Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

computer loopt dicht bij RAW conversie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • computer loopt dicht bij RAW conversie

    Herkent iemand dit probleem?

    Als ik meerdere foto's vanuit RAW in CS3 heb ingeladen, dan merk ik naar verloop van tijd dat de prestaties van mijn computer sterk afnemen. Bewerkingen worden steeds trager. Als ik CS3 afsluit en opnieuw opstart is het probleem weer verholpen.

    Wat zou dit probleem veroorzaken en hoe kan ik dit voorkomen?
    Canon EOS 1DS Mark III + EF24-70 1:2.8L USM + EF70-200 f/2.8L IS USM + Extender EF 1.4x II + EF100 f/2.8 USM macro + Elinchrom flitsset

  • #2
    Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

    Aan uwen 1D en zo zal het niet liggen.
    Maar de pc? Specs? Had je dit tevoren op dezelfde pc ook?
    Welke ruimte heb je nog op HD? Software extra geïnstalleerd?
    PC al eens opgekuist de laatste tijd?
    ...
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #3
      Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

      Volgens mij heeft het ermee te maken dat CS3 nogal veel RAM geheugen gebruikt. Mijn iMac wordt ook een stuk trager wanneer ik in een lading RAW files van de geheugenkaart in CS3 of Lightroom importeer en vervolgens ga bewerken.....

      Oplossing, zoveel mogelijk RAM geheugen plaatsen. (in het geval van m'n iMac is dit helaas maximaal 2GB en dit zit er al in)
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        Aan uwen 1D en zo zal het niet liggen.
        Maar de pc? Specs? Had je dit tevoren op dezelfde pc ook?
        Welke ruimte heb je nog op HD? Software extra geïnstalleerd?
        PC al eens opgekuist de laatste tijd?
        ...
        Is een Pentium III met 2 GB intern geheugen en een grote schijf. Ik draai op deze PC geen internet en ook geen grote programma's. Een vriend van mij heeft dezelfde PC gekocht en klaagt ook over dit probleem.
        Mijn Power Book Pro van Mac heeft ook dezelfde klachten.
        Canon EOS 1DS Mark III + EF24-70 1:2.8L USM + EF70-200 f/2.8L IS USM + Extender EF 1.4x II + EF100 f/2.8 USM macro + Elinchrom flitsset

        Comment


        • #5
          Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

          Oorspronkelijk geplaatst door maxdesign Bekijk bericht
          Is een Pentium III met 2 GB intern geheugen en een grote schijf. Ik draai op deze PC geen internet en ook geen grote programma's. Een vriend van mij heeft dezelfde PC gekocht en klaagt ook over dit probleem.
          Mijn Power Book Pro van Mac heeft ook dezelfde klachten.
          Een Pentium III is natuurlijk ook al niet echt recent meer he. Ik denk dat CS3 niet echt ontworpen is voor Pentium III pc's

          Hier
          vind je de systeemeisen voor CS3. 't Verbaast me dus al dat 'ie uberhaupt draait op een pentium III En ook de powerbook is natuulijk al een tijdje vervangen door de Macbook, dus die zal ook al niet al te nieuw meer zijn.....
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht

            Hier
            vind je de systeemeisen voor CS3. 't Verbaast me dus al dat 'ie uberhaupt draait op een pentium III
            Vreemd het draait bij gewoon op een AMD processor en die kent Adobe ook niet...
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Vreemd het draait bij gewoon op een AMD processor en die kent Adobe ook niet...
              hhmm ja, typisch dat er geen systeemeisen mbt AMD's bij staat... Maar goed, 't blijft natuurlijk een feit dat een Pentium III aardig verouderd is en dat dit wel problemen kan geven met nieuwe programma's zoals CS3.....
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

                Bij mij draait het vlot als ik niet teveel bestanden gelijk van Bridge naar Photoshop trek, maar ik heb dan ook een dual core van 2Gb met 2 GB 800 MHz geheugen, en Geforce 8600...
                Op mijn Dell pc'ke (voorganger die nu voor muziek gebruikt wordt) gaat het mij ook te traag...
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #9
                  Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

                  inderdaad gewoon een tragere pc. ikzelf heb ook dat probleem... die van mij is zo'n 2.5 jaar oud...

                  MAg ik trouwens vragen hoeveel RAW beelden dat dan wel zijn?

                  ikzelf heb ook AMD64 processor, 2GB ram, hij kan in PS CS3 zo'n dertig RAWBeelden aan, maar ook niet meer dan dat hoor...

