Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Re-size tutorial voor Photoshop & Bridge CS3

Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
    3.Bicubic (default)
    Best for most (95 %) normal pictures "up/down"

net daarom dat ik niet in detail ging.. maar toch bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Het blijft een tut voor de beginners ;-)
    Met uw tutje is er niets mis, enkel de: door PS (--***---) geponeerde richtlijjnen, zijn ronduit belachelijk!
    Net als de rode stroke kleur, de minimum / maximum filters, enz ...enz...!!

SF
    00.00 Gone

Comment

90% van de plugins en actions ect.. zijn niet veel waard.. je kan best aan de hand van enkele tutorials leren hoe actions te maken, het is eigenlijk vrij simpel, en zo specifieek actions maken die je zelf nodig hebt.

En plug-ins zijn al helemaal overbodig.. je hebt dat eigenlijk echt niet nodig... Maar die keuze ligt bij jezelf..
      Daar heb je wel gelijk in, de meeste zijn ingebouwd in Photoshop, de kunst is ze intelligent te gebruiken.
      Ik gebruik enkele Third-party: MaskPro, NoiceNinja, Alienskin Eyecandy Impact (Perspective shadow), DxO Optics... in combinatie met deze van PS
      Alles hangt natuurlijk af wat je ermee wil bereiken.
      Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
        Met Google geraak je heel ver, proberen maar.

Of

First launched back in 1997 - MacUpdate is the most popular and complete Mac software directory. Download and read reviews of the best apps for your Mac.

sommige Free, Shareware ($) en andere $

Of ga ook terug naar de site van Russell Brown, daar zijn interessante links voor plug-ins, actions, brushes en scripts.

mvg, Ben
        Dank voor de links. Als doorwinterde Mac- en Web-gebruiker zijn zowel Google als Versiontracker (en in mindere mate macupdate) mijn tweede thuis.
        Ik vroeg dan ook niet direct naar plugins, maar naar mensen die ervaring hebben met bepaalde plugins. Volgens andere posts is het beter zelf specifieke acties te maken, maar aan de andere kant lijkt het mij niet nodig het wiel (of het warm water) opnieuw uit te vinden als er een geschikte plugin bestaat.
        Dus: is er iemand die zegt dat ie een bepaalde plugin nuttig/noodzakelijk vindt, of totaal overbodig, of zelfs dat een plugin Photoshop zou kunnen doen crashen?
        De genoemde plugins zoals DxO, NoiseNinja en (het niet genoemde) Genuine Fractals, zijn erg goed naar ik lees, maar ook niet bepaald goedkoop...
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

In Photoshop zit er ook nog een handige tool, om bijvoorbeeld:
          Portretfoto’s allemaal 800px hoog te maken & Landscapes allemaal 800px breed (in een keer)
          Handig om je grote lappen tot bruikbare pics te maken
          Plaats dit even in één action!
          Daarna kun je batchen op al je foto’s, naar één map, waar ze dan netjes klaar staan!
          Dit alles zonder PS te verlaten, of andere (mindere) programma’s te gebruiken!

SF
          00.00 Gone

Comment

Nuttige info, maar graag meer details. Ik start de engelstalige Photoshop CS3 for Macintosh en open een foto die veel te groot is. Totnogtoe verkleinde ik enigszins zoals simonisme, onze thread starter beschrijft.
            Maar jij spreekt van een handige tool...
            Dank bij voorbaat.

