Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR tutorial

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HDR tutorial

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Hij wil van voor tot achter scherp.
    Hij zet zijn camera op f22 voordat hij meet en ook op iso 100......als je iemand iets wil leren moet je ook vertellen waarom. Als je hem hoort praten lijkt het alsof iso 100 en f22 vanzelfsprekend zijn.....terwijl geen van beiden noodzakelijk zijn om een meting te doen of hdr bewerking te maken. Enfin, ik zoek het waarschijnlijk weer veel te ver allemaal.........dat het mannetje in de videotutorial zijn goesting maar doet ;0).
    Last edited by RUPSELKOPKE; 8 april 2008, 05:35.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Hij zet zijn camera op f22 voordat hij meet en ook op iso 100......als je iemand iets wil leren moet je ook vertellen waarom. Als je hem hoort praten lijkt het alsof iso 100 en f22 vanzelfsprekend zijn.....terwijl geen van beiden noodzakelijk zijn om een meting te doen of hdr bewerking te maken. Enfin, ik zoek het waarschijnlijk weer veel te ver allemaal.........dat het mannetje in de videotutorial zijn goesting maar doet ;0).
      Als hij zijn camera op f 22 zet, alvoor hij het licht meet, wil dit zeggen dat hij hoe dan ook de grootste scherptediepte wil. Mocht er op zijn camera f 32 staan, dan zou hij waarschijnlijk voor f32 kiezen.

Als hij kiest voor iso 100, dan wil hij het minst ruis in zijn opname. Indien hij tot iso 25 zou kunnen gaan, dan koos hij beslist voor iso 25.

Dit zijn gewoon zaken die je op voorhand beslist, en deze hebben niks met hdr te maken, gewone basisfotografie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Ik koop dat blad weleens en daar is SCHERP het motto eigenlijk voor landschapsfotografie, dus gaan ze er gewoon vanuit.......
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
          Als hij zijn camera op f 22 zet, alvoor hij het licht meet, wil dit zeggen dat hij hoe dan ook de grootste scherptediepte wil. Mocht er op zijn camera f 32 staan, dan zou hij waarschijnlijk voor f32 kiezen.

Als hij kiest voor iso 100, dan wil hij het minst ruis in zijn opname. Indien hij tot iso 25 zou kunnen gaan, dan koos hij beslist voor iso 25.

Dit zijn gewoon zaken die je op voorhand beslist, en deze hebben niks met hdr te maken, gewone basisfotografie.
          Klopt, maar in zo'n filmpje, moet je dit loskoppelen van de HDR en gewoon vertellen dat het licht meet op de lichtste en donkerste plaats, dat je die 2 in je serie moet hebben en één het midden. Vaak koppelen mensen de vreemdste dingen aan elkaar bv HDR moet met 100iso/f22.

Ik zit nu op een cursus en ik zie regelmatig mensen iso, F en sluitertijd opschrijven van een bepaalde voorbeeld foto zonder op andere, imho belangrijker, details te letten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Klopt, maar in zo'n filmpje, moet je dit loskoppelen van de HDR en gewoon vertellen dat het licht meet op de lichtste en donkerste plaats, dat je die 2 in je serie moet hebben en één het midden. Vaak koppelen mensen de vreemdste dingen aan elkaar bv HDR moet met 100iso/f22.

Ik zit nu op een cursus en ik zie regelmatig mensen iso, F en sluitertijd opschrijven van een bepaalde voorbeeld foto zonder op andere, imho belangrijker, details te letten.
            Dat is nu net wat ik bedoel. Velen zullen blind de gegevens kopieren. Het kan best zijn dat iemand die een HDR wil maken met f8 of f11 o.i.d meer dan voldoende scherpte diepte heeft in zijn foto. De man in de tutorial zit met zijn laagste sluitertijd op 1/30 sec.Er mag al niet teveel wind staan of beweging in zijn landschap zitten of net daar zal hij reeds last hebben van onscherpte. De net lagere diafragma-stop geeft al een verdubbeling van de sluitersnelheid(1/60sec) en omdat hij hier een breedhoek gebruikt heeft hij meer dan waarschijnlijk nog meer dan genoeg scherpte diepte.De tijd die hij verliest tussen zijn foto's kan ook reeds zorgen voor verplaatsing in de wolken of water waardoor het risiko dat je dubbele wolken hebt in je uiteindelijk resultaat erg groot is. Misschien werk je dan beter met bracketing indien het verschil niet te groot is. Elke camera heeft evenwel wel geen 5 stops (de man in de film vergist zich een stopje,het verschil zijn er maar 5 i.p.v 6 ) bereik om in te stellen....misschien is het daarom dat hij elke tussen foto manueel wijzigingen aan brengt.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 9 april 2008, 16:44.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Waar IK ondertussen zeker van ben, is dat er hier op BD een enorme schat aan kennis zit. Dit is best een unieke community. Fotofora zat, maar nergens zoals hier. Vind ik persoonlijk.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Bedankt voor deze nuttige info.
                Grtz, Patrick
                http://www.trikke.be
                Ik doe het met Canon.

Comment

Working...
                X