Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens distortion?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens distortion?



    Het lijkt alsof deze foto een beetje scheef staat en dus zou moeten rechtgezet worden, hoewel onderaan de pilaren de foto recht lijkt. Omdat echter de foto genomen is op 10mm met mijn 10-22mm, zou het distortion kunnen zijn.
    Daarom dacht ik aan Photoshop CS3, Filter>Distort>Lens distortion... om te proberen de balk boven de pilaren (eerder dan het 'dakje' erboven) iets rechter te trekken...

    Maar ik raak eigenlijk niet goed uit wijs uit het raster dat ik krijg.
    Kan iemand me wat verstaanbare raad geven om dergelijke foto's te verbeteren? Ik heb er genoeg genomen, maar van deze serie is dit min of meer de meest symmetrische, dus als het euvel te corrigeren valt, graag!
    Als het niet te verbeteren valt, hoor ik het ook graag.
    Dank bij voorbaat!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

  • #2
    Re: Lens distortion?

    Heb ondertussen, via een US forum (géén foto-forum, just friends) een paar interessante links gekregen, die ik zeker morgen wil proberen.
    Ik geef ze hier, omdat iemand anders er misschien ook iets mee is:
    How to fix a distorted photograph in Photoshop, remove fisheye, keystoning and barreling of photographs tutorial, lens correction in Photoshop







    Maar tevens was er de uitspraak, van een andere poster, dat het misschien geen lens distortion was, maar "Unless you're exactly half the height of the wall and are standing exactly parallel to the wall (and holding your camera exactly perpendicular to the ground), then you'll be getting 3-point perspective which cannot be corrected."

    Nu jullie, jongens (en meisjes)?!?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: Lens distortion?

      Zoiets in gedachten? Ik ben er van uitgegaan dat de muur van de poort recht is en niet gebogen.



      Hoe gedaan:
      1 eerst perspectivisch gecropt, links staat het dak ongeveer 1/2 hokje hoger als rechts, dus bovenaan de crop een 1/2 hokje naar binnen geschoven(perpectivisch aanvinken in de bovenbalk en niet vergeten uit te zetten)


      Nu de vervorming bij lens distortion eruitgehaald.


      Het kan nog wel beter, maar dan gaat het mer tijd kosten, dit was alleen voor het voorbeeld, misschien eens proberen om stap 1 en 2 om te wisselen, zodat je al met rechte lijne werkt bij het croppen.

      Succes!

      Toevoeging: de oorzaak is tweeledig
      1 vervorming door de lens
      2 vertekening door het niet exact paralel houden van de camera

      oplossing voor probleem 2:
      paralel houden, maar dat lukt vaak niet, ook niet met een statief, maar dan de foto iets ruimer nemen, zodat er geen essensiële delen weggesneden worden bij het croppen, hier door verdwijnen de hanen van de kerktorens ed.
      Last edited by hjanssen; 28 augustus 2008, 18:23.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Lens distortion?

        Dank je, dit is wat ik zocht.

        Persoonlijk (ik weet niet of het mogelijk is) wil ik toch een gelijkmatige kromming zien in het dak, maar het stuk daaronder moet wel loodrecht staan.

        Ik kan echter met deze duidelijke uitleg weer goed aan de slag. Nogmaals dank!

        EDIT (toegevoegd) Ik vrees echter, zoals jij aanhaalt (evenals de poster van het stukje dat ik boven citeer), dat het uiteindelijk meer imperfectie is (door een niet-exacte positie - ik had wel mijn monopod mee, niet de tripod) dan een echte distortie. Ik ben echter blij dat er in Photoshop CS3 dergelijke (en echt niet zo moeilijke - tenminste als het je goed wordt uitgelegd) correcties mogelijk zijn.
        Last edited by LesC; 28 augustus 2008, 18:34. Reden: paragraaf toevoegen
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #5
          Re: Lens distortion?

          Maar is dat niet Tyne Cot? Die muur is toch gebogen, en niet recht? Maar als je idd geen voorkennis hebt, dan lijkt het allemaal scheef te lopen.

          Comment


          • #6
            Re: Lens distortion?

