Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

JPEG, JPG omzetten Tif

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• JPEG, JPG omzetten Tif

Hoi Iedereen,

Ik heb een vraagje, onlangs las ik op een blog dat de eigenaar altijd foto's omzet naar tif formaat voorfat hij zijn jpg afbeeldingen bewerkt (dit zou zijn doordat bij iedere save in jpg er een deel informatie verloren gaat) Is dit zo, en indien ja wat ik niet begrijp is hoe een jpg file van 5MB meer gegevens kan doorgeven door deze om te zetten naar tif van 20MB.

groeten en bedankt voor de info.
    Johan

Re: JPEG, JPG omzetten Tif

Bij het bewaren van een beeld in jpeg formaat wordt een lossy compressie algoritme gebruikt. Met andere woorden, bij het bewaren van een jpeg gaan gegevens verloren.

Als je nu een beeld wil gaan bewerken en tussentijds wil gaan bewaren, dan kan je beter een lossless formaat (zoals TIF) kiezen en pas bij de laatste save het jpeg formaat.

Gr.
    Tom.

Comment

Meestal zullen het wel RAW-bestanden zijn die omgezet worden naar TIF ipv JPEG, maar dat kan ook, en als je veel bewerkingen wil/moet uitvoeren is het aan te raden eerst naar 16 bit over te gaan voor je begint, en tussendoor alles in 16-bit TIF bestanden op te slaan.

Gewoon door een JPEG om te zetten naar TIF krijg je natuurlijk niet meer data ter beschikking: wat weg is gegooid bij de omzetting van RAW naar JPEG (meestal in de camera) is natuurlijk voor goed weg, dat krijg je nooit meer terug. Het voordeel van TIF als tussenopslagformaat is dat je foto niet telkens opnieuw gecomprimeerd wordt bij elke tussenopslag in JPEG en dat tenminste die informatie niet meer "beschadigd" (=creatie van artefacten) wordt door de compressie.
      Beauty need only be a whisper
      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Dank voor de info,
        dus als ik het goed begrijp zal ik toch eerst mijn foto's (deze worden in jpeg genomen, kan geen raw of ander bestand gebruiken) eerst omzetten naar 16bit tif, alle bewerkingen doen en als laatste stap omzetten naar jpeg.

denk da ik het foto wereldje toch nog ga begrijpen.

Comment

het heeft totaal geen zin om een jpg om te zetten naar tiff 16bit, 8bit is al ruim voldoende. Je verbeterd de file niet door om te zetten naar een hogere bit-waarde.

Comment

Mij lijkt het beter tussendoor een PSD-bestand te bewaren als je in Photoshop werkt. Dat gaat ook zonder kwaliteitsverlies en je kan intermediaire spullen zoals maskers,... gemakkelijk meebewaren.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ok, begin het te snappen, nu komt er natuurlijk een vervolg vraagje, als ik foto's neem heb ik er gemiddeld 200, zijn er niet installeerbare tools die mijn jpg direct kunnen omzetten naar tif tijdens het importeren naar mijn pc. (Ik gebruik geen photoshop, is nogal omslachtig voor hetgeen ik wil doen momenteel gebruik is FSviewer voor management, helicon voor bewerkingen)

mvg en bedankt voor al deze info.
              Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skinny_53 Bekijk bericht
                het heeft totaal geen zin om een jpg om te zetten naar tiff 16bit, 8bit is al ruim voldoende. Je verbeterd de file niet door om te zetten naar een hogere bit-waarde.
                Natuurlijk verbeter je je file niet door het omzetten naar 16 bit TIF. Door de omzetting naar 16 bit wordt je rekenwerk (=fotobewerking) wel veel nauwkeuriger dan in 8 bit, en daardoor krijg je veel minder snel artefacten zoals bvb posterisatie.

In 8 bit werk je met de getallen van 0 tot 255, in 16 bit is dat 0 tot 65535.
                Fotobewerking in 8 of 16 bit gebeurt altijd door rekenen met gehele getallen, en daardoor zijn de afrondingsfouten in 8 bit veel groter. Een extreem voorbeeld: in 8 bit is 4/3 = 1, een fout van 0,333... op 4. Bij omzetting naar 16 bit wordt dezelfde 4 omgezet naar 4x256 = 1024. Dezelfde bewerking wordt dan 1024/3 = 341, een fout van eveneens 0,333... maar nu op 1024 ipv op 3.

