Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac or not

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Mac or not

    Oorspronkelijk geplaatst door Drooze Bekijk bericht
    En goed, alles draait nu nog lekker vlot. maar wat over 2 jaar? of 4 jaar? Een computer die je nu aankoopt wil je toch zeker 4 jaar houden?
    2gig is momenteel de sweet spot van OSX, inderdaad. maar denk je dat dat nog 4jaar zo gaat blijven?
    misschien is het verstandig om voor je een upgrade van het systeem doet je de vraag te stellen of het voor jouw de moeite loont.
    Indien je met het huidige systeem blijft werken zal er de eerste jaren echt geen probleem zijn.
    er is echt nog wel reserve met 2 gb ram voor photoshop.
    Ik ken meerdere firma's waar men cs3 draait op toestellen van 5 jaar of ouder.( en ze hebben niet allemaal 2 gb hoor)

    Comment


    • #77
      Re: Mac or not

      niet te geloven maar mijn eerste macje van 20-25 jaar terug nog altijd dienst doent. Niet te geloven hé ?

      Comment


      • #78
        Re: Mac or not

        Oorspronkelijk geplaatst door Drooze Bekijk bericht


        (je vermelt niet hoeveel geheugen er in jouw mac mini steekt, maar ik neem aan dat dat 2g is?)

        En goed, alles draait nu nog lekker vlot. maar wat over 2 jaar? of 4 jaar? Een computer die je nu aankoopt wil je toch zeker 4 jaar houden?
        2gig is momenteel de sweet spot van OSX, inderdaad. maar denk je dat dat nog 4jaar zo gaat blijven?
        Inderdaad 2GB, en er kan 4 in (3 aanspreekbaar), Wat nu goed draait doet het binnen 4 jaar nog hoor. Ik zie oude mini's met een G4 processor nog perfekt hun ding doen, misschien iets langzamer, maar wel stabiel.Pak nu een pc, en zie wat die binnen 4 jaar nog kan, evenveel of minder dan die mac. Want mac maak ZELF zijn os, en zal dus rekening houden met zijn gebruikers, in tegenstelling tot Microsoft, die verplichten gebruikers om voor elke nieuwe windows versie een nieuwe pc te kopen, of het boeltje draait niet . Vista is daar een voorbeeld van, ik had een zware pc, maar er was altijd wel een component dat niet meewilde...
        Maar ja, voor mij is het gebruiksgemak, afmetingen en power consumption belangrijker dan de pure snelheid (mijn mini core 2 duo met 2GB en 250gb disk verbruikt.... 4watt in standby, 38 watt in gebruik), maakt GEEN lawaai, geen stofnest, neemt minimaal space in op mijn desk, en ga zo maar door...
        Of ik er ook 4 jaar mee doe, weet ik niet. Maar als ik hem verkoop, krijg ik er ook een betere prijs voor dan voor dezelfde ouderdom pc.
        Dat zijn dus mijn argumenten om niet met de zwaarste machine te werken.

        Nog iets wat ik vergeten was, na aankoop van een nieuwe pc was ie altijd bloedsnel, maar na een paar weken was het al heel wat minder, mijn macmini is nog na 3 maanden evensnel. Ook wel leuk.

        Comment


        • #79
          Re: Mac or not

          ik moet het voorlopig ook nog ff stellen met een pc (voor het zwaardere photoshop werk, op de macbook vertraagd deze net ietsje te veel naar mijn zin).
          als ik het geld heb, ga ik voor de mac mini en een 24" scherm van apple (het is mij al opgevallen dat deze schermen een vrijwel dichte benadering teruggeven van wat ge op foto afgedrukt krijgt)
          Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

          Comment


          • #80
            Re: Mac or not

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Niet akkoord, ik draai met cs3 perfekt de 12mpixel raw 5d bestanden
            Draai je die ooit in 16 bit met dan nog een aantal lagen erop?
            Ik doe mijn editing altijd in 16 bit en soms komen daar nog 10 lagen bovenop.
            Op mijn D70 files (6 megapixel) gaat dit nog met mijn huidige config maar ik vraag me af wat je nodig hebt voor 12.8 megapixel.