PS: en nogmaals, ik wil niet highjacken, maar graag een korte, duidelijke, maar correcte workflow, zoals bijvoorbeeld eerst croppen (of opscherpen, of resizen...).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Anders moet je maar eens naar dit draadje kijken :
              Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

groetjes,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Dank voor de links. Als doorwinterde Mac- en Web-gebruiker zijn zowel Google als Versiontracker (en in mindere mate macupdate) mijn tweede thuis.
                Ik vroeg dan ook niet direct naar plugins, maar naar mensen die ervaring hebben met bepaalde plugins. Volgens andere posts is het beter zelf specifieke acties te maken, maar aan de andere kant lijkt het mij niet nodig het wiel (of het warm water) opnieuw uit te vinden als er een geschikte plugin bestaat.
                Dus: is er iemand die zegt dat ie een bepaalde plugin nuttig/noodzakelijk vindt, of totaal overbodig, of zelfs dat een plugin Photoshop zou kunnen doen crashen?
                De genoemde plugins zoals DxO, NoiseNinja en (het niet genoemde) Genuine Fractals, zijn erg goed naar ik lees, maar ook niet bepaald goedkoop...
                Graag gedaan!!!!

Vroeger werkte ik met de Nikon D70 (nu D300) en dan was NoiceNinja of Neatimage een noodzaak

Al je montages maak, wat voor mij 90% is, is MaskPro voor het extraheren heel goed. (Al doe ik het soms in combinatie met mijn eigen manier)

Als je de juiste schaduwen wil maken, na het extraheren, dan is "Alienskin -Eyecandy- Perspective shadow één van de uitverkoren middelen.

Als je een foto wil vergroten van bv een A4 naar een A3+, dan is Genuine Fractal Print Pro van onOne een excellente plug-in.

Het is omdat ze goed zijn dat ze niet gratis is.

Dus, een trial proberen, zien wat het geeft en dan is het misschien de moeite om aan te kopen. Zo heb ik het gedaan, stuk bij stuk volgens noodzaak.

Meestal kun je hetzelfde doen met PS Cs 3 maar soms ook niet zo perfect.

Wil je al je serie foto's een bepaald effect geven dan is het best een action aan te maken, want de bestaande actions zijn vlug afgezaagd.

Maak je gewone foto's, die je een beetje aanpast, dan zijn vele Third-Party plug-ins niet nuttig en is PS meer dan voldoende.

bv

deze bol is gemaakt met Panopticum -- Lenspro3
                Voor mijn genre van werk hebben ze wel nut.

Een stijl van foto's dat je "kitch" kunt vinden of er van houden... ik mag echter niet klagen van de reacties.

mvg, ben
                Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                  Graag gedaan!!!!

Vroeger werkte ik met de Nikon D70 (nu D300) en dan was NoiceNinja of Neatimage een noodzaak

Al je montages maak, wat voor mij 90% is, is MaskPro voor het extraheren heel goed. (Al doe ik het soms in combinatie met mijn eigen manier)

Als je de juiste schaduwen wil maken, na het extraheren, dan is "Alienskin -Eyecandy- Perspective shadow één van de uitverkoren middelen.

Als je een foto wil vergroten van bv een A4 naar een A3+, dan is Genuine Fractal Print Pro van onOne een excellente plug-in.

Het is omdat ze goed zijn dat ze niet gratis is.

Dus, een trial proberen, zien wat het geeft en dan is het misschien de moeite om aan te kopen. Zo heb ik het gedaan, stuk bij stuk volgens noodzaak.

Meestal kun je hetzelfde doen met PS Cs 3 maar soms ook niet zo perfect.

Wil je al je serie foto's een bepaald effect geven dan is het best een action aan te maken, want de bestaande actions zijn vlug afgezaagd.

Maak je gewone foto's, die je een beetje aanpast, dan zijn vele Third-Party plug-ins niet nuttig en is PS meer dan voldoende.

bv

deze bol is gemaakt met Panopticum -- Lenspro3
                  Voor mijn genre van werk hebben ze wel nut.

Een stijl van foto's dat je "kitch" kunt vinden of er van houden... ik mag echter niet klagen van de reacties.

mvg, ben
                  Even naar je z.g. "kitch" gaan kijken. Wauw, man, that's what I like! Noteer mij maar bij de reacties waarvan je niet moet klagen!
                  Bedankt ook voor de uitleg over Mask Pro, Alien Skin, Genuine Fractal...

