Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Randen blij het blurren + voorbeeldfoto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Randen blij het blurren + voorbeeldfoto

Net de topic over doezelen doorgenomen, en ik dacht dat het misschien eens tijd werd om een probleem aan te kaarten dat ik al zes jaar heb en niet opgelost krijg. Wellicht eenvoudigweg omdat ik iets fout doe.

Blurren dus. Gaussiaans vervagen, om precies te zijn. Ik heb er al heel wat over gelezen, oa bij Scott Kelby, maar ik blijf sukkelen met vieze randen die zich vormen in de geburde zones. Ook als ik de regel van Scott Kelby toepas, die zijn blur toepast op een extra laag, met een zeer sterke blur van wel 60, waarna hij de dekking van die laag dan reduceert tot ergens tussen de 10 en de 25%.

Angelbracket had me al eens aangeraden om eerder de 'surface blur' te gebruiken, maar ik heb dat probleem daar dus ook.

Wat doe ik fout?

Edit: voorbeeldje bijgevoegd. We hadden destijds op school nogal vuile papierrollen die door alle leerlingen werden gebruikt, met alle gevolgen van dien (kreuken, vlekken, scheuren ...). Ik probeerde dat wat te verdoezelen door rondom mijn model de achtergrond te blurren. Je ziet wat me dat opleverde.....

Last edited by Sylvie Huybrecht; 13 augustus 2008, 15:06. Reden: + voorbeeld
    If you always do what you always did, you will always get what you always got.
    www.sylviehuybrecht.be

Re: Randen blij het blurren

kan je misschien een voorbeeldje posten waar het duidelijk te zien is ? mvg david

Comment

Ik had/heb hetzelfde probleem, Sylvie. Ik heb het nu grotendeels weg gewerkt. 't Is nog niet helemaal perfect, maar ik kom aardig in de buurt. Ik gebruik Surface Blur (Radius tussen 10 en 30 pixels, Threshold: 30) in een nieuwe laag, gebruik een layer mask om de huid te selecteren, en daarna de dekking op ergens tussen de 35% en 65%.
      My work: VICTORIE.com

Comment

Gaussian blur wisselen met surface blur? Beiden hebben wel een heel ander effect.

Randen in de geblurde zone. Bedoel je Posterisatie/Banding, zoals bv in achtergrondverloop?

Comment

Re: Randen blij het blurren + voorbeeldfoto

Dit is inderdaad banding en je kan er heel wat over vinden op internet (alleen geen pasklare oplossing)

In het kort:
          In 8 bit heeft ieder kanaal de beschikking over 256 gradaties. Ga je erover dan riskeer je banding (vooral zichtbaar in verloopachtergronden).

Indien raw file beschikbaar,moet je werken in 16 bit. Indien geen 16 bit, toch eerst nog converteren van 8 naar 16 bit. Soms helpt het, soms ook niet.
          Nadien, eventueel wat noise bovenzetten en met dekking spelen.
          Nu, dat is de manier om je foto wat te herstellen van banding, maar je zal zien dat dit met wisselend succes gepaard zal gaan.

Beter is het om uw werkwijze om die achtergrond te veranderen, te optimalizeren. En dit hangt af van foto tot foto.
          Ik verander vrij veel fotos van achtergrond (of eerder: achtergrond herstellen), en heb er tot hiertoe nooit last van gehad.

Wat ik hier zie is eigenlijk reeds héél erg. Ik denk dat je méér dan alleen maar geblurd hebt, of anders ben je misschien van een ondermaats origineel vertrokken?

Als je echt de beste oplossing voor deze foto wilt, dan moet je het originele bestand plaatsen (is het raw of jpg?), eventueel maskeer je het personage, of ga er met uw stift eens over om het model onherkenbaar te maken.

De foto, die je hier gepost hebt kan je op 123 goedkrijgen door hem nogmaals te blurren. En dit snap ik dan weer niet: banding krijg je in principe NIET weg door te blurren. Waarschijnlijk komt het hier doordat het een verkleinde versie is.

Comment

die banden in de achtergrond heb je waarschijnlijk zelf onbewust gemaakt met filter "oppervlak vervagen"

bij oppervlak vervagen geef je een drempel in , zolang de pixels onvoldoende verschillen van de omgevende pixels worden die niet vervaagd
            kom je dan een gedeelte tegen dat wel voldoende veschilt gaat de vervaging plots wel in, en zo creeer je banden

dat zou nooit gebeuren met gaussiaans vervagen, met vriendelijke groeten, david

voorbeeld met 1: origineel ....... 2: opp vervagen 50pix drempel2 ... 3: opp vervagen 10 pix drempel 25 ..... 4: gauss vervagen

Comment

Het spijt me ddavid, maar in de tijd waaruit deze foto dateert had ik nog nooit gehoord van 'oppervlakte vervagen'. Dat heb ik pas een maand of twee voor het eerst aangeklikt, na advies van angelbracket. Tot daar dus je theorie. Het is een gausiaanse blur. En ik heb dit fenomeen voortdurend. Zes jaar geleden voor het eerst en nu nog steeds. Resultaat: ik blur nagenoeg nooit want het lukt gewoon niet.

