Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw of jpeg?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Raw of jpeg?

Ondertussen zelf opgezocht en antwoord gevonden.

I stand corrected. Je hebt gelijk. Ik wist niet dat men op die manier interpoleerde. Interessant!

Bedankt, ik heb weer iets bijgeleerd vandaag =)
    bram de greve photography | gallery | myspace
    Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Snap ik niet goed.

Dus pixel heeft geen kleur en maar gebruikt dan de omliggende pixels (die ook geen kleur hebben) om de juiste kleur te verkrijgen...

eh...snap het niet helemaal vrees ik (maar aan de andere kant moet ik die Bayer Filter ook eerst eens gaan opzoeken misschien)
      Ieder pixel in het RAW bestand heeft wel degelijk een kleur, maar het is geen RGB kleur. Het is ofwel een R, ofwel een G ofwel een B. En sommige sensor types gebruiken ook nog een "wit" kleur. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter
      Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
        Ieder pixel in het RAW bestand heeft wel degelijk een kleur, maar het is geen RGB kleur. Het is ofwel een R, ofwel een G ofwel een B. En sommige sensor types gebruiken ook nog een "wit" kleur. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter
        RAW pixels hebben geen kleur, alleen grijswaarden, met de waarde van kleur van het Bayer filter, bij de conversie wordt die kleurinfo pas gebruikt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

thanks!
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            RAW pixels hebben geen kleur, alleen grijswaarden, met de waarde van kleur van het Bayer filter, bij de conversie wordt die kleurinfo pas gebruikt.
            Als je het zo wil, dan zit er in je JEPG bestand ook geen foto, enkel een reeks bits.
            Of in ieder ander "foto"-bestand, zelfs in een niet gecomprimeerde BMP.

Kunnen we het even beschouwelijk houden aub?
            Last edited by bramz; 23 april 2008, 11:33. Reden: niet enkel bij gecomprimeerde bestanden

Comment

Als je het zo wil, dan zit er in je JEPG bestand ook geen foto, enkel een reeks bits.
              Of in ieder ander "foto"-bestand, zelfs in een niet gecomprimeerde BMP.

Kunnen we het even beschouwelijk houden aub?
              In RAW pixels zit geen kleurinfo, alleen grijswaarden.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                In RAW pixels zit geen kleurinfo, alleen grijswaarden.
                Definieer kleurinfo en grijswaarde.

Comment

@Bramz: sorry, ik zat eergisteren de hele dag in vliegtuigen maar ik zie dat je het zelf al gevonden hebt. Eigenlijk best wel verbazingwekkend, he, dat er nog een goede foto gemaakt kan worden als je bedenkt dat een gedeelte van de informatie van een pixel uit de omliggende pixels gehaald wordt.

Comment

Die waarden in een RAW bestand zijn gemeten lichtintensiteid. De kleurinformatie zit daarin verwerkt, door die Bayer filter maar dat had je zelf al gevonden.

In een JPEG zitten ook geen 24-bit RGB waarden, maar parameters die, wanneer verwerkt, blokjes van 8 op 8 pixels vormen met YUV waarden, volgens een bepaald kleurprofiel (sRGB, AdobeRGB). Die worden dan omzet in RGB waarden.

Dave
                    pixelpusher

Comment

Dus volgens jouw interpoleert de camera van 4 stukjes sensor informatie (twee groene en een rode en blauwe) naar 4 RGB pixels dan?

Hoeveel pixels zitten er dan op de sensor van een camera die 10 MP plaatjes aflevert?
                      Niet 4 maar meestal meerdere sensoren rond die ene worden gebruikt om de foto-pixel te bepalen. Hangt een beetje van de camera af. Reken eerder dat er hier 16 sensoren worden gebruikt om die ene pixel te bepalen.

Als je de technische specificaties van jouw camera opzoekt dan zal je merken dat de effectieve chip iets meer pixels heeft dan de foto's die eruit rollen. Dit is uiteraard omdat aan de rand van de sensor geen sensoren meer kunt gebruiken om die pixel te bepalen.

vb: Op DPREVIEW was nu toevallig de Canon 450D de laatste ge-reviewde camera, dus heb ik deze genomen. Sensor: 12.4 Mpix, Foto: 12.2 Mpix.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Eigenlijk best wel verbazingwekkend, he, dat er nog een goede foto gemaakt kan worden als je bedenkt dat een gedeelte van de informatie van een pixel uit de omliggende pixels gehaald wordt.
                        Ja, eigenlijk best wel. 'k Voel me nu toch een beetje bedrogen door de camera fabrikanten =)

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Die waarden in een RAW bestand zijn gemeten lichtintensiteid. De kleurinformatie zit daarin verwerkt, door die Bayer filter maar dat had je zelf al gevonden.
                        Volledig mee eens! De kleurinfo zit dan ook in de positie van het RAW pixel.

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                        Niet 4 maar meestal meerdere sensoren rond die ene worden gebruikt om de foto-pixel te bepalen. Hangt een beetje van de camera af. Reken eerder dat er hier 16 sensoren worden gebruikt om die ene pixel te bepalen.
                        Ja dat had ik zelf al door. Maar ik had het eerder over het aantal fysische sensor pixels vs. beeld pixels. Niet over het interpolatie schema. Het was wat slecht (en snel) verwoord.

Ik wist dat er interpolatie aan te pas kwam, omwille van het Bayer filter, maar ik ging er gewoon verkeerdelijk vanuit dat er per beeldpixel er vier sensorelementen waren, en niet 1 zoals het in werkelijkheid is.

Comment

Working...
                        X