Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kun je ook donkere ogen in PS op lichten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kun je ook donkere ogen in PS op lichten?

Ik heb onlangs een reportage gemaakt met zonnig weer.
    Probleem is dat ik ondanks het inflitsen, toch vind dat de oogkassen vrij donker zijn. De rest van het gezicht is namelijk wel licht.

Ik dacht misschien om een extra laag aan te maken, en deze behoorlijk op te halen. en dan deze 2e laag met poetsen alleen de ogen in te poetsen vanuit de onderliggende lichtere laag?

Slim? Of zijn hier betere truckjes voor?

Alvast bedankt,

Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: Kun je ook donkere ogen in PS op lichten?

Kopie maken van de achtergrondlaag
    Mode op Screen zetten
    Zwart laagmasker toevoegen
    Kies een witte, zachte brush met opacity op ongeveer 15-20%
    Daarmee op het zwarte laagmasker 'schilderen'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Kopie maken van de achtergrondlaag
      Mode op Screen zetten
      Zwart laagmasker toevoegen
      Kies een witte, zachte brush met opacity op ongeveer 15-20%
      Daarmee op het zwarte laagmasker 'schilderen'.
      uh, bedankt voor de tip, maar dat kan ik niet goed volgen. Ben met PS echt een beginner. Met dit soort dingen in elk geval. Ik heb zelf PS cs2 en cs3
      waar vind ik de opties die u beschrijft? Misschien stap voor stap als dat mogelijk is. Een kopie van de achtergrondlaag dat begrijp ik. Maar hoe voeg ik een zwart laagmasker toe? en verder.....

Alvast bedankt,

Vincent
      Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

misschien kan je dit eens lezen:
        Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.
        mijn foto's: www.reneheylen.be

Comment

@ Leonidas

Voor mij is je uitleg wel duidenlijk maar ik heb de nederlandse versie van PS3.
          Weet jij toevallig welk de vertaling voor Screen is. Ik zou het vertalen als scherm maar dat staat er natuurlijk niet tussen in het lijstje.

mvg,

Jedi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jedi Bekijk bericht
            @ Leonidas

Voor mij is je uitleg wel duidenlijk maar ik heb de nederlandse versie van PS3.
            Weet jij toevallig welk de vertaling voor Screen is. Ik zou het vertalen als scherm maar dat staat er natuurlijk niet tussen in het lijstje.

mvg,

Jedi
            In het nederlands is dit bleken.
            Op mijn blog kan je de procedure vinden om tevens de kleur te wijzigen van de ogen.

Comment

Thanks Viero,

ik ben eens op je blog gaan kijken.

Knappe dingen

mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
                waar vind ik de opties die u beschrijft? Misschien stap voor stap als dat mogelijk is. Een kopie van de achtergrondlaag dat begrijp ik. Maar hoe voeg ik een zwart laagmasker toe? en verder.....
                Masker voeg je toe door Alt ingedrukt te houden en in het Layer-venster het icoontje rechts van de fx aan te klikken (de grijze rechthoek met wit cirkeltje).

Een voorbeeldje. Na oogcorrectie:

Voor oogcorrectie:

(het lijkt erop dat PBase weer kuren heeft, het kan dan even duren voor de afbeeldingen verschijnen...)

Comment

Ik zou eerder voor uw origineel idee gaan.
                  Ik ga ervan uit dat je in raw trekt.

Maak een normale ontwikkeling van uw raw.
                  Maak dan een tweede ontwikkeling waarbij je de boel optrekt; let daarbij alleen op de ogen dat deze er goed uitkomen binnen de context van de eerste. Leg deze tweede ontwikkeling dan boven de eerste en maskeer in de tweede alles behalve de ogen weg.

Ik prefereer deze methode omdat de raw converter er de beste kwaliteit gaat uithalen. Beter dan optrekken na ontwikkeling dus.

Wil je toch optrekken (ipv tweemaal raw ontwikkelen), werk dan zeker in 16 bit. Wanneer ik belichting wil aanpassen, doe ik dit graag in een layer die ik op blendmodus "zacht licht" zet.
                  Blendmodus van de laag vind je in uw layer palette links boven (standaard staat die op "normaal").
                  Verf dan met wit in uw laag om te verlichten. Gebruik best een lage opacity bij uw brush en bouw zo op tot het goed is.
                  Je kan ook de andere modussen gebruiken die in dit rijtje staan zoals "bedekken, hard licht, ...". Deze gaan een extremer effect geven. De modussen in dit rijtje simuleren zowat hoe licht werkt (zoals de namen ook wat doen vermoeden) en vind ik ook best geschikt om belichting aan te passen. De methode via "bleken" vind ik minder geschikt.
                  Last edited by PSG; 18 april 2008, 18:24.

Comment

Working...
                  X