Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sharpening nodig bij foto van 27x18?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sharpening nodig bij foto van 27x18?

Ik ben momenteel een 30cm x 30cm foto album aan het samenstellen in pdf formaat voor afdruk bij pixbook. De meeste foto's zijn jpg's in 300dpi afkomstig van raw files in lightroom (geen speciale sharpening toegepast).

In het fotoalbum zijn de meeste foto's tussen 16x24cm en 18x27cm groot. Er zijn verschillende soorten foto's waaronder beweging, portrait, glas; meeste in zwart wit; sommige in kleur.

Moet ik nu met lightroom een of andere vorm van sharpening toepassen? Zo ja, welke sharpening? Een bepaald percentage per type onderwerp? Of beter alle bestanden eerst exporteren naar tif en dan pas met photoshop een unsharp mask toepassen? (welke parameters)?

Thx
    Fabian
    fotowebsite: flickr.fabianart.be

Re: Sharpening nodig bij foto van 27x18?

hangt van de kwaliteit van je fotos af he, zijn het scherpe mooie fotos... tja dan blijven het scherpe fotos he.. maar als je vind dat ze scherper kunnen moet je dat doen... zonder te overdrijven natuurlijk, het moet natuurlijk lijken ook.

Sommige "slechte" fotos kunnen niet zo maar super strak verscherpt worden... omdat ze te wazig zijn bv.. dus parameters geven zou niet gaan, omdat je zelf voor ieder foto moet gaan beslissen of ie goed (scherp) genoeg is of niet.

vaak is het zelf zo dat fotos die op een pc scherm minder scherp zijn of lijken, afgeprint in 10x15 of 13x18 'wel' mooi zijn omdat je alles bijeen duwt ... denk dat je je meer over zoiets zorgen moet maken als je al ne meter op ne meter gaat afdrukken.

Comment

Re: Sharpening nodig bij foto van 27x18?

Oorspronkelijk geplaatst door fabiand Bekijk bericht
      Ik ben momenteel een 30cm x 30cm foto album aan het samenstellen in pdf formaat voor afdruk bij pixbook. De meeste foto's zijn jpg's in 300dpi afkomstig van raw files in lightroom (geen speciale sharpening toegepast).

In het fotoalbum zijn de meeste foto's tussen 16x24cm en 18x27cm groot. Er zijn verschillende soorten foto's waaronder beweging, portrait, glas; meeste in zwart wit; sommige in kleur.

Moet ik nu met lightroom een of andere vorm van sharpening toepassen? Zo ja, welke sharpening? Een bepaald percentage per type onderwerp? Of beter alle bestanden eerst exporteren naar tif en dan pas met photoshop een unsharp mask toepassen? (welke parameters)?

Thx
      Fabian
      Hangt er ook vanaf wat ze bij pixbook doen met je foto's
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Working...
      X