Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vragen over croppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vragen over croppen

    Hallo,

    ik ben al een tijdje bezig met fotografie, maar heb er nooit echt bij stilgestaan hoeveel ik nu precies crop.
    Meestal crop ik om de compositie van de afbeelding te corrigeren of om iets weg te laten of net om iets dichterbij te halen om het meer naar de voorgrond te brengen.
    Croppen doe ik met het gereedschap uitsnijden, die staat dan op 2:3 verhouding of 10-15.
    Vraag is hoeveel crop ik nu als ik slechts een klein stukje van de afbeelding snij? kan ik dat ergens aflezen in PS??

    Een ander vraag is: wat bedoelt men nu precies met een 100% crop? (ik lees dat vaak bij testfoto's van een objectief, er wordt dan gevraagd om een crop te zien x aantal %.
    Enfin ik begrijp het niet zo goed.

    Bedankt alvast

    Groeten Rémon
    Groeten Sensor

  • #2
    Re: vragen over croppen

    in het info-venster kan je instellen dat hij weergeeft hoe groot je bestand is en hoeveel de crop bedraagt
    vb document 20 cm op 15 cm en de crop bedraagt 19 cm op 13 cm


    als je met het vergrootglas in/of uitzoomt tot 100% en je neemt dan een crop dan heb je een 100 % crop
    en kun je juist beoordelen op ruis en korrel of scherpte want dan beoordeel je op de foto zoals hij op het scherm zal komen

    mvg david

    Comment


    • #3
      Re: vragen over croppen

      Dat is heel duidelijk

      dank je david


      groeten Rémon
      Groeten Sensor

      Comment

      Working...
      X