Comment

@viero
                    De perfecte uitleg in de link. Dank daarvoor. Inderdaad, via Bridge>Tools>Photoshop>Image Processor...
                    Bridge begint meer en meer in mijn achting te stijgen (ik gebruikte totnogtoe weinig meer dan Adobe Camera Raw via Bridge).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      @viero
                      De perfecte uitleg in de link. Dank daarvoor. Inderdaad, via Bridge>Tools>Photoshop>Image Processor...
                      Bridge begint meer en meer in mijn achting te stijgen (ik gebruikte totnogtoe weinig meer dan Adobe Camera Raw via Bridge).

Je hoeft daarvoor Bridge niet te gebruiken.

PS -- Script -- Imageprocessor -- Open folder -- Kies destination folder--instellingen en Run.

ik gebruik meestal de gratis Image Processor 1-2-3 van Russel Brown, geeft nog meer mogelijkheden, werkt met SC2 en CS3.

mvg, ben

Comment

Thanks. Zal toch die gratis dingetjes van Russell Brown downloaden en installeren, denk ik, want op een Amerikaans forum waar ik ook participeer vind ik vrij lovende kritiek over deze kerel.
                        As Sr. Creative Director at Adobe Systems Incorporated, Russell Preston Brown holds a unique position in the computer industry. Brown maintains a vital presence in the digital design and publishing community, facilitating the exchange between the user and software developer that is so essential to Adobe's software development.

Comment

Hallo
                          (mijn eerste stappen in de digitale fotografie)
                          Ik wil een honderdtal jpeg's verkleinen in één keer (voor scherm ipv afdruk)
                          Ik doe precies wat je zegt, Simonisme, maar als ik in mijn (Nederlandstalige) CS3 Bridge op Gereedschappen (tools) klik krijg ik geen mogelijkheid om Photoshop - Afbeelding - Afbeeldingsgrootte te openen. De klikmogelijkheid Photoshop is er gewoon niet! Dus lukt dat niet. In Photoshop zelf kan het natuurlijk, maar dan foto per foto.... of niet?
                          PS ik werk wel in windows, is dat een mogelijke reden?
                          Alvast bedankt voor elke reactie

Een digi-beginneling

Comment

Ik geloof niet dat Photoshop for Mac of for Windows zo verschillend is. Dus bij Tools (Gereedschap) heb jij helemaal geen Photoshop opties?
                            (ik heb er op de Mac en engelstalige Photoshop CS3 twee:
                            - Tools>Photoshop> en dan een acht verschillende opties;
                            - Tools>Photoshop Services)

Comment

Ik ga het toch effe vragen, je weet nooit :-) Je hebt photoshop toch geinstalleerd he?

Wat je anders kan proberen is gewoon Photoshop openen dan ga je naar file > scripts > image processor.

Daar kan je een folder kiezen, en kies je dus de folder waar al je foto's instaan... en van daar gaat het gewoon hetzelfde...

Wat ook een mogelijkheid is (nog niet zelf getest), alle foto's openen in photoshop en dan image processor starten en de eerste optie kiezen.. ipv van een folder te selecteren alle open images gebruiken...

Ik hoop dat het duidelijk is...

Greets,
                              Simon

ps. ik zal binnenkort wat meer tutorials maken met allemaal heel simpele beginners stappen die toch niet zo voor de hand liggend zijn blijkbaar. Ben alleen nog aan het twijfelen of ik filmpjes zou maken of gewoon uitgeschreven tuts met screenshots... heb nu al tijdsgebrek :-)
                              poof

Comment

ps. ik zal binnenkort wat meer tutorials maken met allemaal heel simpele beginners stappen die toch niet zo voor de hand liggend zijn blijkbaar. Ben alleen nog aan het twijfelen of ik filmpjes zou maken of gewoon uitgeschreven tuts met screenshots... heb nu al tijdsgebrek :-)
                                Ik kan je alleen maar aanmoedigen, Simon. Alle tips zijn welkom, en die van jou zijn doorgaans goed begrijpbaar en bruikbaar!
                                Doe zo voort!

Comment

Working...
                                X