Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

croppen tegenover formaat wijzigen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• croppen tegenover formaat wijzigen

hallo aan iedereen
    na enige topics te hebben bezien de laatste dagen besloot ik om dus toch maar een vraag te stellen in verband met croppen of resizen .
    onderstaande foto werd getrokken met volgende exif info .

Camera Model: Panasonic (DMC-FZ18)
    Lens Focal Length: 15,40 mm ()
    Shutter Speed: 1/20 sec
    F-Number: F4,5
    ISO: 800
    Compensation: EV 0/100
    Exif Image Width=3264
    Exif Image Length=2448

als ik deze dus wil croppen krijg ik een kader 10x15 die nog niet eens het oog in kaart brengt
    als ik dus de optie formaat wijzigen afdrukgroote gebruik naar 10x15 resolutie >300 kloppen die verhoudingen niet (= 15,200 x 11,400 )daar de hooghte : breedte verhouding vergrendeld is

op wat moet ik letten als ik deze ontgrendel . ik liet foto's die volgens mijn afdrukvoorbeeld mooi passen in het voobeeldkader afdrukken en toch waren
    de zijkanten niet gelijk
    alvast bedankt voor enige uitleg

Re: croppen tegenover formaat wijzigen

om af te drukken moet je je foto omzetten naar 300 dpi,

nu staat je origineel in 72 dpi en dan is 10cm op 15 cm aan 72dpi ongeveer de grootte van het oog

als je vaste verhouding gaat ontgrendelen gaat de foto uitgerokken worden in de hoogte of de breedte en dat wil je zeker niet

dus croppen op 10 cm x 15 cm maar dat wil zeggen dat er waarschijnlijk een stukje van de foto wegvalt , of anders resizen met breedte 15 cm of hoogte 10 cm en als afmeting niet exact 10x15 is, krijg je een wit randje als je de foto laat afdrukken.
    mvg , ddavid

Comment

@ddavid
      net terug van wat te gaan spelen op het pleintje met de gasten , rap eens
      uitgetest en inderdaad , dat gaat wat beter zijn .
      ik begreep het net anders om , eerst croppen en dan dpi 300 kiezen .
      nu ik heb nog veel te leren hoor , ben pas recent begonnen met fotografie
      en is nog niet te vergelijken met wat ik hier reeds gezien heb .

Comment

Een digitaal beeld "staat" niet op 72, 300 of ... dpi: het heeft pixelafmetingen. De dpi komt slechts ter sprake als je het beeld wilt voorstellen op een scherm of een afdruk.
        Als je wilt (laten) afdrukken op 300dpi in afmetingen 10x15cm (meestal wordt dat toch 4"x6"), zorg er dan voor dat je een beeld hebt met pixelafmetingen 1200x1800.
        Doe dit indien mogelijk door een rechthoekige selectie te kiezen die deze afmetingen heeft: dan gooi je geen pixels weg en maak je er geen bij. Een andere mogelijkheid bestaat erin een uitsnede te croppen op die afmetingen. Dat geeft meestal geen probleem als de oorspronkelijke pixelafmetingen van de uitsnede niet kleiner zijn dan de nieuwe, maar het kan aanleiding geven tot kwaliteitsverlies (blokvorming) als er teveel pixels moeten bijgemaakt worden.
        Bewaar je beeld als jpg in hoge kwaliteit (weinig compressie).
        Als laatste stap wat verscherpen met onscherp masker kan ook geen kwaad.
        home page: http://cage.ugent.be/~hs
        reisblog: http://herser.wordpress.com
        foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

waar of hoe kan je die DPI ... invullen als men werkt met adobe fotoshop 7.o

alvast bedankt voor de reactie´s

Comment

Croppen = uitsnijden (foto bijsnijden)
            Resize = formaat wijzigen
            Dat zijn toch twee totaal verschillende zaken of ben ik abuis?

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Working...
            X