Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

croppen in photoshop + afdrukken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• croppen in photoshop + afdrukken

Hallo,

Ik zit met een vraagje ivm je foto's croppen en afdrukken.

Een tijdje geleden heb ik een deel foto's laten afdrukken. Toen waren er verschillen in formaat. Sommige had ik bewerkt (gecropt in photoshop elements met "fotoverhoudingen behouden"), anderen waren niet bewerkt.

Hoe laten jullie je foto's afdrukken zodat jullie hetzelfde formaat hebben bij alle foto's? Als jullie croppen, welke "stand" nemen jullie dan? (fotoverhoudingen behouden, 10 x 15, ...).

Re: croppen in photoshop + afdrukken

normaal crop ik altijd met verhouding 10 x 15
    maar om te laten afdrukken zet ik ook altijd op 300 dpi
    groeten, ddavid

Comment

Je moet m.i. steeds croppen naar de output verhouding.
      Als je 10x15 prints laat maken, croppen naar 10x15 @ 300dpi
      T.

Comment

de juiste verhoudingen gebruiken voor een 10x15 is dit 10,5x15,2 en dit aan 300dpi

Comment

1• je kunt al je foto's openen met Photoshop, met je "Croptool" maten ingeven 10,2 x 15,2 cm dan manueel croppen.

2• bij http://www.russellbrown.com/tips_tech.html de Dr Brown 1-2-3 processor opladen en dan via Photoshop --File--Script-- DrBrown 1-2-3 de foto's omzetten op formaat 10.2 x 15,2 cm 300dpi jpg file sRGB.
          Dit gaat veel vlugger bij een groot aantal.
          Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Niet croppen maar resamplen. Afhankelijk van wat de printer aankan: 200 of 300 dpi, waarbij je naar groter formaat kunt afdrukken in 200 dpi.

Comment

Kijk eens op deze url : http://www.adobe.com/designcenter/video_workshop/

Daar vind je meerdere filmpjes omtrent Adobe CS3.
              Kies in de eerste lijst de PS3 en dan zie je eronder de Photoshop items verschijnen.
              Eén van die filmpjes gaat over Editing Multiple Images With Camera Raw
              In dat filmpje worden jouw dromen waargemaakt vanaf 2'30''.
              Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                1• je kunt al je foto's openen met Photoshop, met je "Croptool" maten ingeven 10,2 x 15,2 cm dan manueel croppen.

2• bij http://www.russellbrown.com/tips_tech.html de Dr Brown 1-2-3 processor opladen en dan via Photoshop --File--Script-- DrBrown 1-2-3 de foto's omzetten op formaat 10.2 x 15,2 cm 300dpi jpg file sRGB.
                Dit gaat veel vlugger bij een groot aantal.
                Waarom 10,2 en 15,2, het afgewerkte formaat dat van de fotograaf komt is toch 10 x 15 of vergis ik mij?
                De waarde 10 x 15 die bij photoshp elements tussen de cropmogelijkheden staan kan je dus best niet gebruiken?

Comment

jawel hoor , 10x 15 is ook goed, ik gebruik altijd formaat 10 cm op 15 cm en 300dpi
                  groeten, ddavid

Comment

10x15 = 10.2x15.2
                    13x18 = 12.7x17.8
                    18x24 = 17.8x24.2
                    20x30 = 20.3x30.2
                    24x30 = 24.2x30.2

dit zijn vaste verhoudingen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skinny_53 Bekijk bericht
                      10x15 = 10.2x15.2
                      13x18 = 12.7x17.8
                      18x24 = 17.8x24.2
                      20x30 = 20.3x30.2
                      24x30 = 24.2x30.2

dit zijn vaste verhoudingen
                      Oke, maar bij bepaalde fotoservices heb ik toch al verschillende afwijkende formaten gezien, o.a. allerlei benaderingen van 3/4 en hier duikt zelfs 11x17 op.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

@skinny

wat wil je nu eigenlijk zeggen skinny ?
                        als jij nu een foto wil van 10 x 15 , maak jij dan een formaat van 10,2 cm op 15,2 cm aan 300dpi , en geef je dat bestand door aan de fotograaf ?
                        of wil je zeggen dat de fotograaf 10,2 cm op 15.2 cm aflevert telkens je een bestand aflevert van 10 cm op 15 cm
                        of bedoel je nog iets anders ?

