Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac or not

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mac or not

Mac. Werk zowel op PC (laatste serie Dell latitude, en Lenovo T61 - veel beter kan je niet krijgen in pc laptop land voor professioneel gebruik), als op mac (Powerbook G4).

Ik zou Mac aanraden. Geen gedoe meer met drivers, antivirus, spyware. En het ziet er allemaal natuurlijk veel gelikter uit.

Dan de vraag: wil je een laptop of een desktop? Als je hem niet professioneel gebruikt: macbook als laptop, of imac als desktop.

Voor het geld dat je uitspaart door geen macbook pro/powermac te kopen heb je al veel fotomateriaal.

Een tip: sla je foto's niet (alleen) op op de harde schijf van je laptop/desktop; koop er voor weinig geld een grote USB externe schijf bij. Werkt zonder problemen op pc en mac.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
      Natuurlijk kan dat, wist je dat niet???
      Maar geef mij maar Open Software onder VM: Linux. Gratis.

Karel
      Ik weet dat het kan, maar erg vlot werkbaar is het toch niet. En officieel ook niet..
      Als het makkelijk zou gaan zou Apple al heel veel iPods en iPhones mogen verkopen, of ze zijn binnen de kortste keren failliet..

Comment

Wij hadden en half jaar geleden een packard bell gekocht met Vista home. Na een week teruggedragen en een MacBook gekocht. Het was te zot hoe slecht die packard bell werkte.
        Ik heb sindsdien een verse pc vant werk en gebruik nu beide dooreen: De goedkoopste MacBook en een top of the line dell met vista ultimate of hoe noemt t en ben ik beide systemen goed gewoon.

Als je je pc vaak nodig hebt voor dingen zoal textverwerking en spreadsheets die je met andere moet delen, zou ik zeggen: blijf gewoon op om XP en office 2003. Apple werkt ook heel goed, maar vroeg of laat bots je op kleine compatibiliteitsdingetjes die wel een s kunnen storen. Voor al de rest: blijf ver weg van vista en office 2007.
        Na n werk zit ik ook nog erg vaak op de computer, en ik stel vast dat ik bijna altijd de mac neem. Het werkt leuker. En dat klein macbookje draait stabieler en sneller dan die top dell -vista. gezien die prestaties is -zelfs met het aankopen van officiele software- die mac gewoon financieel een interessant zaakje.

Puur qua photoshop heb ik nog geen ervaring, maar ik ben er nogal gerust in.
        Geef jezelf gewoon rustig de tijd om eraan te wennen, de aanpassing is niet klein!
        Last edited by Mingh; 13 maart 2008, 01:28.
        http://www.effieweg.tk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
          Ik maak PCs zelf naar m'n persoonlijke specs dus geen Mac voor mij.

(maar de PC-Mac discussie is al een hele oude en soms heel levendige.....)

Karel
          Dat heb ik tot op heden ook gedaan. Maar ik kan de tijd, en de interesse in het verdiepen van de passende onderdelen niet meer vinden. De computer is geen hobby ocject meer, maar een gebruiksvoorwerp, net als mijn camera. Die wil ik kopen, en dat ding moet werken. Punt.

Zelf samenstellen is, vanuit mijn huidige standpunt, weggelegd voor de liefhebber en hobbyist.

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
          Je kan er idd windows op blijven draaien, maar dat zou een beetje stom zijn aangezien het bij een Mac niet alleen om het design gaat, maar vooral om het degelijke en aangename OS. Voordeel is wel dat je geleidelijk kan overschakelen.
          Mocht je Mac OS X op een PC kunnen draaien dan zou ik geen moment twijfelen: ik zet het meteen op een lelijke PC en schuif die mooi onder het bureau.. En daarmee heb je meteen ook een antwoord op het bak-vraagstuk..

Wat die calibratie betreft: ik snap niet goed wat je bedoelt - in elk geval is het niet zo dat je een Mac niet moet calibreren. Zo goed zijn ze nog niet..

Overschakelen van een windows- naar een Mac-licentie bij upgrade kan wel dacht ik, maar dat zou je 's bij adobe moeten checken.
          Ik heb destijds bewust een PC samengeseld die ik op het bureau kwijt kan, want onder het bureau vind ik een verafschuwing. Daar horen mijn benen en voeten. Het is een kwestie van smaak. De imac heb ik in een werkomgeving gezien, en de stilte en de rust die het (design) uitstraalt is heerlijk. Wat ik dus eigenlijk zou willen horen is, dat ook onder windows er geen probleem moet rijzen, denkende vanuit het standpunt dat het innerlijke van een imac helemaal op elkaar is afgestemd. Dat zou een PC ook moeten zijn, de mijne in ieder geval, maar toch blijft het een hele stunt om zover te komen en het zover te laten blijven.

