Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tekentablet: noodzaak of leuk speeltje?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tekentablet: noodzaak of leuk speeltje?

Ik ben er vrij zeker van dat velen onder jullie een tekentablet hebben (Wacom, Trust,…), maar ben je daar ook tevreden van, of had je achteraf gedacht het meer te gebruiken dan eigenlijk het geval is?
    Het lijkt mij wel handiger als je meer creatief ontwerpt dan bewerkt. Of zijn die pennetjes zo handig dat je ze zelfs buiten een grafisch programma gebruikt?

Greetz

Sam Jae

Ik heb de graphire 2 van Wacom. Ik ben er heel tevreden van. Zowel de pen als de muis werkt heel goed. De pen gebruik ik enkel in Photoshop. Om de pen te gebruiken als vervanger van de muis ... neen, toch niet. Het is ideaal om in Photoshop bvb. een mask in te kleuren of een selectie te maken, twee dingen die ik heel vaak gebruik om mijn foto's wat te bewerken (bvb. om een achtergrond wat meer te vervagen of om stukken van de foto klaarder te maken).

Comment

Originally posted by Sam Jae
      Ik ben er vrij zeker van dat velen onder jullie een tekentablet hebben (Wacom, Trust,…), maar ben je daar ook tevreden van, of had je achteraf gedacht het meer te gebruiken dan eigenlijk het geval is?
      Het lijkt mij wel handiger als je meer creatief ontwerpt dan bewerkt. Of zijn die pennetjes zo handig dat je ze zelfs buiten een grafisch programma gebruikt?

Greetz

Sam Jae

Ook ik gebruik de Wacom graphire 2, goede muis en pen.
      De pen wordt vooral gebruikt bij photoshop bewerkingen en ook wel bij het sorteren in mijn fotoalbum.
      Ik zou mijn pen eerlijk gezegd niet meer kunnen missen!
      De mijne komt van
      http://www.backoffice.be/shop/dbprodcatman.html.asp?cat=Graph+Tablets&man=Wacom .

groetjes,
      Kristien
      Olympus E500
      take the time it takes so it takes less time...
      www.pnh.be

Comment

ik heb een Wacom Intuos en gebruik hem voor 100% als muis / pen op mijn laptop.
        Neem em ook overal mee naar toe ( waar de laptop naar toe gaat ), en zou'm zeer missen.
        embee ::: nikon stuff

Comment

Originally posted by Sam Jae
          Als je een tablet wil kopen, zou ik zeker niets anders dan Wacom kopen. Zowat iedereen die serieus met graphics bezig is gebruikt een Wacom Intuos of Graphire.
          Een tablet is geen vervanging voor je muis voor wat betreft de normale PC bedieningen. Maar eens je in een grafisch programma bezig bent, en hier en daar iets moet bij kleuren, een Photoshop mask maken, etc... is een tablet toch echt wel enorm handig. En dan gebruik je je pen vanzelf ook wel voor de menu's ook (werkt zeker niet slechter dan een muis).

Henk

Comment

yep. heb mijn tablet nu een jaar of drie denk ik, en qua prijs/rendement is dit zeker de beste aankoop die ik ooit deed. voor +/- 100 euro zijn ze zowat overal verkrijgbaar (wacom graphire of course)
            ToM.___ //Fuji s602.
            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
            It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

hey tom314, ik heb een vraagske voor u, ivm zo'n tekenpalet. ik ben altijd al een zeer slechte tekenaar geweest, eerlijk gezegd, als ik een rechte lijn probeer te tekenen, is er geen mens, laat staan de beste software nog in staat om mijn misbaksel nog ietwat presentabel te maken. om nogal voorzichtig te stellen heb ik nogal mijn twijfels ofdat zo'n palet wel geschikt zou zijn voor mij?

vb. het opvullen van pakweg een mask, gaat dat niet sneller met filter-extract of moet ik echt wel dringend een beetje leren tekenen? of ligt dat aan een probleempje bij mij, omdat ik nogal last heb van een rechtshandige muis terwijl ik linkshandig schrijf? tekenen kan ik met geen van beide handen. 'k weet het, ik ben slecht

Comment

Hey Hustler,

ik ben ook linkshandig. Een tekenpen werkt perfect voor linkshandigen. En als je tussen lijntjes kunt tekenen (iedereen heeft dat geleerd in de kleuterklas) zou je ook masks moeten kunnen invullen. Misschien eens kijken of je zo een pen ergens kan uittesten en dan kan je nog beslissen of je er een zou aanschaffen. Maar voor het bewerken van foto's is en blijft het zeker de moeite!

