Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe slaan jullie foto's OVERZICHTELIJK op ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe slaan jullie foto's OVERZICHTELIJK op ?

Ik neem foto's in RAW (NEF voor mij, gezien Nikon). In Capture NX kan ik hem behouden als NEF maar als ik hem in photoshop wil bewerken heb ik de keuze tussen JPG of TIFF. Ik kies voor het laatste gezien max behoud bewerkingsmogelijkheid. In photoshop kan de foto opgeslagen worden als (keuze genoeg) RAW - PSD -JPG - TIFF (meest voor de handliggende).

Op de koop toe dien ik, als ik een foto wil bezorgen aan familie op te slaan in JPG.

Hoe doen jullie dit?

Ik vind op den duur mijn weg niet in al die vershillende extentie's als ik enderzijds het max uit de foto wil behouden en anderzijds toch een degelijk "eindproduct" wil

Bijkomend: sla ik de foto op via verkenner /Capture NX of photoshop ?

Hopelijk geen domme vraag
    Nikon D70S met kitlens 18-70.

Re: Hoe slaan jullie foto's OVERZICHTELIJK op ?

Het is allemaal heel complex, als ik terug kom van vakantie ben ik toch zeker een goede week bezig om alle NEF files om te zetten naar Tiff/jpg.
    Wat ik wel doe is zoveel mogelijk sorteren en dan als batch omzetten, dit scheelt behoorlijk wat tijd.
    Ik zet ze ook eerst weg als TIFF en later naar jpg voor webpublicatie.
    Ik werk zelf met lightroom, lekker overzichtelijk en heeft alles wat ik nodig heb.
    Voor grote veranderingen gebruik ik dan pscs3.

Hoop dat dit iets helpt,Marco.

Comment

Ik doe het als volgt:

Ik maak per shoot een map aan met de naam van het model.
      In die hoofdmap zitten de volgende submappen: NEF, TIF en WEB.
      M'n geheugenkaart leeg ik gewoon in de hoofmap. De foto's bekijk ik dan 1 voor 1 in Nikon View. De foto's die me goed lijken open ik in Photoshop. Die werk ik volledig af en sla ik onverscherpt op als TIF in de TIF-map. Vervolgens maak ik er een webformaat met verscherping, kader en signatuur van en die sla ik in de submap WEB op.
      Vervolgens sleep ik die NEF in de NEF-map, want m'n 'negatief' wil ik uiteraard behouden.
      Zo overloop ik alle foto's. Ik laat de boel enkele dagen bezinken en overloop ze vervolgens nog een tweede maal.
      Diegene die niet door m'n tweede selectie geraken wis ik onherroepelijk.
      Uiteindelijk hou ik m'n hoofdmap over met enkel de submappen er in. Die plaats ik netjes op m'n externe harde schijf ter bewaring.
      Die externe harde schijf staat dan ook alleen aan als ik er foto's naar verplaats.

Hopelijk ben je iets met dat susteem..?

Mvg,
      Frederic

Comment

Voor mij is het vrij simpel...ik gebruik iView (microsof expression media) en daar kan je je foto's "raten", categoriseren etc...
        Dus mijn files gaan allemaal (nef, tiff, jpg) in dezelfde directory ... en ik "manage" deze foto's via iView.
        Het "directory" gebeuren heb ik vroeger ook ooit gedaan...is volgens mij voorbijgestreefd met programma's als iView, IDImager etc...
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Met Nikon transfer van cardreader naar computer: D200 - datum + tijd
          ACR of DxO 5 ontwikkelen RAW opslaan als JPEG in nieuwe map in de D200 - xxx map

Als de foto's alemaal zijn bewerkt en klaar gaat de hele D200 - xxxx map naar een externe HDD, die 1x per maand wordt gebackuped of vaker indien nodig.

Op de ex HDD worden de foto's in ACDSee Pro2 gekatalogiseerd.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Blijkbaar ben ik de enige dus niet met dat probleem .
            Voorlopig zie ik nog niet in hoe ik, met dank voor jullie inbreng , waarom ik mijn werkwijze zou veranderen.
            Gezien photoshop niet werkt met foto's die bewerkt zijn in Capture NX tenzij opslag onder JPG of TIFF, dien ik dus mijn oude manier te behouden.
            Capture NX lijkt mij wel (sinds kort in mijn bezit) een goed programma, maar verliest aan waarde door de verplichte omzetting naar TIFF voor de verdere bewerking in photshop.
            En laat mij toe even uit te wijden van mijn oorspronkelijke vraag ..
            Capture NX past de belichting beter aan door zijn U-point systeem in vergelijking met photoshop, vandaar dan ook de voorkeur om eerst alles via capture te laten passeren.
            Toch bedankt voor de reeds ontvangen antwoorden !
            Nikon D70S met kitlens 18-70.

Comment

Vroeg had ik zelf een folder structuur.

JAAR
              MAAND
              DAG - Onderwerp

Daarin stak ik mijn foto's met extra subfolders voor bewerkte versies.
              Veel werk eigenlijk

Nu heb ik Aperture, een aantal categorien waarin ik mijn projecten in onderverdeel.

Gaat allemaal veel sneller en handiger
              As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
              like.no.other

Comment

Ik heb een map voor mijn RAW (NEF) en een map waar ik mijn foto's bewaar in de extensie PSD. Moet ik een foto hebben voor het web of voor anderen zet ik ze in fotoshop om in jpg (heb ik een handeling voor gemaakt in photoshop). De mappen worden opgeslagen op datum of naam. In bridge geef ik allemaal mijn foto's een label via bestandsinfo. Als ik dan een foto zoek geef ik de naam in, in bridge, en zo kan ik dan altijd mijn foto terugvinden.
                mvg, waulus
                Nikon D70s-D300, wat glas tussen 12-200 mm

Comment

Diegene die interesse hebben over een paper ivm Digital Asset Management (het organiseren van digitale bestanden - in dit geval foto's) bezorgen mij een mailadres. Ik heb dit in de fotoclub gebruikt ter ondersteuning van een infosessie. Ik stuur je dan een pdf (2MB) door.

Ben bezig aan een eigen webstek waar dit document ter beschikking zal gesteld worden.

Indien BD interesse heeft om het onder Tips te zetten graag een reactie.
                  Last edited by doemoezi; 2 maart 2008, 23:52.
                  André Langenus (EFIAP)

Comment

PB gestuurd met mijn mailadres zodat we dit aanbod kunnen evalueren
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
                    X