Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400d & HDR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 400d & HDR

    Hallo

    Net even een testje gedaan en ik denk wel dat het experiment gelukt is:


    De AEB kan maar 3 posities doen op mn 400d .. toch spreken sommigen dan van 5,7 tot zelfs 11 posities ... Hoe zou ik dat dan moeten doen?

    en wat vind jij het makkelijkste HDR programma? Heb nu PS gebruikt en vind het eerlijk gezegd nogal warrig ...
    Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

  • #2
    Re: 400d & HDR

    persoonlijk gebruik ik photomatix pro. Heel gemakkelijk te gebruiken met veel instellingen.Ik zit ook me een 400D en gebruik voor HDR AEB -2 0 +2
    Ik zou neit weten waarom je zoveel verschillende belichtingen nodig hebt hoor,ik heb met 3 verschillende meer dan genoeg. Je hdr daarentegen vinnek niet zo,waarschijnlijk omdat het onderwerp ook niet perfect is voor hdr, ikzelf heb odnervonden dat voor hdr je best gebouwen neemt,of zoals oude straten met nog kasseien.Test eens op de voorgevel van je huis,en probeer met photomatix pro.
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: 400d & HDR

      mn testje is inderdaad niet super, maar heb toch het effect kunnen bereiken dat het binnengordijn goed zichtbaar is terwijl de raam niet uitgebrand is, denk ik ?
      Ik ga zeker eens kijken naar die software, bedankt
      Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

      Comment


      • #4
        Re: 400d & HDR

        voor de juiste uitleg, één man: simplephotography...

        en als hij hieronder niet reageert, gebruik es de zoekfunctie met trefwoord HDR en zoek eens naar zijn quotes...

        Comment


        • #5
          Re: 400d & HDR

          dank
          interessant
          zoals hij het doet, met 1 raw op maximum belichting ga ik er ook van uit dat je best met matrix je licht meet ?
          Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

          Comment


          • #6
            Re: 400d & HDR

            Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
            dank
            interessant
            zoals hij het doet, met 1 raw op maximum belichting ga ik er ook van uit dat je best met matrix je licht meet ?
            Maakt niet veel uit he, gewoon je histogram in het oog houden, en zoveel mogelijk naar rechts pushen.
            Nu, de techniek met 1 raw file 2 of 3 keer ontwikkelen, dat werkt indien het contrast verschil in de scene niet te groot is, en indien je de raw niet teveel gaat oplichten, want dan krijg je ruis.
            De beste resultaten, vooral bij scenes met hoog contrast, haal je nog altijd met echt verschillende exposures.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: 400d & HDR

              Koekoek, hier ben ik!

              Kijk hier eens, en klik dan door naar de URL die ik opgeef. Dan zal je zien dat het met één RAW perfect te doen is. Het enige wat je nodig hebt is een PERFECT belichte RAW om van te vertrekken. En daar moet je gewoon veel op oefenen. In 't begin kostte het mij een pak tijd om zo één opname te krijgen. Moest soms wel tien of meer keren opnieuw beginnen. Nu fotografeer ik alleen nog puur manueel in die situaties. Je kan ook alleen maar zien of je opname goed is door naar het histogram te kijken. Als je opname belicht is zoals het moet, dan geeft je camera aan dat ie overbelicht is. Enfin, kijk eens naar de voorbeelden die ik daar aanhaal, dan zie je wat ik bedoel.

              Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: 400d & HDR

                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Maakt niet veel uit he, gewoon je histogram in het oog houden, en zoveel mogelijk naar rechts pushen.
                Nu, de techniek met 1 raw file 2 of 3 keer ontwikkelen, dat werkt indien het contrast verschil in de scene niet te groot is, en indien je de raw niet teveel gaat oplichten, want dan krijg je ruis.
                De beste resultaten, vooral bij scenes met hoog contrast, haal je nog altijd met echt verschillende exposures.
                En dit klopt niet hoor. Als je die belichting niet onder de knie hebt, dan heb je gelijk, maar met verschillende niet-perfecte exposures haal je niet het detail dat je met mijn methode wél haalt. Met de methode die jij bedoelt heb je één foto die belicht is zoals de camera vindt dat het goed is, dan eentje die meer belicht is, en eentje die onderbelicht is. Die onderbelichte opname doet je finaal de das om, want daar zit bitter weinig informatie in, en je moet die gaan oplichten met als gevolg: ruis.
                Met mijn methode is de foto die je neemt de lichtste foto en je verdonkert alleen maar. Geen ene korrel ruis zal je erin vinden.
                En ik ga nog verder: in mijn enkele RAW zit meer informatie dan in jouw drie of vier opnamen samen. Jouw overbelichte exposures zijn niet bruikbaar omdat je uitgebrande delen hebt. De onderbelichte exposures hebben maximaal 25 tot 50% van de potentiële informatie, maar mijn onderbelichtingen, die ik uit die RAW file haal, hebben nog steeds alle informatie die in de RAW zit, en aangezien ik daar de informatie maximaal gemaakt heb, valt dat niet te verslaan.

                In de voorbeelden in het andere topic zal je zien dat ik expres foto's heb genomen met veel contrast, en je zal zien dat het perfect werkt. De resulterende jpegs zijn stuk voor stuk tegen de 10 megabyte (8 mpx) omdat ze barsten van de informatie.

                Ik wil altijd de uitdaging aangaan met de andere methode. Zelfde camera, zelfde lens, zelfde foto. Mijn methode haalt het zéker, daar twijfel ik geen seconde aan.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: 400d & HDR

                  ja, dom van me, de meting methode inderdaad speelt geen rol

                  maar dus vanaf dat je geen enkele witte pixel hebt in je foto is het goed? die knipperen trouwens naar zwart bij het bekijken van het histogrammetje op mn toestel
                  Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

                  Comment


                  • #10
                    Re: 400d & HDR

                    Hoe heet dat format?? Simple_RAW??

                    Comment


                    • #11
                      Re: 400d & HDR

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
                      mn testje is inderdaad niet super, maar heb toch het effect kunnen bereiken dat het binnengordijn goed zichtbaar is terwijl de raam niet uitgebrand is, denk ik ?
                      Ik ga zeker eens kijken naar die software, bedankt
                      Jouw poging is behoorlijk goed gelukt hoor.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: 400d & HDR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                        Hoe heet dat format?? Simple_RAW??
                        heb jij hier een nuttige bijdrage te leveren eigenlijk?
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: 400d & HDR

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          En ik ga nog verder: in mijn enkele RAW zit meer informatie dan in jouw drie of vier opnamen samen.
                          Het moet wel ernstig blijven hé !

                          Comment


                          • #14
                            Re: 400d & HDR

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
                            ja, dom van me, de meting methode inderdaad speelt geen rol

                            maar dus vanaf dat je geen enkele witte pixel hebt in je foto is het goed? die knipperen trouwens naar zwart bij het bekijken van het histogrammetje op mn toestel
                            Inderdaad. Zolang het rechtse eind van je histogram de rechterkan niet of nauwelijks raakt zit je goed. je 'witte' pixels knipperen dan inderdaad. Ik vind het meestal ook niet zo storend als je toch wat uitgebrande delen hebt trouwens. Het ligt aan de foto. soms oogt de foto niet meer natuurlijk als je totaal geen puur wit hebt, zoals bijvoorbeeld in een donkere loods, waar streepjes licht door het kapotte dak komen.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: 400d & HDR

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                              Het moet wel ernstig blijven hé !
                              Ik ben zéér ernstig! Als je drie verschillende opnames naast elkaar legt, en ik genereer de equivalenten uit mijn RAW, dan hebben de mijne meer detail! Ik zou het niet zeggen als ik dat niet zelf geprobeerd had! Ik heb er niet voor niets twee jaar op gezwoegd!
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X