Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigen layout in PS en laten afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eigen layout in PS en laten afdrukken

    Heb deze week een fotoalbum van Pixbook en Blurb binnengekregen. Bij Pixbook gekozen voor 300dpi en geen compressie op de foto's.
    Helemaal niet tevreden over de kwaliteit.

    Nu wil ik zelf in PS een eigen layout maken van bijv. 20 x 27,5 (ik gebruik nl. een FZ30 die met de 3:4 verhouding werkt).

    Mijn vragen zijn de volgende :
    1) Ik kies een nieuw document - zet de afmetingen op 20 x 27,5 cm en zet de kwaliteit op 300 ppi/cm. Is dit correct ?
    2) Hoe maak ik het best de achtergrond zwart van dit document ?
    3) Ik selecteer mijn foto's en versleep ze naar het nieuwe document en maak een eigen layout (bijvoorbeeld 4 foto's op het nieuwe document)?
    4) Nu wil ik rond elke van deze 4 foto's een mooi wit randje maken. Hoe doe ik dit ? Ik dacht via Edit>Stroke maar kan dit niet aanklikken.
    5) Ik wil bijv. ook nog een wit randje in de zwarte achtergrond dat ongeveer 5mm van de buitenste afmetingen staat. Hoe doe je dat ?
    6) Vervolgens flatten ik alle layers en sla als jpeg op in hoogste kwaliteit.
    7) Als ik dit bijv. naar Pixum stuur en een poster 20 x 27,5 laat afdrukken, komt dit dan goed uit ? Zal de kwaliteit goed zijn ?

    Ik heb de zoekfunktie van BD gebruikt maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Ik wil dus een fotoalbum maken van mijn beste foto's van verleden jaar (vnl. gezinsfoto's) en wil er dus best wat werk in steken vermits die digitale albums niet is wat ik zoek.

    Oh ja, weten jullie ook waar ik mooie albums kan vinden (landscape) ?

    Alvast bedankt voor de reakties.
    Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

  • #2
    Re: Eigen layout in PS en laten afdrukken

    1+2) maak nieuw bestand met 300 dpi (nooit inch per cm) en achtergrondkleur zwart (of maak witte achtergrond en doe ctrl i )
    3) met verplaatsingsgereedschap (met kruisje naast rechthoekig selectiekader) de foto's verslepen
    4) klik 1 van de foto's aan (zet automatische laagselectie aan) en kies edit >>stroke
    5) selecteer de achtergrond , maak selectie 5mm kleiner dan geheel en doe ctrl c + ctrl v , je hebt dan nieuwe laag , en kies edit >> stroke
    opslaan als jpg en opsturen (vb voor albums zijn er veel , foto.com ,...)
    groeten,ddavid

    Comment


    • #3
      Re: Eigen layout in PS en laten afdrukken

      Schitterend David, dit ga ik morgenavond eens uitproberen.

      Bedankt voor de uitleg en het mooie voorbeeld.
      Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

      Comment


      • #4
        Re: Eigen layout in PS en laten afdrukken

        David, waar vind ik die automatische laagselectie ?

        Ik gebuik momenteel de Engelstalige trialversie van Elements 6.
        Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

        Comment


        • #5
          Re: Eigen layout in PS en laten afdrukken

          Ik het de automatische layerselectie gevonden. Had niet goed gekeken.

          Heb toch aan het proberen geweest en het lukt al een beetje.

          Weet jij misschien ook hoe je kadertjes met dubbele lijntjes kan maken ?

          Volgens wat jij uitgelegd hebt zou ik dit doen met twee afzonderlijke selecties. Heb ook geprobeerd om dezelfde stroke zowel als 'inside' en als 'outside' toe te passen maar dat werkt niet.
          Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

          Comment


          • #6
            Re: Eigen layout in PS en laten afdrukken

            je kan dat ook doen als volgt,
            maak een selectie en ga naar selecteren >> bewerken >> kader (bv 10 pixels)
            en dan ga je naar bewerken >> vullen met "wit 100%" , groeten, david

            Comment


            • #7
              Re: Eigen layout in PS en laten afdrukken

              Opgelet, als je zo met een kader op je foto wil werken. Bij het afdrukken via een centrale verlies je altijd wat aan de randen, alleen weet je nooit hoeveel en is het niet noodzakelijk even veel aan elke kant, dus je randje van 5 mm ziet er meestal niet uit.

              Wat je wel kan doen is ze laten afdrukken met witte rand (bij sommige centrales) en die dan later afsnijden. Alleen is dan je foto ook weer wat kleiner

              Nog twee opmerkingen: Als je liever in formaat 3:2 werkt kan je dat ook instellen op de FZ30 (Staat bij mij al jaren zo ). Trouwens, voor een collage maakt het toch niet uit welk formaat je foto's hebben om het formaat van je blad te kiezen.
              300dpi is omgerekend 118,xx dots per cm. Ik gebruik gemakshalve voor collages e.d. 100 pixel per cm (omgerekend 254dpi maar zeker genoeg), een collage van 20x30 is dan 2000x3000 pixels wat het stukken eenvoudiger maakt om meerdere foto's uit te lijnen enz. (minder rekenwerk voor het plaatsen van hulplijnen)
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

              Comment

              Working...
              X