Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enorm kleurverschil in Lightroom vs. camera!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Enorm kleurverschil in Lightroom vs. camera!

Ik zit met een serieus probleem!

Mijn foto's komen in niet Lightroom zoals ze op camera staan!

Zodra ik de foto's laad in Lightroom zie je ze eventjes in de werkelijke kleuren (zoals op de camera), maar onderin de foto zie je staan: Loading... Als dat gedaan is, verspringen ineens de kleuren van mijn foto. In feite komt er dan een gele (lees: lelijke) kleurzweem over de foto heen.

Nog iemand dit probleem gehad of toevallig een oplossing?

Waar kan dit aan liggen?

- Kalibratie van het scherm: iMac 20" (nieuwe, grijze versie), maar dan vind ik het bedenkelijk dat hij eerst wel de juiste kleuren weergeeft en na Loading van de foto pas die gele zweem eroverheen krijgt. Dus, dit zal het waarschijnlijk niet zijn.

- Versie Lightroom: 1.3 ?

- ... ?

Ik weet het gewoon niet...

Alvast bedankt!
    . fashion & artist photography
    . www.kurtvandeweerdt.be
    . twitter . facebook . flickr

Re: Enorm kleurverschil in Lightroom vs. camera!

Ik had ook ooit es zoiets voor, en dat kwam omdat ik had zitten spelen met importfilters. De foto's werden automatisch gekopieerd naar de harde schijf, en ik had Lightroom zo ingesteld dat er automatisch presets werden toegepast.

Als je autoimport gebruikt, dan moet je eens kijken bij "auto import settings". Daar heb je een optie staan die noemt "develop settings". Bij mij stond daar een preset, en dat werd automatisch toegepast op elke geimporteerde foto.

Comment

Heb je dat met jpg's of met raw bestanden?

Comment

Ik heb dat ook altijd met RAW in lightroom.
        Ik dacht dat fat normaal was.

Dit moet ik even blijven volgen.
        Ik hoop dat de kenners hier ook even reageren.

Gr Kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

ik heb dat ook... en ik dacht dat dit normaal was.
          met RAW..
          Photography helps people to see
          -Berenice Abbott-
          BD1050BE

Comment

Waar blijven de kenners??
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Iedere RAW converter werkt met zijn eigen camera profielen. Daarnaast geven ze ook allemaal een eigen interpretatie aan de witbalans. Zo kan voor LR "daglicht" een andere Kelvin waarde hebben dan wat je camera daarvoor gebruikt. Als je net dezelfde resultaten wilt hebben als wat op je camera komt (enfin, min of meer dan toch want dat schermpje is nu niet bepaald een kwaliteitsmonitor) dan moet je met de RAW converter van de camera zelf werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                Iedere RAW converter werkt met zijn eigen camera profielen. Daarnaast geven ze ook allemaal een eigen interpretatie aan de witbalans. Zo kan voor LR "daglicht" een andere Kelvin waarde hebben dan wat je camera daarvoor gebruikt. Als je net dezelfde resultaten wilt hebben als wat op je camera komt (enfin, min of meer dan toch want dat schermpje is nu niet bepaald een kwaliteitsmonitor) dan moet je met de RAW converter van de camera zelf werken.
                Ja, dat klopt... Ben uiteindelijk er ook achter gekomen dat de exacte instellingen niet met de RAW worden meegegeven voor andere progs of zoals hvr hier zegt, dat de interpretatie anders is. Lightroom gokt als het ware naar de instellingen, heb ik nog ergens anders gelezen.

Dit is dus eigenlijk wel een vrij vervelende zaak, want qua handigheid kan LR wel tellen.

Moet je dan echt eerst je foto's inladen met, in mijn geval Canon's DPP, om ze vervolgens te organiseren/bewerken/exporteren met LR? Of... Heeft iemand een andere, maar handige manier van foto's bewerken en organiseren.

PS: het gaat hier inderdaad over RAW-bestanden.
                . fashion & artist photography
                . www.kurtvandeweerdt.be
                . twitter . facebook . flickr

Comment

hoi,

Dit is wat ik doe als ik het origenele rawbestand wil bewerken met capture nx vanuit lightroom. Je klikt rechts op de foto in de lightroomlibrary en je kiest 'show in explorer'. Nu zal het originele bestand zichtbaar worden in een nieuwe map. Ik open dan het bestand met capture nx, voer de bewerkingen uit en sla de bewerkte foto terug op (als jpg of tiff in dezelfde map van het origineel). Deze bewerkte foto zal niet automatisch zichtbaar worden in lightroom. De truck is nu om 'synchronize folder' te kiezen in lightroom en je bewerkte foto staat broederlijk naast het origineel in lightroom.

groetjes,

Comment

Wat zijn de instellingen onder Edit/Preferences/Presets ? (eventueel eens reset development settings proberen...)

Anders ook na te kijken: Auto Import Settings onder de File menu...
                    Groetjes,
                    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Working...
                    X