Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

    Ik zit met een probleempje.
    Hoe kan ik bv. bevel en emboss of slagschaduw na het toepassen, dit nadien op een deel van de afbeelding terug wegdoen, heb het ooit gedaan, met selecteren, maar de rest ben ik kwijt.(delete gaat niet)
    Klein kodakske

  • #2
    Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

    Een laagmasker op de laag met je laagstijl gebruiken. Zo kan je delen van de laag wegborstelen en zo nodig ook terugbrengen.
    SITE: http://www.xraypictures.be
    FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

      In Blending options "Layer Mask Hides Effects" aanvinken is heel handig.

      In CS3 werkt dat niet bij mij (één van de wrede CS3 bugs , vrees ik), dus daar moet je de effecten naar aparte laag brengen met R-klik "Create layer" en daar dan masker gebruiken.

      Comment


      • #4
        Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

        Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
        In Blending options "Layer Mask Hides Effects" aanvinken is heel handig.

        In CS3 werkt dat niet bij mij (één van de wrede CS3 bugs , vrees ik), dus daar moet je de effecten naar aparte laag brengen met R-klik "Create layer" en daar dan masker gebruiken.
        Gewoon terug gaan naar CS2 en niet gelijk het nieuwste willen hebben, maar wachten tot alle slechte dingen gemaakt zijn. Dit geld net zo voor Vista (al hoe wel ik twijfel of dat nog goed komt!) Ik had ook even van CS3 mogen proeven, maar door die irritante bugs gewoon naar CS2 gegaan en wachten in de hoop op betere dagen

        Comment


        • #5
          Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

          Na meer dan een half jaar pas ingeven vind ik niet echt "direct" hoor. Daarbij werken zowel CS2 als CS3 bij mij, dus "no worries, just irritations"
          En mijn Vista ligt nog altijd in de kast zolang maar kan

          Hebben jullie die bepaalde bug ook? Ik heb er nl zoveel dat ik dacht dat het enkel bij mij was

          Comment


          • #6
            Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

            @maGuy: kan je eens een vb posten waarin dat niet werkt? bij mij lukt het (in CS3) wel.
            mijn foto's: www.reneheylen.be

            Comment


            • #7
              Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

              Kan er zelf niet meer aanuit... Ik heb nu met dit vb hetzelfde in CS3 én CS2.



              De bedoeling is juist (zoals er staat "lyr mask hides effects") dat het masker enkel de effecten wist ipv ook een deel van het vierkant, en dat heeft volgens mij vroeger altijd goed zo gewerkt, want ik heb het talloze malen gebruikt.

              Is het bij jou ook zo, of zie ik iets over het hoofd, of heb ik een "virus" die de functionaliteit in beide versies aantast...?

              Comment


              • #8
                Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

                Dat is toch correct:
                - het layer mask werkt normaal en wist een deel van het vierkant.
                - bovendien wordt het effect (shadow) ook gewist omdat de optie is aangevinkt.
                Ik zie niet in wat hier niet klopt tenzij ik jouw probleem niet snap.
                ps. Voeg eens een 2de laag onder de bestaande (layer 1) toe en geef die een andere kleur dan wit. Vink nu de optie aan en uit dan zie je goed hoe het werkt.
                Last edited by dzumbo; 9 november 2007, 10:34.
                mijn foto's: www.reneheylen.be

                Comment


                • #9
                  Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

                  Zie ik zonder extra laag ook hoor

                  Toch staat er niet "Layer mask ALSO hides effects", dus voor mij is het niet logisch. Ik heb dat ettelijke malen gebruikt waarbij het ENKEL de layer fx wiste, of er moet toevallig telkens een origineel zonder fx onder gelegen hebben, wat ook erg onwaarschijnlijk is.
                  Snap anders ook wel wat jij bedoelt...

                  Ik zal het toch nog een paar keer moeten zien in oudere versies op andere PCs' om mijn eventuele vergissing definitief in te zien

                  Waarschijnlijk heb ik dan toch die fx op aparte lagen gezet toen, het zal dat zijn dan , maar toch blijft het wringen Ergens is het wel logischer zo, zodat je niet moet kiezen waarvoor je je masker gaat gebruiken. Verkeerd in mijn bol gestoken dan... Ik hang eraan
                  Last edited by maGuy; 9 november 2007, 15:00.

                  Comment


                  • #10
                    Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

                    Bedankt mannen, stom van mij om dit te vergeten, zal het moeten printen voortaan want de grijze oude massa is aan het minimaliseren.


                    Klein kodakske

                    Comment


                    • #11
                      Re: laagstijlen enkel op een deel van afbeelding ??

                      Tja, zo is het meer een soort tussenoplossing die je achteraf in je gat kan bijten want dit is niet altijd geschikt.

                      Voordeel is wel dat je fx editeerbaar blijven en wanneer je ze afsplitst naar aparte lagen niet meer, maar soms kan dat noodzakelijk zijn.

                      Comment

                      Working...
                      X