Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dodge and burn

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dodge and burn

    kan er iemand mij, op een simpele manier, uitleggen hoe ik een lichte plek kan verdonkeren en omgekeerd
    kan er niets van
    dus alle hulp welkom
    bedankt
    ik werk met CS 3 nederlandstalig

  • #2
    Re: dodge and burn

    Read independent reviews and comparisons on all photography products and gadgets at What’s The Best. Stay on top of the latest trends in the photography gadget world.


    dodge and burn wordt hier getoond in Photoshop Elements maar de techniek is precies dezelfde in CS3
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

    Comment


    • #3
      Re: dodge and burn

      en dit is hier gisteren gepost:

      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=208335
      Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

      Comment


      • #4
        Re: dodge and burn

        Oorspronkelijk geplaatst door grijzewolf Bekijk bericht
        kan er iemand mij, op een simpele manier, uitleggen hoe ik een lichte plek kan verdonkeren en omgekeerd
        kan er niets van
        dus alle hulp welkom
        bedankt
        ik werk met CS 3 nederlandstalig
        Ook te doen met
        Hystory brush, op "Multiply" om te verdonkeren en op "Screen" om te verlichten. (Nederlandse benamingen ken ik niet)
        Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

        Comment


        • #5
          Re: dodge and burn

          Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
          Ook te doen met
          Hystory brush, op "Multiply" om te verdonkeren en op "Screen" om te verlichten. (Nederlandse benamingen ken ik niet)
          Als ik het goed heb is het "Historiepenseel", "Vermenigvuldigen" om te verdonkeren en "Bleken" om lichter te maken. Dit vind ik persoonlijk een veel betere manier dan doordrukken en tegenhouden.
          Beauty need only be a whisper
          Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

          Comment


          • #6
            Re: dodge and burn

            Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
            Als ik het goed heb is het "Historiepenseel", "Vermenigvuldigen" om te verdonkeren en "Bleken" om lichter te maken. Dit vind ik persoonlijk een veel betere manier dan doordrukken en tegenhouden.
            Inderdaad dat zijn de nederlandse vertalingen.

            Daar is echter nog een andere manier, zoals er veel zijn in PS.

            Copy layer-- Image adjust -- Shadows/highlights, daarmee kan je de donkeren verlichten en de lichten verdonkeren.
            Dan een maskerlaag aanmaken en met een borstel (zwart) bepaalde delen terug naar het origineel brengen, indien nodig.

            Nog eentje: Als je bv een lucht wil verdonkeren, kan met een dupliceerde laag op blending mode "multiply" zetten en dan met een maskerlaag het landschap terug bovenhalen (door op de maskerlaag weg te vegen)

            Nog een ander: image adjust -- Selective colors, en dan in de zwart, wit en neutrals werken

            Bij eerste voorstel hoef je niet met veel lagen te werken en wordt je doc niet te groot. (Alhowel je beter de corecties altijd maakt op een laagkopie)

            Aan U de keuze, het hangt een beetje af van je foto's welke het best werkt.

            Succes ermee.
            Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

            Comment


            • #7
              Re: dodge and burn

              Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
              Inderdaad dat zijn de nederlandse vertalingen.

              Daar is echter nog een andere manier, zoals er veel zijn in PS.

              Copy layer-- Image adjust -- Shadows/highlights, daarmee kan je de donkeren verlichten en de lichten verdonkeren.
              Dan een maskerlaag aanmaken en met een borstel (zwart) bepaalde delen terug naar het origineel brengen, indien nodig.

              .
              Hoe maak ik een maskerlaag aan? en welke borstel moet ik nemen?
              Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

              Comment


              • #8
                Re: dodge and burn

                Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
                Hoe maak ik een maskerlaag aan? en welke borstel moet ik nemen?
                Vanonder in het palet van de lagen heb je naast FX een icoon om een maskerlaag aan te maken. Als de maskerlaag wit is gebuik een zwarte borstel om daar mee weg te vegen en wit om terug te gaan indien je teveel hebt weggeveegd.

                Succes:-)
                Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                Comment

                Working...
                X