Als je dus een hele reeks bewerkingen na mekaar gaat uitvoeren op je foto, dan is het duidelijk dat je op de duur heel grote afrondingsfouten krijgt die je op je foto terugziet als artefacten.
                Beauty need only be a whisper
                Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Een heel handig en gratis programma dat ik vaak gebruik is Irfanview. Hiermee kan je in 'batch conversie' een heleboel tekeningen van formaat veranderen (van en naar zowat alle bitmapformaten) en tevens resizen - resampelen met automatische verscherping. Het is tevens een heel snelle viewer waarmee je een aantal basisbewerkingen op foto's mee kan uitvoeren (instellen kleuren-contrast-saturatie ed.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
                    Als je dus een hele reeks bewerkingen na mekaar gaat uitvoeren op je foto, dan is het duidelijk dat je op de duur heel grote afrondingsfouten krijgt die je op je foto terugziet als artefacten.
                    Die stelling denk ik dat serieus genuanceerd moet worden. Vrij grote artefacten zijn bijvoorbeeld nauwelijks zichtbaar in heldere kleuren zoals geel. Daarnaast werk je altijd in RGB en een manipulatie die bvb in rood een verschil zou kunnen veroorzaken wordt deels gemaskeerd door de aanwezigheid van de twee andere mengkleuren. Tot slot hebben digitale foto's inherent wat ruis die ook deels artefacten maskeert. Al bij al vallen die afwijkingen dus echt wel mee. Massa's mensen is niet eens opgevallen dat sommige monitoren van bvb Apple niet eens in 8-bit werken maar slechts 6-bit tot hun beschikking hebben. Dat zijn slechts 64 kleuren per kanaal - de ontbrekende nuances worden via dithering (moedwillige artefacten) opgebouwd.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ok ben nu toch weer een beetje aan't twijfelen, heb net GIMP eens bekeken en denk dat ik dit programma ga leren, gimp zegt wel van tijdens bewerkingen in het gimp formaat te saven, jullie zullen wel snappen dat ik momenteel het kaf van het koren niet meer kan onderscheiden, momnteel heb ik ongeveer 1000 jpg bestanden op mijn pc staan, ik wil deze nu eens eindelijk in overzichtelijk systeem steken gebaseerd op jaar, maar door al deze antwoorden heb ik al meer gelezen over foto bewerkingen ipv effectief mijn foto's te gaan manipuleren.
                      allesinds bedankt voor e vele reply's en ik denk dat jullie mij hier nog regelmatig gaan zien passeren voor verdere info, vooral gimp gericht dan.
                      groeten
                      Johan

Comment

persoonlijk doe ik het zo:

-de beelden die uit m'n camera komen backup ik eerst, onaangeroerd.
                        -meestal schiet ik in RAW, en bewerk ik met Adobe Camera Raw, die voegt een klein bestandje toe naast de foto, en als ik de foto dan bekijk in bridge ziet hij eruit zoals ik 'm bewerkt heb, zonder dat de originele foto aangepast is.
                        -de echt goede foto's edit ik in photoshop, en verklein ik ook om op het web te zetten. die verkleinde bestanden steek ik in 'n aparte map. Als het echt moeilijke lange bewerkingen zijn, sla ik de foto ook op in photoshop's .psd formaat, maar meestal zijn de bewerkingen eenvoudig, en sla ik niets op (buiten dus de afgewerkte verkleinde jpeg)

ik weet niet wat jij met je foto's wil doen, en of je ze allemaal wil bewerken, maar wat je ook doet, ik zou altijd ergens de originele bestanden bewaren!
                        je moet ook helemaal niet al je foto's omzetten naar Tiff, dat heeft geen zin. enkel als je een foto begint te bewerken, kan je voordat je eraan begint 'm opslaan als .tiff, of in het The Gimp formaat.

Ik dacht overgens dat je met picasa ook non-destructive kon editen, vergelijkbaar met adobe bridge. mss eens de moeite om te bekijken?

verder is The Gimp een super alternatief voor photoshop. Je kan er heel veel dingen mee die je met photoshop ook kan. het project bestaat ook al jaren, heeft veel aanhangers, en wordt steeds beter; dus het is nooit verloren moeite om er mee te leren werken.
                        || Photography Blog ||

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                          Mij lijkt het beter tussendoor een PSD-bestand te bewaren als je in Photoshop werkt. Dat gaat ook zonder kwaliteitsverlies en je kan intermediaire spullen zoals maskers,... gemakkelijk meebewaren.
                          Dat is met TIFF niet anders hoor
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Working...
                          X