Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

    Hallo,

    ik heb een paar keer een foto gecropt, waarna ik merkte dat de kwaliteit afnam, de resolutie was denk ik verlaagd.
    Nu kan je bij photoshop instellen hoe groot/hoog de resolutie moet zijn ná de crop. Ik zou mijn foto willen croppen zodat deze even goed blijft,natuurlijk verlies je pixels, maar als de dichtheid vb 500 pixels/inch zijn moet dit zo blijven, maar ik weet niet hoeveel ik moet intypen. Bij Image size, staat er dat er 72 pixels/inch zijn ofzo, terwijl PS soms automatisch op 300 pixels/inch cropt, dus nu weet ik het echt niet.

    Kort: hoeveel pixels/inch moet ik instellen om evenveel pixels/inch te hebben als mijn originele foto? (ik heb een 8 MP camera, moest dat belangrijk zijn...)

    alvast bedankt!!
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

  • #2
    Re: Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
    Hallo,

    ik heb een paar keer een foto gecropt, waarna ik merkte dat de kwaliteit afnam, de resolutie was denk ik verlaagd.
    Nu kan je bij photoshop instellen hoe groot/hoog de resolutie moet zijn ná de crop. Ik zou mijn foto willen croppen zodat deze even goed blijft,natuurlijk verlies je pixels, maar als de dichtheid vb 500 pixels/inch zijn moet dit zo blijven, maar ik weet niet hoeveel ik moet intypen. Bij Image size, staat er dat er 72 pixels/inch zijn ofzo, terwijl PS soms automatisch op 300 pixels/inch cropt, dus nu weet ik het echt niet.

    Kort: hoeveel pixels/inch moet ik instellen om evenveel pixels/inch te hebben als mijn originele foto? (ik heb een 8 MP camera, moest dat belangrijk zijn...)

    alvast bedankt!!
    Een digitaal beeld heeft pixelafmetingen. Enkel als je een echt uitsnede maakt verander je niets aan de pixels afzonderlijk: je gooit alleen weg wat buiten de uitsnede valt.
    Maar bij het "croppen" is er een andere mogelijkheid die vaak gebruikt wordt: een deel van het origineel beeld behouden, maar met pixelafmetingen die om een of andere reden vastgesteld worden, bv. 1500x1000 om in een labo een afdruk te laten maken op 15x10cm. En dan gooi je uit het oorspronkelijk beeld pixels weg of maak je erbij en het effect op de kwaliteit van het beeld kan variëren van (bijna) niet merkbaar (vooral in het geval er pixels weggegooid worden) tot sterk merkbaar (vooral indien er teveel pixels moeten bijgemaakt worden).
    En dat alles heeft niets te maken met pixels/inch. Dit duidt enkel aan welke de afmetingen zullen zijn als het beeld met die resolutie afgebeeld wordt (bv. nuttig bij een afdruk op papier).
    home page: http://cage.ugent.be/~hs
    reisblog: http://herser.wordpress.com
    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

    Comment


    • #3
      Re: Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

      oké, ik snap het volledig, ik wil dus eigenlijk een uitsnede maken en niet gaan croppen. Mijn doel is evenveel aantal pixels per inch dus behouden...
      Maar... hoeveel pix/inch moet ik dan instellen? 72?
      Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
      BLOG

      Comment


      • #4
        Re: Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

        Croppen is gewoon uitsnijden in het Engels hoor

        Als je wilt dat er niks aan de kwaliteit verandert moet je gewoon niks instellen bij de croptool.
        Het aantal ppi (dpi) blijft dan gelijk - alleen gooi je wat je eraf snijdt weg. Het beeld zal dus wel bij hetzelfde aantal ppi kleiner zijn in cm.

        Comment


        • #5
          Re: Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

          merci! dat wou ik eigenlijk weten
          bedankt
          Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
          BLOG

          Comment


          • #6
            Re: Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

            Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
            merci! dat wou ik eigenlijk weten
            bedankt

            Veel moed en succes!!
            Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.


            SF
            00.00 Gone

            Comment


            • #7
              Re: Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

              72 pixels per inch is de standaard voor de weergave op een beeldscherm.
              Als je de foto wilt gaan afdrukken heb je uiteraard hogere resoluties nodig. Zie in de handleiding van PS eens onder weergave..werkelijke pixels..afdrukgrootte
              Beauty is in the eye of the beholder
              a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

              Comment


              • #8
                Re: Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

                Oorspronkelijk geplaatst door Loukas Bekijk bericht
                72 pixels per inch is de standaard voor de weergave op een beeldscherm.
                Als je de foto wilt gaan afdrukken heb je uiteraard hogere resoluties nodig. Zie in de handleiding van PS eens onder weergave..werkelijke pixels..afdrukgrootte
                Die verdomde 72dpi mythe is totaal niet uit de geesten weg te branden he ! ongelofelijk ... men houdt het niet voor mogelijk !..

                Say No to 72 dpi



                All hotels in Balearic Islands. The best selection of Balearic Islands hotels with reviews and maps. Book in advance and save.

                etc etc

                Comment


                • #9
                  Re: Crop in PS: hoe originele kwaliteit behouden?

                  Mea culpa 10000 times. Ik heb me hier verkeerd uitgedrukt wilde enkel aantonen dat er verschil is tussen schermresolutie (eigenliijk ppi) en afdrukresolutie en dat er veel kan geleerd worden uit de help en de handleidingen van de software.
                  nederlandstalige uitleg vindt je ook hier:
                  Beauty is in the eye of the beholder
                  a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

                  Comment

                  Working...
                  X