Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

450D foto's vertonen veel ruis in RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

    Heb wat foto's geschoten in het RAW formaat om wat te experimenteren. Hiervoor heb ik met de P-stand gewerkt (dus de ISO handmatig aangepast).

    onderstaande foto is op ISO400 genomen, het RAW-bestand was vrij donker, na de auto-tone in Lightroom te hebben toegepast bekwam ik het volgende resultaat:



    Dit is toch niet om aan te zien?

    Het toestel is een 450D met kitlens 18-55 IS.

    Wat kan ik fout gedaan hebben? De P-stand is toch gelijk aan de auto-stand behalve dat dan de ISO aangepast kan worden?

    Ik kan het ruis wel want onderdrukken, maar dit ten nadele van de fotokwaliteit..

    Iemand misschien tips / suggesties?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

    misschien kan je 18-55 dat hoge diafragma(F22) niet aan in combinatie met de ISO.(400).
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

      het RAW-bestand was vrij donker
      Als je opname te donker was is er iets fout gegaan met de lichtmeting, daar zit het probleem dus. Je kunt dat in Lightroom met "Exposure" aanpassen maar een onderbelichting zorgt altijd voor meer ruis. Kijk eens even op welke waarde je exposure-slider staat als je wilt...
      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

      Comment


      • #4
        Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

        het RAW-bestand was vrij donker

        Als je in RAW schiet betekent het nog niet dat je je foto's niet goed moet belichten. Een raw plaatje kan je achteraf beter bewerken, maar wat er NIET in zit, kan je ook niet uit halen. In een overbelichte/uitgebrande of veel te donkere foto ben je de informatie kwijt. In jou geval krijg je dus last van ruis.
        Je had dit deels kunnen voorkomen door je diafragma getal te verlagen om meer licht door te laten. Aan je camera en lens ligt het zeker niet, ook niet op F22.
        Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
        http://www.flickr.com/photos/dollias/

        Comment


        • #5
          Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

          De 450D is van nature zeer arm aan ruis. Kijk maar eens naar die 2 opnames op ISO800 : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/98925990 & http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/96053214.
          Als je natuurlijk onderbelicht en dan de boel gaat optrekken in LR loopt het fout, met élk toestel. Zoals altijd ligt het eerder aan 't manneke dan aan 't toestel .

          Comment


          • #6
            Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

            Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
            Als je opname te donker was is er iets fout gegaan met de lichtmeting, daar zit het probleem dus. Je kunt dat in Lightroom met "Exposure" aanpassen maar een onderbelichting zorgt altijd voor meer ruis. Kijk eens even op welke waarde je exposure-slider staat als je wilt...

            1/200 F22

            De P-stand is toch een semi-auto-stand? De camera stelt toch de sluitingstijd en diafragma in?

            Op het LCD-schermpje van mijn camera weergeeft hij de foto's dan wel weer goed..

            Bedankt voor jullie reacties alvast!

            Comment


            • #7
              Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

              Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
              1/200 F22

              De P-stand is toch een semi-auto-stand? De camera stelt toch de sluitingstijd en diafragma in?
              Je foto staat niet meer online. Ben je zeker dat het P mode was en niet M? Stond je belichtingscompensatie niet verkeerd?
              In P mode zal je toestel nooit f/22 kiezen met een trage sluitersnelheid op een 18mm lens.

              Comment


              • #8
                Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                Je foto staat niet meer online. Ben je zeker dat het P mode was en niet M? Stond je belichtingscompensatie niet verkeerd?
                In P mode zal je toestel nooit f/22 kiezen met een trage sluitersnelheid op een 18mm lens.
                Ik zie hem nog online

                Ja ben er zeker van dat het in P was.

                Comment


                • #9
                  Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

                  Exif zegt 'manual'.
                  File size van de getoonde foto is 2 MB, een JPEG FINE file moet ongeveer 3,4 MB groot zijn.
                  Last edited by ViewFinder; 15 augustus 2008, 08:54.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

                    Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
                    Ja ben er zeker van dat het in P was.
                    Niksken P: manual. Als je effe logisch nadenkt moet je dat zelf ook kunnen vinden, zie hvr_oosterzele en zie exif.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

                      Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
                      1/200 F22

                      De P-stand is toch een semi-auto-stand? De camera stelt toch de sluitingstijd en diafragma in?