Ik zou uit mijn eigen woorden kunnen opmaken dat het dus aan windows ligt.
          Alleen is de investering in software (Adobe, MS office en Macromedia) gigantisch. Dat heb ik enkele jaren geleden gedaan, en ik wil niet weer duizenden euro's besteden aan dat ontastbare spul (liever een nieuw objectief). Alleen dat is al een reden om bij windows te blijven. Alleen bij een upgrade...
          Dual boot is natuurlijk een aantrekkelijk optie. Ik ben alleen bang dat je na verloop van tijd bijna automatisch er maar een zult blijven gebruiken.

Wat dat calibreren betreft: ik dacht dat het OS op een mac bijna automatisch betekende dat het scherm goed ingesteld was of is. Ik ahd het dus mis. Calibreren is ook daarop noodzakelijk voor het beste resultaat.
          meer over mijn fotografie is te vinden op
          http://www.nandoonline.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
            Dat heb ik tot op heden ook gedaan. Maar ik kan de tijd, en de interesse in het verdiepen van de passende onderdelen niet meer vinden. De computer is geen hobby ocject meer, maar een gebruiksvoorwerp, net als mijn camera. Die wil ik kopen, en dat ding moet werken. Punt.

Zelf samenstellen is, vanuit mijn huidige standpunt, weggelegd voor de liefhebber en hobbyist.

Ik heb destijds bewust een PC samengeseld die ik op het bureau kwijt kan, want onder het bureau vind ik een verafschuwing. Daar horen mijn benen en voeten. Het is een kwestie van smaak. De imac heb ik in een werkomgeving gezien, en de stilte en de rust die het (design) uitstraalt is heerlijk. Wat ik dus eigenlijk zou willen horen is, dat ook onder windows er geen probleem moet rijzen, denkende vanuit het standpunt dat het innerlijke van een imac helemaal op elkaar is afgestemd. Dat zou een PC ook moeten zijn, de mijne in ieder geval, maar toch blijft het een hele stunt om zover te komen en het zover te laten blijven.

Ik zou uit mijn eigen woorden kunnen opmaken dat het dus aan windows ligt.
            Alleen is de investering in software (Adobe, MS office en Macromedia) gigantisch. Dat heb ik enkele jaren geleden gedaan, en ik wil niet weer duizenden euro's besteden aan dat ontastbare spul (liever een nieuw objectief). Alleen dat is al een reden om bij windows te blijven. Alleen bij een upgrade...
            Dual boot is natuurlijk een aantrekkelijk optie. Ik ben alleen bang dat je na verloop van tijd bijna automatisch er maar een zult blijven gebruiken.

Wat dat calibreren betreft: ik dacht dat het OS op een mac bijna automatisch betekende dat het scherm goed ingesteld was of is. Ik ahd het dus mis. Calibreren is ook daarop noodzakelijk voor het beste resultaat.
            Ik heb nog even rondgekeken en het ziet er naar uit dat je bij Adobe je licentie gewoon kan laten veranderen, zelfs zonder upgrade. Goed nieuws dus!
            Office zal waarschijnlijk moeilijker liggen, maar als je kinderen hebt of een leraar onder familie of vrienden wordt het heel goedkoop met een teacher/student edition.

Geen obstakels meer dus
            Damn- iedereen begint hier precies te switchen. Macgebruikers zouden beter hun mond houden of straks mogen we toch nog allemaal virusscanners aanschaffen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
              Wij hadden en half jaar geleden een packard bell gekocht met Vista home. Na een week teruggedragen en een MacBook gekocht. Het was te zot hoe slecht die packard bell werkte.
              Ik heb sindsdien een verse pc vant werk en gebruik nu beide dooreen: De goedkoopste MacBook en een top of the line dell met vista ultimate of hoe noemt t en ben ik beide systemen goed gewoon.
              ..
              Packard Bell vergelijken met een MacBook is zoals Peren met Apples vergelijken.

Vergelijk dan ineens een deftige laptop met die Mac.

Ik werk ondertussen al jaren (het is ook mijn beroep) met PC's en kom af en toe eens een Mac tegen, da's toch een serieuze aanpassing als prof. gebruiker. Ik vind een Mac veel te veel eye candy hebben.

Thuis draai ik ook PC en ondertussen al bijna 3 jaar dezelfde installatie (Windows) en die staat dag in dag uit op, weinig tot geen problemen (geen virussen, spyware,..).
              Als je zelf je pc's bouwt moet je gewoon goed uitzoeken welke onderdelen bij elkaar passen en voor kwaliteit kiezen zodat je na 2 jaar toch nog de geschikte drivers kunt vinden.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ik heb nog even rondgekeken en het ziet er naar uit dat je bij Adobe je licentie gewoon kan laten veranderen, zelfs zonder upgrade. Goed nieuws dus!
                Office zal waarschijnlijk moeilijker liggen, maar als je kinderen hebt of een leraar onder familie of vrienden wordt het heel goedkoop met een teacher/student edition.