            Right you are: het is Tyne Cot en de muur is inderdaad gebogen. Dat is net het probleem. Hjanssen heeft het nu mooi rechtgetrokken, maar daarmee is ook die lichte kromming, die op de nok van het dak zichtbaar zou moeten zijn, verdwenen. Ik vrees dat het een beetje kiezen tussen de pest en de cholera is. Zoals boven reeds gezegd, is deze foto niet essentieel, maar ik gebruik de foto om mijn Photoshop vaardigheden te verbeteren. Daarom is de uitleg (met screenshots) van Hjanssen wel erg nuttig!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              Re: Lens distortion?

              Aangezien de muur gebogen is is er niet zozeer sprake van lensvervorming.
              Maar omdat je niet perfect in het midden staat is er perspectiefvervorming.
              Als je niet helemaal in het midden staat ga je je camera een beetje draaien om toch een symmetrisch beeld te bekomen. Het film- euh.. sensorvlak loopt dan niet parallel meer met de muur.
              Daardoor gaan de horizontale lijnen in je beeld schuin lopen.
              Hier geeft dat een verwarrend effect door de gebogen muur.
              De oplossing is dus gewoon perspectiefvervorming te gebruiken: EDIT>TRANSFORM>PERSPECTIVE. Als er geen echte lensvervorming vind ik dat veel makkelijker werken dan lens distortion.
              Helemaal geen pest of cholera dus, de foto kan eenvoudig genezen worden!

              Hier is de patient na de operatie:

              Comment


              • #8
                Re: Lens distortion?

                Ik heb er ook bijgezet dat ik ervan uit gegaan ben dat de muur recht is, anders had ik ook niet de 'vervorming' uitgehaald.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Lens distortion?

                  @SO2: da's schitterend! Ik wist niet dat PS dit ook aankon. Ik ga dadelijk oefenen op een ander foto.

                  @Hjanssen: jij kon inderdaad niet weten dat het om een gekromde muur ging, maar de techniek die jij me aan de hand van je screenshots hebt uitgelegd, zal me zeker van pas komen, weliswaar voor een ander type van vervorming.
                  Ik ben ervan overtuigd dat ook andere beginnende Photoshoppers en ditto fotografen baat hebben bij jouw uitleg.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens distortion?

                    Yes, ik doe zoiets ‘altijd’ met de croptool, het resultaat is hetzelfde als met select > transform...enz.. maar dan veel sneller en meer mogelijkheden!
                    SF
                    00.00 Gone

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens distortion?

                      Met de crop tool?

                      Houdt dit verband met de discussie die we HIER gevoerd hebben?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens distortion?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Met de crop tool?

                        Houdt dit verband met de discussie die we HIER gevoerd hebben?
                        Als je nu even de tijd neemt, om naar de onbegrijpelijke afloop van desbetreffend topic te kijken, dan weet je wel beter, hoop ik!
                        One-way traffic
                        SF
                        00.00 Gone

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens distortion?

                          Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                          Yes, ik doe zoiets ‘altijd’ met de croptool, het resultaat is hetzelfde als met select > transform...enz.. maar dan veel sneller en meer mogelijkheden!
                          SF
                          Nu we het daar toch over hebben: ik doe dat met de move tool (V).
                          Als je bovenaan 'show transform controls' aangevinkt laat staan hoef je maar gewoon select all te doen en je kan beginnen transformeren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens distortion?

                            Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                            Als je nu even de tijd neemt, om naar de onbegrijpelijke afloop van desbetreffend topic te kijken, dan weet je wel beter, hoop ik!
                            One-way traffic
                            SF
                            Ik vreesde al dat ik de enige was die die welbepaalde discussie niet begreep. Maar ik ben dan ook maar een beginnertje, en weet niet beter!

                            @SO2: helemaal kan ik dat niet volgen. Move tool (V), Show transform controls, staat bij mij constant aangevinkt, en zelfs Select-All kan ik nog volgen. Maar dan? Dan ben je toch nog niet aan het transformen? Of wel? Dan moet toch nog:
                            Edit>Transform>Transform Perspective...
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens distortion?

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Maar dan? Dan ben je toch nog niet aan het transformen? Of wel? Dan moet toch nog:
                              Edit>Transform>Transform Perspective...
                              open je foto > Ctl+J > geef een tjkje tegen een handle >R-klik > kies
                              ...bij mac is dat Command+J, dacht ik!
                              SF
                              Last edited by StoneFree; 29 augustus 2008, 22:42.
                              00.00 Gone

                              Comment

                              Working...
                              X