Comment

ik moet eerlijk zeggen dat ik nog maar 1 keer in mijn leven zo'n tekenpen uitgeprobeerd heb, en dat was dan nog tijdens een cursus drukvoorbereiding.

in adobe illustrator dan nog, om maar te zeggen dat er veel betere tekenaars zijn dan mij, eigenlijk iedereen dus. eerlijk gezegd dacht ik toen dat ik dat echt niet zou kunnen, hoor. ondertussen weet ik wel zeker dat ik echt geen potlood kan vasthouden. help !

Comment

met shift-klik kan je toch met elk teken/schilder-gereedschap in photoshop rechte lijnen trekken?

Niet?

als ik een rechte lijn probeer te tekenen, is er geen mens, laat staan de beste software nog in staat om mijn misbaksel nog ietwat presentabel te maken
                    Met een muis lijkt het met moeilijker om een rechte lijn te trekken

Greetz

Sam Jae

Comment

ja, een bekend probleem, zo'n pen maakt je nog geen begaafd tekenaar (helaas). Ik durf zelfs meer zeggen, veel illustrators maken nog steeds potloodschetsen die dan ingescand worden en dan digitaal afgewerkt (lees: nagetekend (ge-inkt) en ingekleurd en dan schaduwen e.d.)

als je op het net zoekt op 'drawing tips' vind je wel een aantal goeie links die je in de juiste richting duwen.

En als je dit allemaal kan, wordt je misschien zo goed als mijn amerikaanse vriend hier:
                      http://www.eyewoo.com

ToM.___ //Fuji s602.

Comment

ok, bedankt, 'k zal dus toch best eerst nog wat oefenen met potlood en papier vooraleer ik zo'n tekentablet koop, dus.

Comment

@ sam jae: natuurlijk, maar ik bedoelde dat mijn met de hand getekende probeersels echt wel miserabel zijn hoor. gelukkig gaat dat met de pen in photoshop al iets beter, vooral omdat die bezier-curves achteraf nog aan te passen zijn. maar wat die eyewoo kan, is toch veel te hoog gegrepen voor mij.

Comment

hey tom314,

ja, een bekend probleem, zo'n pen maakt je nog geen begaafd tekenaar (helaas). Ik durf zelfs meer zeggen, veel illustrators maken nog steeds potloodschetsen die dan ingescand worden en dan digitaal afgewerkt (lees: nagetekend (ge-inkt) en ingekleurd en dan schaduwen e.d.)
                            'k heb ook ooit al eens met adobe streamline iets ingescand, maar dat dan nog publiceerbaar maken was al een probleem voor mij

Comment

de pen voelt veel en veel intuïtiever aan, bv. bij het clonen, of bij burn & dodge, of willekeurige lijnen tekenen. Wat wel moeilijk is, is rechtstreeks tekenen, dat vergt enorme oefening, en ik weet niet of iedereen het doet, maar mijn blad ligt nooit recht voor me, je kan het tablet wel draaien, maar het is niet makkelijk.

Wat die eyewoo kan, is echt wel uitzonderlijk, maar goed, die man heeft dat ook niet op 1-2-3 geleerd, daar zitten jaren en jaren studie en oefening in hé. En troost je, je bent echt niet de enige die niet of moeilijk op pc kan tekenen, het is een echte oefening hand-oog coördinatie, waarbij je hand niet eens in oog hebt (wat bij potlood en papier wel zo is).
                              ToM.___ //Fuji s602.

Comment

Working...
                              X