Zoals deze foto kan ik je tientallen voorbeelden tonen. En nee het zijn geen ondermaatse originelen. Het enige wat ik doe is selecteren en gaussiaans blurren.
              www.sylviehuybrecht.be

Comment

Ben trouwens op mijn ego getrapt.
                Ik vraag om een oplossing voor een probleem en het beste wat ik hier te horen krijg is dat ik van ondermaatse originelen vertrek en niet weet wat ik aanklik in photoshop. Mij best dat jullie geen pasklaar antwoord hebben maar daarvoor hoeven jullie mij niet voor een complete idoot te houden.
                www.sylviehuybrecht.be

Comment

hé sylvie
                  excuses indien dit misschien verkeerd overkomt, ik houd je helemaal niet voor idioot
                  wij proberen enkel een oplossing te zoeken en helemaal niets anders
                  kan je niet de onbewerkte originele foto posten ?
                  met vriendelijke groeten, david

Comment

Ik heb het origineel opgezocht, en ik wil het gerust posten, maar dat is dan weer een webversie, terwijl ik altijd op mijn grote versies photoshop, dus ik weet niet of dat zin heeft?
                    www.sylviehuybrecht.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sylvie Huybrecht Bekijk bericht
                      Ben trouwens op mijn ego getrapt.
                      Ik vraag om een oplossing voor een probleem en het beste wat ik hier te horen krijg is dat ik van ondermaatse originelen vertrek en niet weet wat ik aanklik in photoshop. Mij best dat jullie geen pasklaar antwoord hebben maar daarvoor hoeven jullie mij niet voor een complete idoot te houden.
                      Snap deze reactie niet. Blijkbaar lees je niet goed.

Nee, een webversie van het orig plaatsen heeft geen zin, enkel een link naar het origineel. Is het trouwens een raw bestand of niet?
                      Want interactie van uw kant komt er ook al niet veel.
                      Het feit dat het geen ondermaats origineel is zegt nog altijd niet of het een raw of jpg of een 16bit-tiff, of weet ik nog veel, is. Want als blijkt dat het een 16 bit file is, dan kon je al geprobeerd hebben om de bewerking (blijkbaar dus enkel blur) uit te voeren in 16 bit i.p.v. 8 bit.

Misschien staat gewoon uw ego in de weg en volstaat het om dit aan de kant te schuiven, en is uw probleem meteen opgelost.

Comment

Iedereen even rustig in- en uitademen en dan zorgen dat dit probleem van de baan raakt.

In mijn job kwam ik in het verleden al dit soort problemen tegen bij jobs die in hoge oplages gedrukt werden (met bijhorende dure schadeclaims). Zoals Maniac aanhaalt zijn het beperkte aantal gradaties per kleurkanaal dikwijls de oorzaak van banding. Bij zeer subtiele kleurverlopen is zelfs gaussiaans vervagen niet altijd een oplossing. Het klinkt misschien bizar maar soms adviseerden we klanten een lichte ruis in het verloop te steken. Het ziet er afschuwelijk uit als je 100% inzoomt op het digitale beeld maar in drukwerk is het resultaat dikwijls beter op die manier.
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik heb wel een heel knappe en snelle ingreep, om allerlei randfouten op te lossen/kuisen, zonder te hoeven croppen!
                          Bijvoorbeeld: nog een stukje van de papierrol die moet verdwijnen of een zwart zijkantje waar de rol te smal was, scheurtjes ....enz!
                          Maar dat is niet echt de oplossing die je zoekt, denk ik?

SF
                          00.00 Gone

Comment

Mijn originelen zijn jpegs, 8bit dus.

Link naar het origineel dat zoals ik al zei te lijden had onder de vuile schoolachtergronden:

http://i304.photobucket.com/albums/n...t/DSC_0117.jpg

Tot daar mijn gebrek aan interactie volgend op dat ander gebrek aan interactie van mijn kant toen ik de voorbeeldfoto postte op jullie vezoek en via pm al contact had met ddevid.

Merci Laurens om hier het hoofd koel te houden.

Edit: wat ik op die foto dus gedaan heb is met mijn lasso op een veilige afstand een selectie rond het model gemaakt, met feather 70 (op mijn groot origineel dus), die selectie omgekeerd en dan daarop vrij straffe (maar hoeveel precies weet ik niet meer na zoveel jaar) gaussian blur toegepast.
                            Last edited by Sylvie Huybrecht; 13 augustus 2008, 23:19.
                            www.sylviehuybrecht.be

Comment

Probeer dit eens toe te passen op een 16-bits origineel, ik denk dat je het probleem hierbij niet zult hebben.

Comment

Working...
                              X