Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurzweem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleurzweem

Ik breek me een beetje het hoofd over een portretfoto die ik gemaakt heb. Er zit een duidelijke groenzweem op, maar met photoshop "color balance" krijg ik het maar niet goed. De kleurzweem is niet overal gelijk? Tips zijn welkom, ik heb photoshop CS3.

Dit is de foto in kwestie:

Als mensen zelf es willen proberen (en natuurlijk uitleggen wat ze gedaan hebben), dan kunnen die me via PM de oorspronkelijke file vragen
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Re: Kleurzweem

image -> adjustments -> match color -> neutralize aanvinken
    grt. Chiel
    lidnummer: BD0033NL

Comment

Voor volledige controle gebruik je best de curves.
      Je wil minder groen (dus meer magentha) dus kies je eerst je groen kanaal en trek de curve naar beneden. Dan kies je terug RGB en helder je je foto terug op met een curve naar boven die werkt op alle kanalen.
      Bij je infopalet kan je zien welk kleur je kan vermeerderen of verminderen met welke curve. Ze staan daar naast elkaar

C----------->R
      M----------->G
      Y----------->B

Vb. Cyaan (meer of min) met je roodkanaal
      Magentha (meer of minderen) met je groenkanaal
      Geel (meer of minderen) met je blauwkanaal

Hier een vb.

Succes ermee!

groeten Kristof

Last edited by kristofpattyn; 11 oktober 2007, 10:42.
      Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Foto openen in ACR(Adbe Camera Raw, 4.2 kan ook JPGs aan even aanvinken in CS3 bij eigenschappen) en dan: temp: -41, tint: 9 en clarity: 63.

Deze laatste heeft niks met de kleur te maken maar verbeterd de foto een beetje. Het wit van de ogen is dan ook wit.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Foto openen in ACR(Adbe Camera Raw, 4.2 kan ook JPGs aan even aanvinken in CS3 bij eigenschappen) en dan: temp: -41, tint: 9 en clarity: 63.

Deze laatste heeft niks met de kleur te maken maar verbetert de foto een beetje. Het wit van de ogen is dan ook wit.
          Sorry maar ik heb geen idee van waar die ACR settings staan
          Mijn foto's en fractals
          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Heb deze mooi gecorrigeerd via color by the numbers op basis van deze skintone palette : http://www.retouchpro.com/pages/skintones.jpg
            Kan nu niet uploaden om een voorbeeld te tonen.

Maar maak gewoon een aanpassingslaag curves met volgende instellingen :

R: input 177 output: 249
            G: input 143 output : 217
            B: input 80 output 171

Dan nog een beetje bijtweaken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
              Sorry maar ik heb geen idee van waar die ACR settings staan
              Je hebt CS3 dan het volgende doen:
              In PS voor je de foto opent: Edit|preference|file handling en dan aanvinken "Prefer Adobe Camera Raw" for JPEG files"->OK

Nu files|open en de foto openen, die opent dan in ACR en dan zie je de instellingen bij de schuiven rechts, even op die getalletjes zetten -> open image en de foto verschijnt in PS CS3.
              Opnieuw gedaan met -31, +35 en 59

Last edited by hjanssen; 11 oktober 2007, 14:09.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Veel te blauw !

Comment

Klik in CS3 Image Adjustment auto color aan en je bekomt reeds dit resultaat:

Resultaat moet nog verder verbeterd worden, maar dit is slechts een eerste stap.
                  Merk op hoe de ogen verschillend worden weergegeven. De groene dominante schijnt te komen van de omgeving waarin de foto werd gemaakt (groene weide en bomen, groene muur, etc..): in vakjargon noemt men dit subject failure by environment.

Henri
                  Last edited by kodachrome; 12 oktober 2007, 01:04. Reden: uitleg
                  lidnummer: BD0435BE

Comment

"Color by the eyes"
                    Hand heeft al extra aandacht gehad en kan nog meer aandacht gebruiken...

Voor zwemen ga ik meestal even in LAB, waar je die dikwijls heel snel & makkelijk wegkrijgt met Curves + ev. blendIf om invloed selectief te laten gelden. En van daaruit weer verder als het moet.

Last edited by maGuy; 12 oktober 2007, 14:38.

Comment

'Color by the eyes' 2

Afhankelijk van hoeveel minuten je er wil aan bezig zijn:

- orig
                      - adj layer: hue/sat in het geel (hue -8 sat -69)
                      - adj layer: col balance (green -10)
                      - adj layer: brightn/contrast +35 +35

T-shirt, lippen en rood in neus/wangen zijn apart bijgewerkt.

.

Comment

Fantastisch zoals hier geholpen wordt om de foto aan te passen. Persoonlijk probeer ik echter te begrijpen wat de achtergronden van het gebruik van die getalletjes zijn: wat is de achterliggende theorie en hoe kom je tot dergelijke getallen? Wie kan mij helpen?

Comment

De achterliggende theorie is kleurtheorie en kleurmodellen.
                          Vooral deze modellen worden hier gebruikt : RGB, HSL, LAB. Het zijn verschillende modellen om kleuren & co te representeren. Meer info zie internet.

Methode die ik heb gebruikt is in essentie heel eenvoudig.

Je neemt 1) een referentieplaats en 2) zet deze juist naar een bepaalde norm.

Een klassieker is vb grijs of wit. Vaak ga je met gebruik van een grijskaart een wit of grijs element in de foto zetten. Dit geldt als referentiepunt.
                          Bij klassieke witbalans correctie ga je dan dit wit of grijs element aanklikken met de pipet en PS gaat dan de kleuren aanpassen zodat dit wit of grijs wordt. Daarmee gaan ook alle andere kleuren mee aanpassen en gecorrigeerd zijn.

Color by the numbers is hetzelfde principe alleen met een ander referentiepunt (meestal huidtonen) en met een manuele correctie. Huidtonen dienen als referentie omdat mensen heel gevoelig zijn voor foutieve huidtonen. We zijn geprogrammeerd om dit direct te zien.

Eerst heb ik een huidtoon als referentiepunt bepaald (bovenaan rechts op de schedel leek mij een goed punt). Daarvan de RGB waarden (RGB = rood, groen en blauw) genoteerd.
                          Dan in de skintone palette een kleur gekozen waarnaar mijn foutieve kleur moet gaan. Ook daarvan de RGB waarden genoteerd.
                          (Die skintone palette is een verzameling van een aantal referentie huidtonen, onderverdeeld per 'ras' (vb blank, zwart, asiatisch, ...)).

Nu maken we een correctiecurve ( via curves dus) . De eerste RGB waarden (slechte kleur) dienen als input. De tweede RGB waarden (goede kleur) dienen als output. We willen immers dat de kleur van de slechte kleur naar de goede kleur gaat. Als alles goed gaat, gaan ook de andere kleuren mooi gecorrigeerd zijn.

Dat gaf ongeveer :
                          R: input 177 output: 249
                          G: input 143 output : 217
                          B: input 80 output 171

Dit is een goed startpunt. Nu op het oog nog een beetje bijtweaken.
                          Last edited by PSG; 13 oktober 2007, 12:22.

Comment

Enorm bedankt. Van hieruit kan ik verder.

Comment

Met alle reacties hier ga'k ook nog heel wat werk hebben Maar heb geen toegang tot m'n "photoshop computer" dit weekend, 't zal voor volgende week zijn. Ondertussen veel tutorials lezen denk'k, 'k heb photoshop nog maar een weekje of zo.
                              Mijn foto's en fractals

Comment

Working...
                              X