                      Op het LCD-schermpje van mijn camera weergeeft hij de foto's dan wel weer goed..

                      Bedankt voor jullie reacties alvast!
                      Als P bij Canon hetzelfde betekent als P bij Nikon (= Program) wel. Kijk eens naar je exposure-slider in Lightroom (zoals ik al voorgesteld heb) en als die op bijvoorbeeld +2 staat zat je lichtmeting er degelijk naast. Los van het programma dat je kiest bepaalt de manier van lichtmeten(spot, integraal, ...) hoe je toestel belicht. Als je camera op spotmeting stond heeft die (als ik me het beeld goed herinner) de vlam gemeten, een helder punt, en je diafragma dichtgeknepen. Controleer je camera-instelling ook eens en annalyseer, alleen op die manier kun je je probleem oplossen en in de toekomst voorkomen. Leren gebeurt nu eenmaal met vallen en opstaan
                      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                      Comment


                      • #12
                        Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

                        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Niksken P: manual. Als je effe logisch nadenkt moet je dat zelf ook kunnen vinden, zie hvr_oosterzele en zie exif.
                        Heeft niets met logisch nadenken te maken, ik heb geen idee hoe ik dat kan opzoeken adhv de exif :/

                        Zal even zoeken op't forum.

                        EXIF Reader leest blijkbaar enkel Jpeg's. Maar zie er niets instaan van de stand waarin de foto genomen is.
                        Last edited by Quant; 15 augustus 2008, 09:12.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

                          Open je foto in Photoshop, hou Ctrl + Alt + Shift ingedrukt en klik op I (i dus) en je kunt al de gegevens mooi lezen.
                          Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                          Comment


                          • #14
                            Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

                            Oorspronkelijk geplaatst door Quant Bekijk bericht
                            Ik zie hem nog online

                            Ja ben er zeker van dat het in P was.
                            Ok, Firefox kreeg die niet meer gedownload, Safari wel.

                            Nu, in Bridge zie ik bij de EXIF staan "Exposure Mode : Manual". Had het P mode geweest dan had daar "Auto" moeten staan. Uw toestel stond dus op M, niet op P. Wellicht per ongeluk aan 't wieltje gedraaid. Dat verklaart dan ook de f/22 1/200 op 18mm en de onderbelichting.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 450D foto's vertonen veel ruis in RAW

                              Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                              Los van het programma dat je kiest bepaalt de manier van lichtmeten(spot, integraal, ...) hoe je toestel belicht.
                              De manier van lichtmeten doet hier weinig ter zake. Bovendien leert de exif dat de foto genomen werd rond 19u40 en dat er pattern-meting toegepast werd (overigens betwijfel ik of je met spotmeting zelfs op de vlam dergelijke hoge lichtwaarde verkrijgt). Wat telt is dat in de P-modus de combinatie 1/200 met F22 gewoonweg onmogelijk is. Maar daarvoor moet je weten dat de P-modus werkt met aan lichtwaarden gekoppelde vaste sluitertijd/diafragma combinaties. Bij ISO 400 komt de combinatie 200/f22 overeen met LW 14 ²/³ Even op de P-tabel gaan kijken leert dat de camera waarschijnlijk zal opteren voor 1/500 met f14 (of daar héél erg kort bij, dat verschilt al van merk tot merk en type tot type).


                              De onderbelichting is puur en voor 100% veroorzaakt door foute instelling van de camera in M-mode. Op dat uur krijgt je nooit of te nimmer nog LW 14 ²/³.
                              Last edited by pol parasol; 15 augustus 2008, 10:13. Reden: effe cijfers aangepast voor ISO 400 ipv ISO 200

                              Comment

                              Working...
                              X