Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overbelichting

    Ik heb afgelopen weekend deze twee beelden genomen in Antwerpen. Zoals je kan zien, zijn ze eigenlijk mislukt. Er is vanalles misgelopen met de belichting, maar ik weet niet goed waarom (ik ben nog niet lang bezig met fotografie). Dit is de EXIF:

    ISO:200 (laagste waarde op mijn Nikon D40)
    Sluiterstijd: 1/100 (eerste foto) en 1/40(tweede foto)
    Diafragma: f5,6 (eerste foto) en f9 (tweede foto)




    Zoals gezegd, ben ik niet tevreden van deze foto's. Hoe kan ik er in de toekomst voor zorgen dat dit wel mooie foto's worden (op gebied van belichting?).

    Twee bovenstaande beelden heb ik achteraf bewerkt in Lightroom, maar ook van de bewerking ben ik niet echt tevreden. Het ziet er niet meer realistisch uit. Wat vinden jullie ervan? Heeft er iemand tips?

    www.mathiasdhondt.be

  • #2
    Re: Overbelichting

    Foto in zwaar tegenlicht genomen misschien? Dan kan je dit voorhebben.
    De volgende keer ook op de oogjes scherpstellen, dat kan ook al schelen, omdat haar gezicht wel de point of attention is.
    Maar zoals gezegd: volgens mij teveel tegenlicht.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Overbelichting

      De foto's zijn idd overbelicht.
      Dat je het niet meer helemaal goed krijgt in LR is omdat de nodige beeldinformatie in sommige stukken (haar, lucht) helaas ontbreekt - 'verbrand' dus.

      Om te zeggen hoe je het beter moet doen kan je best zeggen hoe je gewerkt hebt - hoe je het licht hebt gemeten bv.

      Comment


      • #4
        Re: Overbelichting

        Het was inderdaad flink tegenlicht op dat moment, maar aangezien het geen geposeerde foto was, kon ik er toen weinig aan doen.

        Ik werk dus met een Nikon D40, op stand M. Als je op die stand werkt, komt er in de zoeker een 'lichtmetertje', waarop ik mij baseer. Volgens de lichtmeter ging de eerste foto niet overbelicht zijn, maar dat is hij duidelijk wel. Toen heb ik het diafragma verkleind (ik heb gelezen dat je zo tegenlicht kan compenseren) en de sluiterstijd aangepast... Blijkbaar is dit ook nog niet de juiste techniek?
        www.mathiasdhondt.be

        Comment


        • #5
          Re: Overbelichting

          Stond er een zonnekap op je lens? In tegenlicht kan zijdelings invallend licht ook wel voor zo'n 'haze' zorgen. En op manueel... hoe heb je je licht gemeten? Spotmeting kan ook dergelijke resultaten geven, zeker in tegenlicht.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Overbelichting

            Je hebt bij de tweede idd je diafragma kleiner gemaakt, waardoor je minder licht laat binnenvallen, maar tegelijk heb je de sluitersnelheid verlaagd, waardoor je weer meer licht laat binnenvallen op je sensor.
            Het resultaat komt dan ongeveer op hetzelfde neer, zoals je kan zien...

            Als je op je histogram had gekeken had je kunnen zien dat er redelijk wat info verbrand was - dat moet je vermijden.

            Dat de lichtmeter zegt dat het 'juist' zal zijn wil nog niet zeggen dat de foto goed belicht zal zijn. Wat de lichtmeter aanwijst hangt af van waar je meet, van wat je dus op dat moment in de zoeker ziet.
            Het meisje is in dit beeld het donkerste gedeelte - maar het licht op het haar en de lucht zijn een heel stuk feller.
            Wanneer je dus op het meisje meet zal de lichtmeter aangeven wat de juiste belichting is daarvoor, maar dan hou je te weinig rekening met het lichte gedeelte.

            Om dat te vermijden kan je bv meten zonder de lucht, en meten met lucht, en daar het gemiddelde van nemen - maar dat hangt eigenlijk af van situatie tot situatie, en hoe groot het verschil is in lichtintensiteit.

