Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

photoshop cs3 kleurgamma wijzigt bij opslaan naar jpg, meer saturatie & geel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• photoshop cs3 kleurgamma wijzigt bij opslaan naar jpg, meer saturatie & geel

hoi,

heeft nog iemand dit fenomeen

zowel in adobe als srgb, als ik de image opsla, en open hem met iets anders dan photoshop, dan is er heel wat mis met de kleuren, geen juiste weergave, lijkt meer saturatie en geel op te zitten,
    open ik diezelfde foto opnieuw in photoshop, dan zijn de kleuren opnieuw ok
    Fuji XPRO1

Re: photoshop cs3 kleurgamma wijzigt bij opslaan naar jpg, meer saturatie & geel

De foto die je opent, in welke colorspace was die toen je die opende.

Ik denk een gelijkaardig probleempje ondervonden te hebben.

Wat ik deed - Opende een foto via Raw als sRgb in Photoshop (maar de raw convertor stond op adobe rgb). Als je dan je foto opslaat binnen photoshop (als sRgb of AdobeRgb) neemt die toch het kleurprofiel van de originele settings over. Gevolg was dat in programma's die geen kleurprofielen gebruiken de foto er fletser uitziet.

Als het een kleurprofiel probleem is moet je eens proberen de foto als jpg voor web op te slaan (save for web & devices alt+shift+ctrl+s) hier wordt in ieder geval de foto opgeslagen als sRgb en wordt het kleurprofiel verwijdert. (niet de beste manier want je speelt de exif data kwijt) maar het zou al een pointer in de juist richting zijn.

Bij mij was de oplossing gewoon sRgb kiezen in adobe Raw.

Hoop dat dit in de richting is
    Ronny

Comment

Re: photoshop cs3 kleurgamma wijzigt bij opslaan naar jpg, meer saturatie & geel

Beste,

welk programma bedoel je met 'iets anders dan Photoshop'?

Grosso modo zijn er qua kleurprofielherkenning 3 mogelijkheden:
      1. uw applicatie herkent het ingesloten profiel en zal het bestand openen met de correcte kleuren
      2. uw applicatie herkent het ingesloten profiel niet en zal (normaal gezien) vragen hoe het moet worden omgezet
      3. uw applicatie ondersteunt geen kleurprofielen (en doet bijgevolg zijn eigen goesting met kleurverschuivingen tot gevolg).

Guy
      www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

hoi nee het is heel eigenaardig, save for web had ik ook al geprobeerd

ik convert zelfs eerst de image naar sRGB en dan opslaan als jpg

het is ook niet enkel bij raw, maar ook bv. als ik ontwerpen maak puur in photoshop (ook de niet-afbeeldingen verkleuren)

open ik hem in gelijk welk ander programma, of zelfs versturen via mail, in browser (safari, heeft wel kleurenprofielondersteuning, alhoewel hij toch standaard sRGB is gesaved), dan is er duidelijk verschil

zal straks eens voorbeeld posten met screenshot
        Fuji XPRO1

Comment

screenshot : http://www.rackhost.be/tmp/screenshot.jpg

links: photoshop
          rechts: na saven naar jpg

mijn workspace is adobe rgb, geconverteerd naar srgb en opgeslagen

nooit voorgehad met cs2 of overige versies, ik heb er al iets van gelezen dat het met gamma moet liggen, maar heb mij al suf gezocht en is echt enorm vervelend
          Fuji XPRO1

Comment

weet eigenlijk niet wat het probleem was of welke instelling, maar is gelukkig opgelost

moest vandaag leopard installeren, en nieuwe installatie gedaan op nieuwe grotere harde schijf, en nu met photoshop krijg ik hetzelfde kleurgamma
            ik vermoed dat het iets te maken had met profiel van scherm
            Fuji XPRO1

Comment

Working...
            X