Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kwaliteitsdaling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kwaliteitsdaling

Een kleine vraag: ik heb foto's gemaakt van mijn neefjes, en heb deze bewerkt met Picasa (ik heb geen photoshop of ander bewerkingsprogramma) => omzetting naar zwart-wit, daarna kadertje rond.

Op pc geeft dit kwalitatief nog goed, maar wanneer ik de bewerkte foto print op A4 formaat ben ik teleurgesteld door het resultaat, ik vind het niet zuiver genoeg en zie soms bijna de pixelblokjes. Ik heb wel enkel de test gedaan op gewoon en op dikker papiersoort bij wijze van test, niet op echt fotopapier. Ik twijfel er niet aan dat het wel beter zal zijn op fotopapier hoor, maar mijn vraag is eigenlijk of het normaal is dat wanneer je de foto bewerkt er zoveel kwaliteitsverlies is, denk dat ik misschien iets fouts heb gedaan...

ik ben wel vertrokken van een jpeg, niet van een raw bestand.

Vriendelijke groeten, Sven
    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

Re: kwaliteitsdaling

prachtige foto de foto die je laat zien heeft echter maar 422 x 600 pixels
    dat is juist genoeg voor scherm-presentatie , om af te drukken op A4 moet je je originele foto bewerken en niet een verkleinde versie
    (vb een A4 blad op 300 dpi heeft 2480 op 3508 pixels ) mvg david

Comment

Dank je David, vind'em ook wel mooi (maar ja, heb hem genomen dus ben waarschijnlijk niet objectief)

Ik heb hem eigenlijk verkleind om hem makkelijker op Picasa te kunnen zetten.

Ik heb net even gekeken. De originele foto is 2,91 MB (3.055.413 bytes), de bewerkte maar 698 KB (715.132 bytes). is dit dan normaal, of heb ik verkeerd gesaved?

Sven
      Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svendc Bekijk bericht
        Dank je David, vind'em ook wel mooi (maar ja, heb hem genomen dus ben waarschijnlijk niet objectief)

Ik heb hem eigenlijk verkleind om hem makkelijker op Picasa te kunnen zetten.

Ik heb net even gekeken. De originele foto is 2,91 MB (3.055.413 bytes), de bewerkte maar 698 KB (715.132 bytes). is dit dan normaal, of heb ik verkeerd gesaved?

Sven
        Sven, bij deze foto ben je objectief , heel mooi !
        waarschijnlijk heb je je foto niet goed opgeslaan en is dit je probleem.

groetjes,

Comment

Kan dus van twee dingen afhangen.
          -> Mogelijk is je foto die je afgeprint hebt te veel opgeblazen om hem op A4 af te drukken. Zoals al gezegd is. A4@300 dpi = 2480 X 3508 pixels // 4x6 inch@300dpi = 1800 x 1200 pixels.
          -> Je papier! Nog veel belangrijker. Gewoon printpapier slorpt veel te veel inkt op, in plaats van dat het er bovenop blijft liggen. Probeer het - desnoods in het klein - (4x6 inch) nog eens opnieuw op fotopapier en je ziet een wereld van verschil.

Comment

Foto's met enkel grijswaarden hebben een kleinere bestandsgrootte. Bij verkleinen verlies je altijd pixeltjes die je wel nodig hebt om terug groter af te drukken...
            I only shoot reflections...
            Canon 600D , 18-55mm IS , 28-90mm , 75-300mm

Comment

goed, zo ver zijn we al. misschien moet ik eerst nog is een domme vraag stellen : wanneer ik door mijn foto's blader in windows explorer en eigenschappen bij een foto opvraag zie ik wel het totale aantal bytes, maar niet hoeveel X hoeveel pixels. waarkannekikdazienmisschien?

Comment

Firefox gebruiken
                I only shoot reflections...
                Canon 600D , 18-55mm IS , 28-90mm , 75-300mm

Comment

in het tweede tabblad als je met je rechtermuisknop klikt.

Comment

gevonden!!

hm, ik denk dat ik het stilaan begin te begrijpen.
                    in raw bewerken, dan natuurlijk steeds in allerhoogste kwaliteit saven.
                    om af te drukken zeker nodig: A4@300 dpi = 2480 X 3508 pixels // 4x6 inch@300dpi = 1800 x 1200 pixels. ga morgen nog is proberen er eentje af te drukken op hoogste kwaliteit.

kan ik ergens de pixelwaarden voor verschillende afdrukformaten vinden?

Comment

Geen fotobewerkingsprogramma? THE GIMP is heel goed en gratis! Kijk maar eens op internet! Het is er ook in een Windowsversie: http://www.gimp.org/windows/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svendc Bekijk bericht
                        gevonden!!

hm, ik denk dat ik het stilaan begin te begrijpen.
                        in raw bewerken, dan natuurlijk steeds in allerhoogste kwaliteit saven.
                        om af te drukken zeker nodig: A4@300 dpi = 2480 X 3508 pixels // 4x6 inch@300dpi = 1800 x 1200 pixels. ga morgen nog is proberen er eentje af te drukken op hoogste kwaliteit.

kan ik ergens de pixelwaarden voor verschillende afdrukformaten vinden?
                        Hoop dat dit wat kan helpen

Comment

cool, geweldig Enesiks!

ik heb intussen nog ene beetje zitten kijken, en blijkt dat ik toch verkeerd save! (onoezele menne ) Dacht wel dat het niet kon!
                          Nu heb ik wel de truc gevonden, zal me geen 2de keer meer overkomen!

Hartelijk dank alvast aan iedereen.

Comment

Working...
                          X