Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Eigenaardig dat beide artikels het alleen hebben over unsharp mask om foto's te verscherpen.
Vooral omdat sinds cs2 er de mogelijkheid bestaat om smart sharpen toe te passen.
Nu is smart sharpen identiek aan unscharp mask indien je de optie "remove" op "gausian blur" laat staan. Maar is unsharp mask stukken beter indien je die optie vervangt door "lens blur".
Het verschil is dat bij een gaussian blur er een groter gebied gebruikt wordt rond de contrastveranderingen waardoor veel sneller halo's optreden. Bij "lens blur" is dit gebied herleid tot ongeveer 1/3 (wordt ook op een andere manier berekend).
Mijn eigen methode om iets te verscherpen / verkleinen voor een forum is volgende.
Eerst verscherp ik de originele foto - smart sharpen 250% 0.9pix lens blur. Als het teveel is natuurlijk minder. Dan edit - fade - zet dit op luminosity en pas desnoods de hoeveelheid verscherping aan. (luninosity verscherpt maar niet de kleuren ruis). Dan resize naar voor een forum toegestane grote.
Na de resize, herscherp ik nogmaals maar dan voor slechts 40-60% op 0.4-0.6pix.
Comment