Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raw

    Halo,

    Ik heb eens in nef +jpegbasis gefotografeerd je heb dan twee afbeeldingen de ène zie je en de andere die is zwart ????( in picasa ) het is misschien een domme vraag maar hoe komt dat, en hoe kan ik die ander zwart afbeelding bekijken.
    alvast bedankt
    mvg
    dany
    Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
    Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

  • #2
    Re: raw

    Hier toont picasa de raw (NEF) bestanden wel. Op welk platform werk je (windows, apple, linux)?

    Voor windows kun je iig een thumbnail viewer plugin downloaden.

    Comment


    • #3
      Re: raw

      Oorspronkelijk geplaatst door cappelleh Bekijk bericht
      Hier toont picasa de raw (NEF) bestanden wel. Op welk platform werk je (windows, apple, linux)?

      Voor windows kun je iig een thumbnail viewer plugin downloaden.
      En in apple zie je het onmiddelijk, zonder plugin. (dacht ik toch, anders ook wel plugin te verkrijgen)
      Voor linux is er ook een raw-viewer beschikbaar, maar de naam ontschiet me even.

      Op mijn windowsmachine ziet picasa de nef-foto's gewoon.
      Camera: Nikon D300 - Nikon D700
      Lenzen: Nikkor 80-200 f2.8 | Nikkor 50 f2 MF | Nikkor 50mm f1.4 | Nikkor 35mm | Samyang 14mm f2.8 MF

      Comment


      • #4
        Re: raw

        picasa kan sommige raw-bestanden niet goed tonen of helemaal niet. Adobe Bridge bvb kan die wel tonen. Nu zal je toch eerst je raw-bestanden moeten verwerken vooraleer het jpegs worden, en dan zal picasa ze wel tonen.
        Maarten
        Canon 40D + en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: raw

          Oorspronkelijk geplaatst door maarten77b Bekijk bericht
          picasa kan sommige raw-bestanden niet goed tonen of helemaal niet. Adobe Bridge bvb kan die wel tonen. Nu zal je toch eerst je raw-bestanden moeten verwerken vooraleer het jpegs worden, en dan zal picasa ze wel tonen.
          @TS: En komen die NEF van je D70s of van je D300? Die van mijn D70s kan picasa namelijk wel aan.

          Comment


          • #6
            Re: raw

            al bedankt het komt van mij d300 en ene zie je en de andere is volledig zwart in picasa.ik werk met windows vista
            Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
            Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

            Comment


            • #7
              Re: raw

              Zo ziet er bij uit
              Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
              Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

              Comment


              • #8
                Re: raw

                Wat is nu het probleem? NEFs zijn niet om op de computer te bekijken, maar deze zijn om te verwerken. Als je alleen NEF schiet is het lastig, maar je weet nu toch welke je moet openen in je RAW-converter.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: raw

                  Het is de eerste keer dat ik dit doen en zag die zwarte kaders en wist niet wat mee te doen.
                  Als ik vragen mag wat is raw converter

                  alvast bedankt
                  mvg
                  dany
                  Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
                  Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

                  Comment


                  • #10
                    Re: raw

                    RAW-converter->software om de RAW-file om te zetten en te corrigeren naar een verwerkbare filesoort.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: raw

                      Oorspronkelijk geplaatst door cappelleh Bekijk bericht
                      @TS: En komen die NEF van je D70s of van je D300? Die van mijn D70s kan picasa namelijk wel aan.
                      IDD, volgens de specs van picasa:

                      Ondersteunde bestandstypen:

                      Afbeeldingen: jpg, bmp, gif, png, psd, tif
                      Films: avi, mpg, wmv, asf, mov (QuickTime)
                      RAW-gegevensbestanden, waaronder camera's van Canon, Nikon, Kodak, Minolta en Pentax.
                      Controleer misschien al eerst of je wel zeker de recentste versie van picasa gebruikt!

                      groetjes,
                      Rik
                      Mijn foto's
                      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                      Comment


                      • #12
                        Re: raw

                        Oorspronkelijk geplaatst door dany10 Bekijk bericht
                        Het is de eerste keer dat ik dit doen en zag die zwarte kaders en wist niet wat mee te doen.
                        Als ik vragen mag wat is raw converter

                        alvast bedankt
                        mvg
                        dany
                        Raw = ruwe data van je sensor, jij dient deze te ontwikkelen, witbalans, scherpte, saturatie en dergelijke ( zie het als het negatief ).
                        Jpeg = ontwikkeld bestand, je toestel heeft hier al een bewerking op losgelaten zoals in je toestel is ingesteld. ( zie het als het eindresultaat ).

                        Greetz rich
                        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                        Comment


                        • #13
                          Re: raw

                          Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                          IDD, volgens de specs van picasa:



                          Controleer misschien al eerst of je wel zeker de recentste versie van picasa gebruikt!

                          groetjes,
                          Rik

                          ik gebruik picasa 2
                          drjeckyll bedankt voor de uitleg
                          mvg
                          dany
                          Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
                          Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

                          Comment


                          • #14
                            Re: raw

                            Er is een nieuwe (bèta) Picasa uit die NEF van de Nikon D300 wel opndersteunt:Picasa 3 bèta

                            ZDNET news and advice keep professionals prepared to embrace innovation and ready to build a better future.


                            Bèta is wel nog in het Engels, oude installatie wordt automatisch verwijderd.

                            Groeten,
                            Sam

                            Comment

                            Working...
                            X