Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doezelwaarde (feather value)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Doezelwaarde (feather value)

Kan iemand me vertellen welke doezelwaarde je het beste gebruikt voor een selectie? Ik heb begrepen dat dat afhankelijk is van de resolutie van de foto. Mijn foto's hebben meestal een resolutie van rond de 300 ppi. Tot nu toe heb ik een waarde van 3 pixels gebruikt als ik bv. de lucht selecteer en er een kleurverloop op wil zetten. Het doezelgebied wordt dan 6 pixels. Iemand enig idee?

Re: Doezelwaarde (feather value)

Als je Photshop CS3 gebruikt kun je dat zien door dat de rest wit kleurt (moet je wel deze optie voor aan klikken).
    Want zover ik weet kan je daar geen vaste waardes op plakken. Als je de hoeken zwarter wil maken, best één van 250 px. Maar wanneer je je onderwerp alleen wilt verscherpen gebruik je best eentje van 3 tot 10 px.

Grtz
    If it doesn't break you, it makes you stronger!!

Comment

waar kan ik deze optie aanklikken?

Comment

Als je een selectie maakt, maak die dan altijd met een feather van 0 pixels en save die ook met een feather van 0 pixels.

Eens gesaved kan je dan uw feather op de selectie toepassen. Als je nadien een andere instelling wilt uitproberen kan je steeds terug naar die originele 0 pixels, en een andere waarde proberen.

Als je iets selecteert met een waarde van bv 5 pixels, kan je deze niet omzetten naar bv 0 pixels (bij mijn weten toch niet). Vermeerderen kan, verminderen niet.

Als je selecteert met de pen-tool, save je je pad, en kan je je selectie daarvan steeds doezelen zoveel je wil omdat een pad vector gerelateerd is.

Comment

De feather wordt niet bepaald door de resolutie maar door de grootte van de foto.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Altijd gedacht dat de grootte van de foto afhankelijk is van de resolutie (tenzij je de foto resamplet).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Woopy Bekijk bericht
              Altijd gedacht dat de grootte van de foto afhankelijk is van de resolutie (tenzij je de foto resamplet).

Wat telt is de grootte van de foto, dus de pixels, bv een foto uit een 6mp camera produceert een beeld van 3072 X 2048 pixels.

Of daar nu bijstaat 72 dpi of 300 dpi, verandert er niks aan.
              Alleen als je de foto afdrukt op 300 dpi zal je een foto hebben van 26 x 17 cm fysieke grootte. Druk je diezelfde foto af op 72 dpi, dan zal je een foto hebben van 100 x 72 cm fysieke grootte.

Het spreekt vanzelf dat de kwalieit van de 300 dpi kleine foto veel beter zal zijn dan uw grote foto van 100 x 72 cm, die maar een resolutie heeft van 72 dpi. En dit terwijl het hetzelfde bestand is.

Ik weet het, het is wat simpel uitgelegd, maar er is hier reeds heel veel over gepalaverd.

Dus als je een selectie feathered, zal de mate van feather afhangen van de grootte van de foto, en niet van de dpi.

Comment

Dat is dus wat ik bedoelde. Denk dat de verwarring veroorzaakt wordt door de begrippen "grootte" en "resolutie". Preciezer geformuleerd: de afdrukgrootte wordt bepaald door de afdrukresolutie. De bestandsresolutie (in dit geval 6 megapix) blijft onveranderd (tenzij men resamplet). Dacht dat je met grootte de afdrukgrootte bedoelde.
                Dan is mijn oorspronkelijke vraag nog altijd hetzelfde: welke featherwaarde kan men dan het best gebruiken voor bijv. een selectie in een foto met een bestandsresolutie van 6 megapix?
                Last edited by Woopy; 12 augustus 2008, 16:57.

Comment

Dan is mijn oorspronkelijke vraag nog altijd hetzelfde: welke featherwaarde kan men dan het best gebruiken voor bijv. een selectie in een foto met een bestandsresolutie van 6 megapix?
                  Dat hangt af van wat je precies wil selecteren én uw precizie van selecteren.

Als ik bv een voorwerp of personage wil scheiden van de achtergrond, dan bedraagt mijn feather 0 of max 1 . En dit kan enkel omdat mijn selectie heel precies is, ik neem er dan ook mijn tijd voor.

Ben je nu bv gehaast of zie je het niet zitten om 1 half uur of langer aan één selectie te zitten, dan zal je feather voor diezelfde foto niet 0 of 1 bedragen, maar zal je verplicht zijn om tot 3 of 5 of zelfs méér te gaan. Dit om uw onnauwkeurige selectie te verdoezelen. Doe je dit niet dan zal uw selectie er uitgeknipt uitzien.

Dus uw feather hangt grotendeels af van de nauwkeurigheid van uw selectie.

Nu kan het ook zijn dat een nauwkeurige selectie absoluut niet vereist is, zelfs uit den boze is. Bv als je een wolk uit de lucht selecteert en die op een andere plaats wil plaatsen. Dan neem je een feather van 30 of méér, omdat je wil dat uw wolk versmelt met de aanwezige lucht.

Het hangt dus gewoon af van wat je wil selecteren, hoe precies je kan selecteren en welk doel je wil bereiken met uw selectie.

Comment

Om de grootte van de feather te bekijken, kan je heel gemakkelijk een quick mask zichtbaar maken door op "Q" te drukken. Alles waar een rode filter over zit, valt buiten de selectie, en alles wat gewoon weergegeven wordt, valt binnen de selectie.

Om de quick mask terug uit te zetten, gewoon opnieuw op Q drukken en dan kom je terug in de gewone selectie.

Zo kan je heel makkelijk je feather beoordelen. Is 'm te groot of te klein, stapje terug in de history (of Ctrl + Z) en opnieuw proberen.
                    www.focusfotografie.be
                    www.facebook.com/eviwilmus

Comment

Dat is dus wat ik bedoelde. Denk dat de verwarring veroorzaakt wordt door de begrippen "grootte" en "resolutie". Preciezer geformuleerd: de afdrukgrootte wordt bepaald door de afdrukresolutie. De bestandsresolutie (in dit geval 6 megapix) blijft onveranderd (tenzij men resamplet). Dacht dat je met grootte de afdrukgrootte bedoelde.
                      Om verdere verwarring te vermijden: die 6 megapix waarover je het hebt is ook de grootte van de foto (= het aantal pixels), dus niet 'bestandsresolutie'.

Resolutie (ppi - Pixels Per Inch) is altijd een aantal pixels bij een bepaalde afmeting (cm of inch).
                      Maw: resolutie (bv 300 ppi) betekent eigenlijk niks, tenzij je er de afmetingen bij vermeldt die de foto bij die 300 ppi heeft.

Soit, terug naar de orde van de dag: net als bij Maniac zijn mijn selecties vrij precies, maar om een duidelijk afgelijnd (scherp!) voorwerp of een persoon ergens in te plakken gebruik ik toch altijd een feather van 0,5.
                      0 geeft toch altijd een te harde aftekening vind ik.

Maar, zoals eerder gezegd: er kan geen absolute regel opgeplakt worden omdat je rekening moet houden met de precisie van je selectie en vooral de inhoud van je beeld.
                      Dus moet je inderdaad proberen en kijken wat het beste resultaat geeft, op verschillende zoomgroottes.

Comment

Working...
                      X