Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR test

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR test

    Hai,

    ik heb me net photomatix aangeschaft en heb gewoon in onze veranda een HDRtestje gedaan. Wat kan er nog aan verbeteren? Alle commentaar over de bewerking is welkom.

    De foto zelf is van weinig belang, het is enkel om de HDR techniek eens te proberen. Spijtig da er witte lucht was...
    Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
    I'm a rookie

  • #2
    Re: HDR test

    Niet slecht, maar nét iets teveel aan de schuivertjes getrokken. Ik vind net een beetje te weinig contrast tussen licht en donker.
    Qua techniek echter zeker in orde. De lucht zal grijs geweest zijn, en dan is 't niet simpel om daar detail in te krijgen. Die is er met het oog ook al bijna niet in dat geval.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: HDR test

      welke schuivertjes kan ik dan best laten staan?

      ik heb in photoshop het contrast wat verhoogd.... beter?
      Last edited by Saber; 27 augustus 2008, 15:28.
      Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
      I'm a rookie

      Comment


      • #4
        Re: HDR test

        't Feit is dat het niet zomaar een schuivertje is. In photomatix gaat het eigenlijk altijd om een combinatie van schuivertjes om alles goed te krijgen, en je kan niet zomaar zeggen welke je moet veranderen. De manier om het eigenlijk goed onder de knie te krijgen, tenminste, wat voor mij heeft gewerkt, is eerst naar de extremen te gaan en zien wat dat geeft.

        In jouw geval denk ik dat je 'light smoothing' moet verminderen. het licht lijkt dan overal egaal hetzelfde te zijn, wat niet natuurlijk is, maar mogelijk is dat dan weer in combinatie met het hdr-effect zelf dat ook te hoog staat. In 't begin veel schuiven naar extremen, dan minderen naar wat er natuurlijker lijkt, ander schuivertje pakken en hetzelfde doen, enzovoort. Er zit in PM3 trouwens best een goeie tutorial over de functies van alle schuivers en knopkes.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: HDR test

          ok bedankt, nog wat experimenteren dus.

          en als ik van die 'CGachtige' effecten wil bekomen, zoals HIER, dan moet ik wat overdrijven met de schuivertjes? Er staan mensen stil in deze afbeeldingen trouwens, zijn deze dan uit 1 enkele RAW gehaald? of is dat niet mogelijk.
          Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
          I'm a rookie

          Comment


          • #6
            Re: HDR test

            Niks met de HDR te maken, maar zorg er voortaan voor dat je een moie blauwe lucht met wolken hebt, dan is links boven ook mooi.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: HDR test

              Spijtig da er witte lucht was..
              zoals ik zei
              Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
              I'm a rookie

              Comment


              • #8
                Re: HDR test

                Oorspronkelijk geplaatst door Saber Bekijk bericht
                ok bedankt, nog wat experimenteren dus.

                en als ik van die 'CGachtige' effecten wil bekomen, zoals HIER, dan moet ik wat overdrijven met de schuivertjes? Er staan mensen stil in deze afbeeldingen trouwens, zijn deze dan uit 1 enkele RAW gehaald? of is dat niet mogelijk.
                Van Wanka Tanka weet ik dat hij ze ook uit één RAW haalt. De effecten die je daar ziet zijn een combinatie van de schuivertjes 'verkeerd' zetten in verhouding tot elkaar en ook een belichting die niet optimaal is.
                Wat niet wil zeggen dat het niet mooi kan zijn. Ik kijk er graag naar, maar deze stijl is niet echt mijn ding. Ik gebruik dit echt alleen maar om een groot dynamisch bereik te verkrijgen en meer detail.

                Deze foto (http://www.pbase.com/simplephotography/image/89510884) bijvoorbeeld is een HDR uit één RAW, die stampvol detail zit. Ik denk niet dat je kan zeggen dat ie er onrealistisch uit ziet. In Suriname is het licht keihard en de contrasten zeer extreem. Dit resultaat had ik daar zonder HDR niet kunnen halen. De lens die ik gebruikte was mijn Tamron 17-35 en een polarisatiefilter had ik niet.

                Bij deze (http://www.pbase.com/simplephotography/image/89184581) zit ook vol detail, maar ik heb niet genoeg aandacht aan de lucht besteed (het blauw is niet egaal genoeg). Maar 't geeft je wel een indicatie.

                en dan bijvoorbeeld nog deze, die zijn diepte en contrast puur door die HDR verkregen heeft: http://www.pbase.com/simplephotography/image/90649124

                Er staan er daar nog veel meer, maar deze maken wel duidelijk wat ik bedoel. Dit was nooit gelukt zonder die bewerking, en zeker niet in Suriname.

                De hele gallerij: http://www.pbase.com/simplephotography/suriname
                Alle foto's waar geen exif onder staat zijn HDR. Er staan ook een paar slechte bij, waar mijn initiële belichting niet goed genoeg was. Je haalt ze er zo uit.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: HDR test

                  bedankt voor je voorbeelden, erg leerrijk.

                  Nog veel oefenen lijkt me
                  Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
                  I'm a rookie

                  Comment


                  • #10
                    Re: HDR test

                    Oorspronkelijk geplaatst door Saber Bekijk bericht
                    bedankt voor je voorbeelden, erg leerrijk.

                    Nog veel oefenen lijkt me
                    Daar komt het op neer ja. Maar dat geldt meteen voor alles hé.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment

                    Working...
                    X