"10cm op 15cm" heeft een verhouding van 10x15 (= 2x3)en dat is niet 10,2 op 15,2

Comment

Meet anders eens een foto die je terug kreeg van de fotograaf, afdrukcentrale,... en in de toekomst stuur je dan je bestanden door aan dit gemeten formaat. Bepaalde afdrukcentrales hanteren soms ook afwijkende formaten zo heb ik al eens gemerkt dat bepaalde FUJI afdrukcentrales de afmetingen 12.7x19.05 afleveren onder de naam 13x18. Dit kan betekenen dat er bepaalde stukken van je foto worden " afgesneden " en dit kan soms vervelend zijn als bijvoorbeeld een portret ( of andere ) wordt verkeerdelijk wordt aangesneden
                          Last edited by skinny_53; 17 februari 2008, 13:27.

Comment

en ook daarop zijn weer afwijkingen...
                            Mijn vaste fotowinkel (Combifoto) waar ik al mijn afdrukken laat maken heeft mij een overzicht bezorgd van de door hun werkelijke exacte afmetingen zoals die door hun printer, Fuji Frontier met de door hun gehanteerde afdrukformaten gebruikt worden en een overzicht zoals die gebruikt worden door de Fuji afdrukcentrale voor de grotere formaten.
                            Hieronder de opsomming:
                            Fotoformaat - exact papierformaat - pixels
                            9x13 - 8,9x12,7 - 1051x1500
                            10x15 - 10,2x15,2 - 1205x1795
                            11x15 - 11,3x15,2 - 1335x1795
                            13x18 - 12,7x17,8 - 1500x2102
                            15x21 - 15,2x21,6 - 1795x2551
                            20x25 - 20,3x25,4 - 2398x3000
                            20x28 - 20,3x28,0 - 2398x3307
                            20x30 - 20,3x30,5 - 2398x2602
                            25x38 - 25,4x38,1 - 3000x4500

Fuji afdrukcentrale:
                            30x45 - 30,5x45,5 - 3626x5374
                            40x60 - 40,6x60,5 - 4795x7146
                            50x75 - 50,8x75,5 - 6000x8917

Kortom vraag altijd de exacte maten en pixels zodat jij je bewerking daarop kan aanpassen.
                            Per printer en vestiging kan dit heel erg verschillend zijn en dat blijkt nu ook door bovenstaande berichten.
                            Tip: zorg voor een klein beetje speling in de marges.
                            Wanneer je op de pixel nauwkeurig alles aanlevert en je wilt iets bijvoorbeeld met een mooi randje om de foto vraag dan of de fotograaf/afdrukcentrale dit bestand handmatig wil inlezen, centreren en evt corrigeren.
                            Ik kan bij mijn fotospeciaalzaak deze bestanden juist in PSD-file aanleveren omdat men daar weet welke afwijking er zijn en men dit ter plaatse liever corrigeert zodat ik niet onnodig afdrukken hoef te laten maken. en geen 3 keer hoef terug te komen om een perfecte afdruk te krijgen.
                            Dit is dan weer het voordeel van een fotospeciaalzaak waar men nog graag een stukje vakwerk wil afleveren.
                            Daarnaast blijkt het af en toe ook nog te gebeuren dat door de speling van de marges in de printer (mechanisch) dit niet allemaal 100% goed gaat.

Voor het standaard werk druk ik alles of via het printstation in de winkel waarbij er altijd software matige iets van je foto gecropt wordt.
                            Dit gaat in 9 van de 10 gevallen redelijk goed zolang in het aangeleverde formaat de afmetingen overeenkomen met de gekozen afdruk. (verhoudingen 2x3 of 3x4)

Verder is het ook van belang dat na het bewerken van de foto (en met name in het wijzigen van het formaat) dat de EXIF info niet meer aanwezig is.
                            Sommige digitale afdrukstations lezen eerst de EXIF info uit en DENKEN dan dat de foto dat formaat heeft zoals in de originele EXIF info staat.
                            Always on the move for some action.

http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

Comment

Working...
                            X