Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3D-renderen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 3D-renderen

Hallo,

kan er mij iemand eens uit de doeken doen hoe je op een goeie manier aan 3D-rendering moet doen..welke software,welke methode in PS7?
    De bedoeling is een aangezicht als het ware uit een granieten/marmeren muur tevoorschijn te toveren... Net alsof dat aangezicht langs de achterzijde tegen die muur drukt, de muur rekbaar is, en er zo uit tevoorschijn komt....

Stef

Ja, goed dat je deze vraag stelt, want ik weet ook niet goed, hoe je een foto moet 3D-redeneren.

Mathieu

Comment

Kun je dan niet beter 3d studio max gebruiken ?
      Daarmee gaat dat, ik wist niet dat zoiets mogelijk was met photoshop

mvg,
      Luc

Comment

Originally posted by Lucky1975
        Kun je dan niet beter 3d studio max gebruiken ?
        Daarmee gaat dat, ik wist niet dat zoiets mogelijk was met photoshop

mvg,
        Luc
        kweetet ni Luc....het is de eerste keer dat ik zoiets moet doen, dus ik ben er een volslagen leek in...

Stef

Comment

in photoshop zit er een filter: kijk eens bij filter-render-3D transform.

nu is dat eerlijk gezegd niet zo'n spectacualair filter hoor, er bestaan nog wel plug-ins met meer mogelijkheden, maar photoshop is zeker niet de beste software die er te vinden is voor dit soort toepassing

Comment

renderen (in 3D-terminologie) is het omzetten van je 3D-model naar een afbeelding. je hebt dus eerst een 3D-model nodig van hetgeen je wil gaan renderen, en het renderen zelf is te vergelijken met het maken van een foto van dat model, een momentopname vanuit een bepaalde hoek dus. renderen als dusdanig is niet mogelijk in photoshop. programma's die er wel voor geschikt zijn, zijn oa 3D studio max, maya, cinema 4D,... hetgeen je wil bereiken kan in zo'n 3D-programma gedaan worden, door je foto als textuur te gaan gebruiken voor je model.
            let wel, de prijsklasse van dit soort programma's is alweer eentje hoger dan die van photoshop, al zijn er wel gratis alternatieven waarmee je niet al te complexe zaken ook kan.
            afhankelijk van het standpunt dat je wil gebruiken voor je afbeelding kan je al dan niet een eind op weg met photoshop, maar wil je het goed doen zal je toch zo'n 3D-pakket nodig hebben.

succes.

Comment

aha....beetje rondhoren naar iemand met zo'n pakket, en dan er nog wegwijs uit geraken....

werk voor de winkel dus !

Stef

Comment

Stef, als ik goed begrip wat je wilt doen, is dat niet direct in PS goed mogelijk en moet je idd een pakket zoals 3D MAX gebruiken.

In de meeste 3D-pakketten moet je dan 2 afbeeldingen gebruiken (die je wel in PS kunt maken uit de oorspronkelijke foto). De eerste zou dan de foto van het aangezicht (in kleur) zijn. Deze pas je toe als textuur (het 'behang' van de achtergrond dus eigenlijk). Daarnaast wil je ook de diepte hebben. Daarvoor gebruik je een grijswaardenafbeelding als extra mapping. In de meeste pakketten moet je daarvoor een grijswaardenafbeelding gebruiken, waarbij de helderheid de diepte bepaalt. Alle zwarte delen blijven dan bijvoorbeeld plat, de witte delen komen maximaal uit de achtergrond naar voren (of andersom, ligt aan pakket en instelligen meestal. De 'kracht' van deze extra dieptemapping bepaalt dan hoe ver de delen uit de achtergrond komen.

Voor een echt mooie realistische diepte, zul je trouwens nog flink moeten spelen met de grijswaardenfoto in PS. Als je een kleurenfoto omzet naar grijswaarden, zijn nl niet automatisch de donkere gedeelten de meest veraf gelegen delen en de lichte de dichtsbijzijnde. Maar selecties maken en dan levels, curves of zelfs helderheid/contrast helpt dan al

Comment

Je zal inderdaad best af zijn met bvb. 3D Studio Max of Maya (waarschijnlijk geen optie gezien het prijskaartje van dit pakket). Je kan dan het gezicht op een rechthoek zetten waar je een steen-textuur op legt. Je kan het steenmotief ook gebruiken als bump-map en dan de foto van het gezicht (in grijswaarden) instellen als displacement-map. Dan nog een beetje spelen met omni-lights om een goede belichting en schaduw te verkrijgen (wel de optie cast shadow instellen in het properties menu van de omni-lichten).

Steven

Comment

Hallo Stef,

Bij het lezen van een artikeltje in PCM over 3d-software, moest ik even aan jou denken!

Misschien dat je iets hebt aan hetgeen je kunt downloaden via:
                    http://www.blender3d.org/Download/

Het gaat hier om gratis software.

Verder kan ik je niet helpen: ben tevens volslagen leek!

mvg,

Jan
                    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

hartelijk bedankt allemaal jongens, maar zoals jullie kunenn volgen in het Algemeen-forum, zitten mijn kopzorgen momenteel elders...

ik ga dit achteraf uiteraard allemaal eens rustig bekijken...

Stef

Comment

Working...
                      X