Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verscherpen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verscherpen

Ik had graag eens geweten hoe ik het best mijn foto's verscherp ? Ik werk met photoshop op mac.

alvast bedankt,

Sebastiaan

Re: Verscherpen

Goh... eigenlijk is minder beter maar in veel gevallen toch nodig. Zo ook na verkleining.

Lees de theorie erachter eens in DIT artikel.

Feit is dat het met iedere foto weer anders is, vergeet ook de moise er niet uit te halen voor je verscherpt!

Veel suk6.
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

Comment

Hier heb je een schitterend artikel van Ron Bigelow in het Nederlands vertaald over verscherpen:

http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=21990

Aan loloboy: bedoel je "noise" of "moiré" ipv "moise"?

Comment

bedankt !!!

zeer interessante artikels trouwens

grt,
        Sebastiaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Hier heb je een schitterend artikel van Ron Bigelow in het Nederlands vertaald over verscherpen:

http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=21990

Aan loloboy: bedoel je "noise" of "moiré" ipv "moise"?
          noise
          im willy solly
          (zei de chinese busschauffeur die in rusland enkele kinderen doodreed...)
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

Comment

Eigenaardig dat beide artikels het alleen hebben over unsharp mask om foto's te verscherpen.

Vooral omdat sinds cs2 er de mogelijkheid bestaat om smart sharpen toe te passen.

Nu is smart sharpen identiek aan unscharp mask indien je de optie "remove" op "gausian blur" laat staan. Maar is unsharp mask stukken beter indien je die optie vervangt door "lens blur".

Het verschil is dat bij een gaussian blur er een groter gebied gebruikt wordt rond de contrastveranderingen waardoor veel sneller halo's optreden. Bij "lens blur" is dit gebied herleid tot ongeveer 1/3 (wordt ook op een andere manier berekend).

Mijn eigen methode om iets te verscherpen / verkleinen voor een forum is volgende.
            Eerst verscherp ik de originele foto - smart sharpen 250% 0.9pix lens blur. Als het teveel is natuurlijk minder. Dan edit - fade - zet dit op luminosity en pas desnoods de hoeveelheid verscherping aan. (luninosity verscherpt maar niet de kleuren ruis). Dan resize naar voor een forum toegestane grote.
            Na de resize, herscherp ik nogmaals maar dan voor slechts 40-60% op 0.4-0.6pix.

Groetjes
            Ronny

Comment

In deel 3 van het artikel van Ron Bigelow wordt verscherpen via smart sharpen wel degelijk behandeld.
              BenF

Comment

Ja sorry BenF, had dus blijkbaar de vertaling niet genoeg gelezen.
                Ronny

Comment

Ik gebruik al een tijdje PhotoKit Sharpener van Pixelgenius (PS add-on).

...met fantastische resultaten.
                  Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                  Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Working...
                  X