            Comment


            • #81
              Re: Mac or not

              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
              Draai je die ooit in 16 bit met dan nog een aantal lagen erop?
              Ik doe mijn editing altijd in 16 bit en soms komen daar nog 10 lagen bovenop.
              Op mijn D70 files (6 megapixel) gaat dit nog met mijn huidige config maar ik vraag me af wat je nodig hebt voor 12.8 megapixel.
              Doe ik ook en werkt perfect, foto's staan zelfs nog op een netwerk drive.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #82
                Re: Mac or not

                Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
                ik moet het voorlopig ook nog ff stellen met een pc (voor het zwaardere photoshop werk, op de macbook vertraagd deze net ietsje te veel naar mijn zin).
                als ik het geld heb, ga ik voor de mac mini en een 24" scherm van apple (het is mij al opgevallen dat deze schermen een vrijwel dichte benadering teruggeven van wat ge op foto afgedrukt krijgt)
                Dat zal eerder een 23" HD Apple Cimena Display zijn!?
                (HD resolutie 1290 X 1200)

                Inderdaad het is een fantastische monitor, dat kan ik van meespreken.
                Om te calibreren komt je al ver met osX, maar ik gebruik nog de Eye-One om nog juister te calibreren, alsook een Epson Photo printer en aangepast fotopapier.

                Indien ander papier of inkt, kun je voor enkele euros een profiel laten aanmaken bij Marc-en-Ciel, alleen moet je zeker zijn dat de alternatieve inkt stabiel blijft en dat is niet veel het geval.

                Alles over calibratie kun je ook op de site van Marc-en-ciel vinden, echt de moeite waard.

                Maar we zijn aan't afwijken:
                ik blijf er bij, dat je met 2GB ram, een 12MP foto, met verschillende lagen nog confortabel werkt, ook met SC3
                Wil je het ultieme:
                PowerMac G5 ++++++++ (als je veel geld hebt en als het echt nodig is)
                Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                Comment


                • #83
                  Re: Mac or not

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Doe ik ook en werkt perfect, foto's staan zelfs nog op een netwerk drive.

                  Kan je me dan aub zeggen welke algemene specificaties uw mac heeft/ welke mac het is? Heb dit niet gevonden in de thread.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Mac or not

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Draai je die ooit in 16 bit met dan nog een aantal lagen erop?
                    Ik doe mijn editing altijd in 16 bit en soms komen daar nog 10 lagen bovenop.
                    Op mijn D70 files (6 megapixel) gaat dit nog met mijn huidige config maar ik vraag me af wat je nodig hebt voor 12.8 megapixel.
                    Is niet nodig met de 5D ;-)

                    Comment


                    • #85
                      Re: Mac or not

                      Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                      Kan je me dan aub zeggen welke algemene specificaties uw mac heeft/ welke mac het is? Heb dit niet gevonden in de thread.
                      Mijne mac is een macbook pro.

                      Maar ik doe mijn fotobewerking meestal nog op pc
                      2 Duo processor E6300
                      4GB ram

                      De macbook pro is ongeveer even snel, maar desktop is handiger want de laptop moet ik alle dagen meesleuren naar het werk en dan moet ik niet altijd alles opnieuw aansluiten.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #86
                        Re: Mac or not

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                        Dat zal eerder een 23" HD Apple Cimena Display zijn!?
                        (HD resolutie 1290 X 1200)

                        Inderdaad het is een fantastische monitor, dat kan ik van meespreken.
                        Om te calibreren komt je al ver met osX, maar ik gebruik nog de Eye-One om nog juister te calibreren, alsook een Epson Photo printer en aangepast fotopapier.

                        Indien ander papier of inkt, kun je voor enkele euros een profiel laten aanmaken bij Marc-en-Ciel, alleen moet je zeker zijn dat de alternatieve inkt stabiel blijft en dat is niet veel het geval.