                  Comment


                  • #10
                    Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

                    Ik heb ook een AMD dual en 1.5 Gb en laad ooit 600 à 700 bestanden in die ik dan gelijk bewerk.
                    Het opslaan neemt dan wel tijd in beslag, maar het openen valt wel mee vind ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

                      Dit is duidelijk een geheugenprobleem, dat staat vast. Als je 2 GByte RAM hebt, dan kan je al wel een hele reeks foto's tegelijk openen, ook in RAW 16 bits.

                      In de settings van Photoshop kun je instellen hoeveel RAM geheugen je pc maximum mag gebruiken voor Photoshop. Kijk daar eens naar, en zet dat in jouw geval op minstens 1 GByte. Als het gereserveerde geheugen te klein is, dan wordt constant informatie die op dat ogenblik niet gebruikt wordt op schijf weggeschreven, om misschien 5 seconden later al terug te worden ingelezen. Dit vraagt natuurlijk tijd, veel tijd zelfs, en daardoor wordt je computer trager. Waar je ook naar moet kijken is hoeveel ruimte er nog vrij is op de schijf waar je pc de tijdelijke info op neerschrijft (ook instelbaar voor Photoshop). Zorg dat je die schijf nooit meer dan voor 70% vol schrijft, en dat deze ook regelmatig gedefragmenteerd wordt (alles opnieuw ordenen, zodat alle info die samenhoort ook samen op schijf staat - door veel schrijven en wissen raakt een schijf altijd gefragmenteerd waardoor gegevens van eenzelfde bestand soms in duizenden verschillende brokjes verdeeld raakt, geen wonder dat het ook veel tijd vraagt die terug bijeen te zoeken).

                      Defragmenteren is een routineklus die iedere pc-gebruiker regelmatig zou moeten uitvoeren.
                      Beauty need only be a whisper
                      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

                      Comment


                      • #12
                        Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        Oplossing, zoveel mogelijk RAM geheugen plaatsen. (in het geval van m'n iMac is dit helaas maximaal 2GB en dit zit er al in)
                        Een iMac kan 4 gig aan hoor (toch de alu-macs).
                        My Flickr page!

                        Comment


                        • #13
                          Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

                          Oorspronkelijk geplaatst door maxdesign Bekijk bericht
                          Herkent iemand dit probleem?

                          Als ik meerdere foto's vanuit RAW in CS3 heb ingeladen, dan merk ik naar verloop van tijd dat de prestaties van mijn computer sterk afnemen. Bewerkingen worden steeds trager. Als ik CS3 afsluit en opnieuw opstart is het probleem weer verholpen.

                          Wat zou dit probleem veroorzaken en hoe kan ik dit voorkomen?
                          Meerdere foto's zegt u wel?
                          Is dit dan tergelijke tijd?
                          Als dit zo is; één foto per keer verwerken en je werk opslaan. Dan maak je weer plaats vrij in je cache geheugen.
                          Pentium III, maar hoeveel GHz? Het werkgeheugen is voldoende.
                          Ik denk echter dat je CPU tegen zijn bovengrens loopt.
                          Tijd om over te schakelen naar Asus moederbord met een Intel Core 2 Duo en sneller DDR II geheugen. Wel grote kost natuurlijk, maar PIII is helaas verouderd.


                          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                          Comment


                          • #14
                            Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Xemio Bekijk bericht
                            Een iMac kan 4 gig aan hoor (toch de alu-macs).
                            Klopt, maar ik heb er één van de 2006 generatie, een 20" 2.0 Ghz Core Duo, en die ondersteunt maximaal 2 Gb ram...
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: computer loopt dicht bij RAW conversie

                              Oke, bedankt voor jullie opmerkingen.
                              Ik zal maar weer overwegen om wat euro's uit te gaan geven.
                              Daar zal zeker een deel van de oorzaak liggen.

                              Overigens denk ik dat het niet alleen aan de processor licht.
                              Mijn Mac Book PRO (laatste uitvoering) vertraagd ook op den duur met het inlezen van ARW bestanden. Ik lees ze overigens per stuk in, bewerk ze en sla de bestanden op als .psd
                              Op zich vreemd dat jullie dit probleem niet herkennen.
                              Canon EOS 1DS Mark III + EF24-70 1:2.8L USM + EF70-200 f/2.8L IS USM + Extender EF 1.4x II + EF100 f/2.8 USM macro + Elinchrom flitsset

                              Comment

                              Working...
                              X