            Eigenlijk moet je het meisje dus een beetje onderbelichten om het geheel goed te krijgen.
            Nu heb je de compensatie van het kleinere diafragma teniet gedaan door de sluitersnelheid te verlagen.

            Een andere goede raad is 'zoveel mogelijk naar rechts te belichten, zonder dat er iets verbrand is'. Dus: zorg dat er in je histogram zoveel mogelijk info aan de rechterkant zit, maar zonder dat er iets van info verloren gaat.
            Hou dus je histogram in de gaten.
            En vooral: als er veel flikkert op je schermpje zit je goed fout

            Bij veel tegenlicht zou je eigenlijk best een beetje inflitsen. Maar experimenteer misschien eerst een beetje met belichten, ga daarna 's op zoek naar invulflitsen.

            EDIT: en inderdaad, zoals Simplephotography zegt: zeker bij spotmeting en tegenlicht kan je zo'n resultaat krijgen omdat je dan echt alleen bv een donker gedeelte meet (het gezicht bv) en met de rest te weinig rekening houdt.

            Comment


            • #7
              Re: Overbelichting

              een kleine toevoeging, op een d40 kan je het histogram niet bekijken
              http://www.mimoza.be/

              Comment


              • #8
                Re: Overbelichting

                Bekend probleem. Welkom in de wereld van digitale fotografie.
                Het probleem word veroorzaakt doordat het verschil tussen het gemeten licht op de voorgrond (je object) en de lucht erg groot is. Oftewel, kies je voor de juiste belichting van het object, dan wordt de lucht (hemel) opgeblazen. Andersom wordt je object onderbelicht (donker). In het laatste geval kan je eventueel inflitsen om er iets van te maken. Voor het eerste ontkom je er niet aan om filters (graduated neutral density) te gebruiken om het tegenlicht te "dimmen". Zonder een filtersysteem had je een andere camera positie moeten kiezen om het tegenlicht te vermijden.
                Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                http://www.flickr.com/photos/dollias/

                Comment


                • #9
                  Re: Overbelichting

                  Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
                  een kleine toevoeging, op een d40 kan je het histogram niet bekijken
                  Ah.. Ow, nog geen D40 in handen gehad, dus dat wist ik niet..
                  Merci voor de aanvulling!

                  Oldskool goed belichten is dus de boodschap

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overbelichting

                    Ah.. Ow, nog geen D40 in handen gehad, dus dat wist ik niet..
                    Merci voor de aanvulling!

                    Oldskool goed belichten is dus de boodschap
                    zelf heb ik een d40x en de oplossing en gewoon u bewust zijn van het probleem en zelf uittesten wat het beste resultaat geeft
                    http://www.mimoza.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overbelichting

                      Waarvoor dank iedereen. Ik ga er binnenkort eens op uit trekken om wat te experimenteren. Vooral het invulflitsen en andere lichtmeetmethodes kunnen dus bijgeschaafd worden.
                      www.mathiasdhondt.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overbelichting

                        Volgens de EXIF van de foto heb je +2/3 stops overbelicht. Kijk daar misschien eens even naar.

                        Shutter speed: 6.64 Tv (1/100")
                        Aperture: 4.97 Av (ƒ/5.6)
                        Exposure bias: +0.67 EV

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overbelichting

                          Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                          Je hebt bij de tweede idd je diafragma kleiner gemaakt, waardoor je minder licht laat binnenvallen, maar tegelijk heb je de sluitersnelheid verlaagd, waardoor je weer meer licht laat binnenvallen op je sensor.
                          Bedoel je niet verhogen ? Want 1/40 sec > 1/100 sec.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overbelichting

                            Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                            Bedoel je niet verhogen ? Want 1/40 sec > 1/100 sec.
                            Verwarrend. Aangezien we het over tijd hebben, kun je het beter of verlengen/verkorten - langere vs kortere sluitertijd hebben. Geen verwarring mogelijk.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overbelichting

                              Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
                              een kleine toevoeging, op een d40 kan je het histogram niet bekijken
                              Bij de D40 bespreking op DPreview staat toch een foto van het D40 scherm met een histogram erop?
                              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                              Comment

                              Working...
                              X