                        Alles over calibratie kun je ook op de site van Marc-en-ciel vinden, echt de moeite waard.

                        Maar we zijn aan't afwijken:
                        ik blijf er bij, dat je met 2GB ram, een 12MP foto, met verschillende lagen nog confortabel werkt, ook met SC3
                        Wil je het ultieme:
                        PowerMac G5 ++++++++ (als je veel geld hebt en als het echt nodig is)
                        inderdaad, nu moet ik het voorlopig nog vrij omslachtig doen, aangezien ik geen calibratiehardware heb (zoals een eye-one) dus op een oud 17"crt (van philips) dat vrij goed is afgesteld heb ik de indruk, daar de eerste bewerkingen op in photoshop en nadien beetje finetunen op de macbook qua kleur en contrast. Nu ik zou wel eerst de 23" kopen van apple met calibratie hardware en nadien pas de mini.
                        ik laat men afdrukken nog altijd doen bij spector (ben er vrij content van mah ga eens kijken wat het kost om het via iemand bij elka (of wat was de naam ook alweer)) en dezelfde foto 2maal laten afdrukken bij beide labs.
                        Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                        Comment


                        • #87
                          Re: Mac or not

                          Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
                          inderdaad, nu moet ik het voorlopig nog vrij omslachtig doen, aangezien ik geen calibratiehardware heb (zoals een eye-one) dus op een oud 17"crt (van philips) dat vrij goed is afgesteld heb ik de indruk, daar de eerste bewerkingen op in photoshop en nadien beetje finetunen op de macbook qua kleur en contrast. Nu ik zou wel eerst de 23" kopen van apple met calibratie hardware en nadien pas de mini.
                          ik laat men afdrukken nog altijd doen bij spector (ben er vrij content van mah ga eens kijken wat het kost om het via iemand bij elka (of wat was de naam ook alweer)) en dezelfde foto 2maal laten afdrukken bij beide labs.
                          ik weet er eentje te koop voor 500, kijk op www.intermactivity.be

                          Comment


                          • #88
                            Re: Mac or not

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            ik weet er eentje te koop voor 500, kijk op www.intermactivity.be
                            thnx voor de tip maar momenteel is het ff afwachten, periode van de belastingen (en heb de voorheffing gekregen deze week dat ik al moet afstaan)
                            Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                            Comment


                            • #89
                              Re: Mac or not

                              voor wat het waard is:
                              Ik volg momenteel een cursus PS CS3 bij wisper.
                              Dat is een vzw, dus die lopen niet over van t geld.
                              De basic witte macbookjes kunnen al het geklungel van ons beginnende PSers met verve aan. Mensen die met meer dan 80 layers zitten: no problem. 14 filters over elkaar gelegd: floep!

                              HDR berekening hebben we nog niet gedaan, maar ik heb er vertrouwen in dat dat klein wit dingetje ook dat probleemloos draait.
                              http://www.effieweg.tk

                              Comment


                              • #90
                                Re: Mac or not

                                Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
                                voor wat het waard is:
                                Ik volg momenteel een cursus PS CS3 bij wisper.
                                Dat is een vzw, dus die lopen niet over van t geld.
                                De basic witte macbookjes kunnen al het geklungel van ons beginnende PSers met verve aan. Mensen die met meer dan 80 layers zitten: no problem. 14 filters over elkaar gelegd: floep!

                                HDR berekening hebben we nog niet gedaan, maar ik heb er vertrouwen in dat dat klein wit dingetje ook dat probleemloos draait.
                                als je met 6raw files tegelijk bezig bent in photoshop en daar nog wat layers bovenop, merk je serieus het snelheidsverschil (zelfs als je photoshop hebt gesloten) dat deze trager is dan alvorens je bent begonnen met photoshop. (ik spreek uit ervaring vanop het witte ding )

                                qua HDR kan het de simpele dingen nog gerust aan ook tegen een vlotte snelheid
                                Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                                Comment

                                Working...
                                X