Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• achtergrond

Hallo allemaal,

Ik heb een cursus photoshop gevolgd en ben nu bezig met een cursus digitale fotografie. Ik heb een canon Eos 40D maar daar blijft het ook bij.

Ik zou graag een portretreeks trekken van mijn kinderen maar weet niet welke achtergrond ik daarbij best kan gebruiken om hem nog te kunnen veranderen.
    Ik dacht dat dat met een blauw laken of een wit laken wel zou gaan maar dat is blijkbaar niet echt het geval.

Ik heb het al geprobeerd via een aanpassingslaag niveaus en met het principe van Dodge en Burn om de achtergrond wit te krijgen alsook met het selecteren van de persoon en dan de achtergrond volkappen met een emmer witte verf maar ook dat blijf je altijd zien.

Heeft er iemand enig idee hoe ik in dit soort foto's de achtergrond wit kan krijgen.

Alvast bedankt

Jedi

Re: achtergrond

Waarom zou je die achtergrond wit moeten krijgen...? Het zou de foto koel en doods maken. Je foto zit goed, 't is alleen de nabewerking die stukken beter kan.

Dit maakte ik er bv van:

Mvg,
    Frederic

Comment

Ik denk niet dat Jedi de achtergrond wit wil krijgen om die zo te laten, maar vooral omdat hij/zij denkt dat je op die manier gemakkelijk een andere achtergrond kan plaatsen achter het kindje.

Je hoeft daarvoor de achtergrond zeker niet perfect wit (of een andere egale kleur) te hebben, maar het helpt wel. Je kan de volgende stappen gebruiken om je kindje te extraheren:

- zoek naar het kanaal met het meeste contrast tussen kindje en achtergrond (in dit geval zal dat het blauwe kanaal zijn)
      - dupliceer dat kanaal (nu is het een zgn. alfakanaal)
      - verhoog het contrast op dat kanaal via de curven (of de niveau's)
      - schilder alles binnen het kindje zwart en probeer alles daarbuiten wit te krijgen. je kan dat doen via dodge en burn door te schakelen tussen hooglichten, schaduwen en middentonen in de optiebalk.
      - als dat gebeurd is (je werkt nu nog altijd op je kanaal) kan je in de kanalenpalet klikken op het knopje uiterst links onderaan om je zwart/wit kanaal te laden als een selectie. Eventueel moet je je selectie nu omkeren.
      - nu kan je terugkeren naar je lagenpalet en klikken op het knopje onderaan om een laagmasker te maken. je selectie wordt omgezet naar een laagmasker.
      - nu kan je om het even welke foto gebruiken als achtergrond

Hierbij een voorbeeldje: perfect is het niet, maar het is natuurlijk snel gemaakt met een lageresolutiebeeld. En je kent waarschijnlijk wel betere achtergronden.

Last edited by bytte; 26 april 2008, 14:50.

Comment

Wow

da's door allebei knap gedaan! Ik bedoelde inderdaad wat Bytte zegt maar als ik het resultaat van Frederic zie ben ik toch ook verkocht.

@ Frederic ... welke techniek heb jij gebruikt?

@ Bytte ... Dat ga ik zeker eens proberen. Ik dacht dat dat met die uitspringende haartjes heel moeilijk zou zijn maar bij jou lijkt het heel gemakkelijk

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp !!!!!

Els

Comment

al sje dit vaker wilt doen dan zou ik een fotodoek aanschaffen.
          er zijn doeken te krijgen die noemt men digitaal groen.
          dit heeft een zelfde effect als de bekende blauwe wand wat ze ook gebruiken op televisie bij de weerman.

dan kun je heel gemakkelijk de achtergrond selecteren, selectie omkeren, knippen en op een andere achtergerond plakken.

succes

Comment

Leuke foto van je zoon!
            Tip: gebruik een groen laken, blauw zit al in zijn blouse, anders kan je ook blauw nemen.

Last edited by PS-guest; 26 april 2008, 20:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jedi Bekijk bericht
              Wow

da's door allebei knap gedaan! Ik bedoelde inderdaad wat Bytte zegt maar als ik het resultaat van Frederic zie ben ik toch ook verkocht.

@ Frederic ... welke techniek heb jij gebruikt?
              Goh... ik heb de bewerking met het lagenpalet niet meer, om eerlijk te zijn... Ik heb enkele aanpassingslagen gemaakt en selectief gewerkt. Maar hoe het tot stand gekomen is maakt eigenlijk niet veel uit, want ik wou alleen bewijzen dat jouw opname goed was, maar dat de nabewerking het wat liet afweten. Iedere foto zal sowieso toch een andere bewerking krijgen, omdat iedere foto anders is en je een bepaald gevoel wil versterken.
              Leer werken met aanpassingslagen en laagmaskers (daar vind je op het www genoeg tutorials over) en je zal zien dat je al een heel eind verder zal geraken dan nu het geval is

Mvg,
              Frederic

Comment

@ Frederic, toch bedankt voor je hulp. Ik moet bekennen dat ik idd nog niet zo veel met aanpassingslagen werk. Ik ben er wel mee begonnen sinds ik hier op het forum kom en hier vaak handige tips tegenkom.

@ PS Guest: werk jij op dezelfde manier om een achtergrond te veranderen als Bytte?

Dat van dat laken is een goed idee. Ben ik ook wel van plan maar voorlopig was die Canon al een serieuze investering dus moet ik even geduld hebben voor ik nog eens iets nieuw kan kopen. Ik heb van de markt wel verschillende gekleurde doeken meegebracht maar zij geven blijkbaar toch niet hetzelfde resultaat als een echt "fotografendoek". Ik had die blauwe ook gebruikt bij mijn dochter toen die absoluut niets blauw aanhad maar toen ik een nieuwe aanpassingslaag niveaus maakte, dan met het witte pipet de blauwe achtergrond wit willen maken, verkleurde haar gezicht ook naar een vieze gele toon. Iemand enig idee waar dat dan aan ligt?

Els

Comment

Ja ik werk op de zelfde manier, en maak ook een maskerlaag aan.
                  Kijk maar naar dit voorbeeld, hier ben ik er van uitgegaan dat je een nieuwe opname hebt gemaakt met een groene achtergrond.

Last edited by PS-guest; 27 april 2008, 15:05.

Comment

Working...
                  X