Geen obstakels meer dus
                Damn- iedereen begint hier precies te switchen. Macgebruikers zouden beter hun mond houden of straks mogen we toch nog allemaal virusscanners aanschaffen...
                Inderdaad gunstig. De drempel wordt dan wel heel laag.
                Maar pas op met wat je zegt: je roept dat er geen virusscanner nodig is omdat apple systemen geen doelgroep voor virussen zijn. Met andere woorden, ze zijn er wel gevoelig voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                  Inderdaad gunstig. De drempel wordt dan wel heel laag.
                  Maar pas op met wat je zegt: je roept dat er geen virusscanner nodig is omdat apple systemen geen doelgroep voor virussen zijn. Met andere woorden, ze zijn er wel gevoelig voor.
                  Goh - ik denk gewoon dat je niet kan zeggen dat Mac helemaal waterdicht is zolang virusmakers (de echte, niet de geeks) er niet met vereende krachten tegenaan gaan. Ik stel mij voor dat zij tot heel veel in staat zijn als ze er echt voor gaan.
                  In elk geval is het wel zo dat het absoluut niet evident is er eentje te maken voor Mac - anders zou dat wel al gebeurd zijn.
                  Eéntje was er een tijdje geleden - maar daarvoor moest je zelf een dubieus bestand binnenhalen. Niet echt een virus dus.

Nu ja - ik zou dat allemaal niet opblazen hoor: ik neem aan dat een PC-gebruiker met een beetje gezond verstand die zijn computer onderhoudt er ook geen last van heeft.

Bij een Mac hoef je je er totnogtoe helemaal geen zorgen over te maken.

Comment

Nu ja - ik zou dat allemaal niet opblazen hoor: ik neem aan dat een PC-gebruiker met een beetje gezond verstand die zijn computer onderhoudt er ook geen last van heeft.

Bij een Mac hoef je je er totnogtoe helemaal geen zorgen over te maken.
                    Nee hoor. Ik zal het nooit opblazen. Op mijn PC heb ik een goede virusscanner draaien, en die haalt er alles uit (voor zover ik kan bepalen). En zolang je geen vreemde bestandjes opent...

Maar goed, om on-topic te gaan. het blijft een moeilijke keuze, Mac of niet. Qua uiterlijk zijn ze aantrekkelijk, qua doe-het-zelf-samenstellen niet. De prijs is ook een beetje apple.
                    Ik blijf dit topic volgen en kijk waar het schip strand.

Comment

Ik ben enkele weken geleden ook overgestapt naar het Mac platform.
                      Ik heb er spijt van, veel spijt van .... dat ik niet sneller ben overgestapt
                      BD0808BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Miriam1 Bekijk bericht
                        ......
                        Ik heb hen zeker niet beinvloed maar die man werd gewoon jaloers toen wij hier samen met photoshop bezig waren
                        Wat is er dan anders aan photoshop op een Mac? Als ik photoshop gebruik op mijn pc, raak ik met moeite mijn toetsenbord aan (om eens een lettertje te typen)...verder doe ik alles met het tablet.

JanMetDePet
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Mijne heren,

Hartelijk dank voor de reacties! Het vonnis is gevallen!
                          Via mijn werk heb ik een machtig mooie HP laptop gekregen, dus vrees ik ...... dat ik van het weekend mij een mac ga aanschaffen om me met mijn fotootjes bezig te houden.

Het wordt een Macbook 2ghz met intel processor en 2GB RAM! :-)
                          Hahaaaa .... weg met die grote pc kast en welkom klein wit design kastje met bijhorend scherm ....

Greetz...
                          Canon EOS 350 D, 15-55 kitlens, Canon EF 70-200 L, Speedlite 430EX

Comment

Wat is er dan anders aan photoshop op een Mac? Als ik photoshop gebruik op mijn pc, raak ik met moeite mijn toetsenbord aan (om eens een lettertje te typen)...verder doe ik alles met het tablet.
                            Ik doe ook zeer veel met de wacom zowel op pc als op mac. Shortcuts gebruik ik ook veel maar om de één of andere reden geven pc-shortcuts conflicten zodat pc overschakelt op querty, CTRL Z wordt dan CRTL W wat voor onaangename verrassingen kan zorgen.
                            Na meerdere malen ALT + Shift schakelt ie terug over naar Azerty en kan ik terug normaal de shortcuts gebruiken.
                            Als ik met veel foto's tegelijk aan het werk ben prefereer ik ook de functionaliteiten van exposé uit Mac OS.

Groeten Kristof
                            Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtdevil Bekijk bericht
                              Het wordt een Macbook 2ghz met intel processor en 2GB RAM! :-)
                              Heb je ook de iMac overwogen? Zelf heb ik een Macbook (2.16) en een iMac Alu-24" (beiden met Windows). Die macbook is zeer mooi en ook degelijk, maar voor fotowerk is ie toch te klein. Als je dan nog een scherm erbij zet kun je ook de iMac overwegen.

Comment

Je hoort wel eens dat mensen overstappen van PC naar Mac,
                                maar ik heb nog nooit iemand de omgekeerd stap weten zetten.

Mac-gebruikers zijn tevreden computeraars. Op PC's hoor je veel mensen sakkeren.

Comment

Working...
                                X