Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotos verkleinen voor afdruklabo

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotos verkleinen voor afdruklabo

Mijn foto's zijn ongeveer 4 a 5 MB. per stuk , ik wil ze versturen naar een labo om af te drukken op 10x15 cm, is het dan niet aangeraden ze eerst te verkleinen en welke is de beste wijze ?
    Nu staan de foto's in jpg met 4 a 5 MB , en het formaat is 3008x2000.
    Ik heb ze al verkleind naar 10x15 cm en 200 DPI en nu zijn ze nog maar een 500 kb, is dat voldoende ?
    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
    Web-Albums

Re: Fotos verkleinen voor afdruklabo

Ik weet niet naar welk labo je je foto's wil sturen. Maar ik heb eens getest met foto.com zonder te verkleinen, in de "normale" resolutie van 3200 * 2133 pixels aan 72 dpi (zoals ie uit de camera komt). Volgens foto.com is dit de "optimale" resolutie voor 10x15. Heb ook eens dezelfde foto verkleind naar 300 dpi en een grootte van 10 x 15 cm, en resultaat was : "gelimiteerde kwaliteit"...
    Doorsturen op volledige grootte zal langer duren, maar de kwaliteit zal ook navenant zijn denk ik.
    BD0910BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
      Maar ik heb eens getest met foto.com zonder te verkleinen, in de "normale" resolutie van 3200 * 2133 pixels aan 72 dpi
      Uit een camera komen alleen pixels en ook nog heel veel, maar dpi's, die komen pas van pas als je er een maat aan toe gaat kennen.

vb: 300dpi geeft bij 3000 pixels dus 10 inch -> 25,4cm
      200dpi geeft bij 3000 pixels dus 15 inch -> 38cm

maar het blijven gewoon de 3000 pixeltje op een rij en dan bij een foto zijn er nog 1999 van die rijen.

Dus als jij alleen de DPI verandert en de centrale keurt ze af
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

pixum heeft zo'n oplaadprogrammaatje dat de jpg's 'resized' net voor het die doorstuurt.
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

200 dpi (eigenlijk ppi, maar soit.. - zo verstaan de meeste mensen het) is goed voor een 10/15 hoor. Ik heb er al veel zo laten afdrukken bij Elka en die zijn goed.
          Als ik niet teveel moet uploaden maak ik ze 300 dpi. Hoger heeft echt geen zin - dat zie je niet.

300 dpi en een grootte van 10 x 15 cm, en resultaat was : "gelimiteerde kwaliteit"
          Dan zit er iets fout in hun programma, want dat is echt wel onzin.

Dus go ahead - en stuur er misschien 's eentje op 200 dpi én op 300 en kijk of je verschil ziet..

Comment

hoi,

als je je foto's verkleint naar 10 x 15 cm / 300 dpi is voldoende voor een goede foto, maar....

Als je de foto opslaat in JPEG vraagt hij naar de compressie die je wil.
            Als je daar een grootte compressie instelt wordt je foto kleiner, maar ook de kwaliteit gaat er serieus op achteruit.

Afhankelijk van wat er op je foto staat is een 10/15 foto van 300 dpi toch al snel meer dan 1.5 Mb als je een lage (stand 11 à 12 in photoshop) compressie toepast.

Dus als het programma meld "gelimiteerde kwaliteit" dan heeft dat waarschijnlijk alles te maken met de compressie die gebruikt is.

mvg
            nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Aansluitend bij wat hjanssen reeds antwoordde.
              Vergeet voor het doorsturen van foto's naar een labo de hele dpi historie gekoppeld aan afmetingen in cm en baseer je op één eenheid: de pixel.
              Een goede basisregel is 100 pixels per cm (ongeveer 250 per inch) en voor de foto-labo's volstaat dat zeker voor standaard afdrukken.
              Zorg er dus voor dat een foto die je wilt laten afdrukken op 15x10cm als pixelafmetingen 1500x1000 heeft, eventueel iets meer in dezelfde verhoudingen (bv. 1800x1200), maar 3000x2000 is verloren moeite en vergroot enkel de bestandsomvang. De software in het labo zal je beeld toch reduceren vooraleer af te drukken op 15x10 cm.
              De kwaliteit van de compressie is belangrijker: hoge kwaliteit, kleine compressie.
              Voor afdrukken op posterformaat gelden wel andere normen.
              home page: http://cage.ugent.be/~hs
              reisblog: http://herser.wordpress.com
              foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Working...
              X