Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken met layers in Coreldraw 12

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Werken met layers in Coreldraw 12

    Hallo, ik ben nieuw hier op het forum. Sinds ik mijn Sony DSC-H7 gekocht heb, heb ik de microbe te pakken. En na 2 maand heb ik de beperkingen van het toestel al in de mot .
    Nu, tot de kern van m'n vraag.
    Ik werk al een hele tijd met de Coreldraw Suites. Tot nu toe heb ik altijd al foto's zitten bewerken in het onderdeel photo-paint. Met het gebruik van maskers heb ik al wat ervaring. Het bewerken was steeds met foto's die ik van het internet plukte. Dus weinig orgineel.

    Doordat ik nu zelf een ietwat deftiger fototoestel heb, en me zitten verdiepen heb in een paar fotografie-boeken, ben ik gebeten om te werken met lagen.

    Dus werken met lagen is totaal nieuw voor mij. Maar mijn probleem is devolgende: In Coreldraw (12) kun je werken met lagen (niet in photo-paint, als ik me niet vergis) maar je kunt er je bitmaps niet fotografisch in bewerken. Je moet steeds terugkoppelen naar photo-paint. Het onderdeel van je laag daarinbewerken, en dan bewaren naar de laag in coreldraw. Zelfs om een simpele schaduw toe te voegen.

    Ik heb via de 'zoekfunctie' al eens zitten grasduinen op het forum, maar heb hierover niet direkt iets teruggevonden.
    Misschien kan iemand mij een paar tips verkopen, of eventueel een linkje geven waar ik meer kan weten over het werken en bewerken met lagen in Coreldraw?

    btw: Belgium Digital, schitterend forum waar ik nog veel lees- en leerplezier ga aan beleven!

    Vriendelijke groeten!
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

  • #2
    Re: Werken met layers in Coreldraw 12

    Hi VinnyDizzy!

    Wel leuk te horen dat er nog mensen zijn die waarde hechten aan het Corel pakket.
    Ik ben sinds jaren ook fervent gebruiker van CorelDraw en ik vind het een programma dat serieus onderschat wordt en jammer genoeg in de loop van de jaren het onderspit heeft moeten delven voor Illustrator. Maar goed dat is dat.
    Wat betreft Photo-Paint kan ik je niet verder helpen, ik verkies Photoshop omwille van z'n uitgebreidere mogelijkheden.

    Volgens mij kan je geen 'klassieke' fotobewerkingen doen in de layers van CorelDraw... zeker niets in de zin van layer masks enzo of effecten.
    De lagen in Draw zijn eerder bedoeld voor het onderscheiden van verschillende onderdelen in een vectortekening, waarvoor Draw eigenlijk dient.
    Ik weet dat je een aantal mogelijkheden hebt om gewone foto's te bewerken in Draw, maar ik zou het toch niet aanraden.

    Wat is er verkeerd met tussen de beide programma's switchen (Draw en Photo-Paint)? Het blijven nl. twee aparte programma's met elk hun mogelijkheden.

    Als je veel en goede info wil ivm CorelDraw kan ik je hetvolgende boek aanraden: http://www.vanduurenmedia.nl/titel.asp?ID=416
    Het CorelDraw Superboek van Bob van Duuren.

    Mocht er nog iets zijn waarmee ik je kan helpen mag je me gerust pm'en.
    Groeten!
    Wim.

    Comment


    • #3
      Re: Werken met layers in Coreldraw 12

      Hallo, Wim!

      Ik werk al met Coreldraw (en vooral Corel Photopaint) sinds versie 3. Ik heb het steeds op mezelf allemaal uitgedokterd en nooit een manual erbij genomen. Met maskers heb ik me al altijd goed uit de slag geholpen. Maar door me nu wat in de fotografie te storten, heb ik me een degelijke fotohandboek gekocht. En daar word vooral met lagen en maskers gewerkt.

      Ik heb gisteren nog wat hard zitten zoeken en heb al een beetje oplossing gevonden. In Draw spreken ze werkelijk over "layers", terwijl je in Photopaint in het voorwerp menu voorwerpen kunt oproepen die apart te bewerken blijven. Voorheen importeerde ik steeds voorwerpen in het "achtergrond-voorwerp" als een masker. Het was een oplossing, maar eens opgeslagen in een bruikbaar www-formaat, werden alle maskers samengevoegd.
      Nu weet ik dat ik alle voorwerpen apart kan oproepen, bewerken, en er desgewenst lenzen op kan projecteren.

      Er is dus een nuance-verschil tussen 'lagen' in Draw en 'voorwerpen' in Photopaint. Tis wat misleidend, maar eens de clue gevonden, sta je al een heel eind verder.

      Alvast bedankt voor de tip ivm handboek!
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

      Comment


      • #4
        Re: Werken met layers in Coreldraw 12

        Graag gedaan, ik ben blij dat je een redelijke oplossing gevonden hebt.
        't is niet altijd evident informatie te vinden hé, als je de 'standaard' - lees Adobe - programmas niet gebruikt.

        Groetjes!
        Wim.

        Comment

        Working...
        X