Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De editchallenge van april

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De editchallenge van april

De afgelopen edit-challenge (b)leek lastiger (of minder interessant) dan een wat creatievere challenge. Omdat ook de technische correcties naast de creatieve bewerkingen beide tot het terrein van de bewerkingen behoren, leek me toch leerzaam dat men er eens mee zou spelen. Ik heb zelfs al eens iemand horen opmerkingen dat die groothoekstand op zijn cam complete nonsens was; hij kreeg er alleen maar scheve gebouwen mee...

De keuze kwam overigens ook tot stand nadat catscratch helaas geen tijd had om de challenge voor april te maken - dus als je de huidige challenge voor mei hebt catscratch, zet hem er maar in, dan maak ik het topic sticky.

Hoewel dergelijke correcties ook creatief kunnen worden gebruikt, je kunt nl ook andersom werken door 'normale rechte' gebouwen (of landschappen) bv te vervormen tot fisheye-achtige vormen, was deze challenge dus inderdaad meer technisch.

HV heeft in een topic al laten zien hoe je bv de vervormingen kunt corrigeren(http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=19245). Bij dergelijke correcties een kleine aanvulling. Zoals je in het voorbeeld van HV ziet, worden bovenkant en onderkant van de foto verschillend bewerkt (naar binnen en naar buiten verplaatst). Als dit over een kleine afstand is zullen er niet veel problemen optreden. Als je echter bv de bovenkant veel breder moet slepen om lijnen recht te krijgen, dan moeten er veel pixels worden 'bijverzonnen' en krijg je hetzelfde probleem als met het vergroten van een afbeelding (alleen in dit geval dan slechts op een deel van de foto eigenlijk). Vaak kun je dan beter de onderkant verder naar binnen drukken. Want wegvallen van pixels aan de ene kant is dan beter dan dat er teveel moeten worden bijgerekend aan de andere kant. Omdat je dan bv een gebouw alleen maar smaller maakt, zul je het daarna meestal ook nog iets in hoogte moeten verkleinen om de proporties te herstellen. Tip: Lukt het rechtzetten op het oog niet zo goed, kun je het raster weergeven als orientatie.

Correcties van fisheye zijn (zoals rdubbelud al aangeeft) een stuk lastiger. Ik gebruik hiervoor mmestal de panotools (van Hersch, bedoeld voor het maken van panorama's dus), waarbij ook correctie-plugin's in PS worden geleverd. Deze panotools zijn overigens gratis, maar niet echt gemakkelijk in het gebruik. Maar het grote voordeel ervan is dat als je gaat zoeken op internet, je gemakkelijk vele links vindt naar zowel de software zelf (de site van Hersch zelf is meestal niet bereikbaar) maar ook heel veel handleidingen, tips, opmerkingen en voorbeelden.

Het is niet zo heel belangrijk om precies te weten hoe je dergelijke perspectieven corrigeert, het is vaak ook niet nodig want die groothoekbeelden vind ik meestal wel leuk juist. Maar het is wel belangrijk -en dat is denk ik zelfs de belangrijkste rol van deze edit-challenges- dat je eens ziet wat je zou kunnen doen, en vooral, dat je het eens zelf uitprobeert. Want daardoor leer je wel beter met die software werken. Dus veel succes en plezier bij de volgende challenge

In ieder geval bedankt voor de tijd en moeite die je in deze challange hebt gestopt (ook al heb ik niet meegedaan)
    Groeten,
    Ronald
    http://fotografie.jouwweb.nl/

Comment

Ja jammer dat er niet zo veel deelnemers waren voor je EC06, het was toch best leuk om van jouw fisheye foto een panorama foto te maken.
      "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
      Member of Han Fan Clan
      Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

Comment

Working...
      X