Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto's, graag jullie ervaren hulp gevraagd !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groepsfoto's, graag jullie ervaren hulp gevraagd !

Beste Forumleden,

reeds geruime tijd lees ik hier wat mee op het forum en heb al veel bijgeleerd. Zo ben ik ook teweten gekomen dat ik nog veel moet leren, zowel over het fotograferen als de bewerking achteraf.

Nu zondag had ik de kans om samen met een professioneel fotograaf om groepsfoto's te nemen van het Wevelgemse brandweerkorps. Bewust werd gekozen om tegen het zonlicht in te fotograferen (en het was tevens enorm mistig die morgen!)

Nu heb ik hier de foto's op orgineel formaat!

Deze foto's zijn voor het korps enorm belangrijk dus daarom roep ik jullie hulp in voor de bewerking om tot een mooi resultaat te kunnen komen en we met deze foto's wat reclame kunnen maken !

graag jullie hulp !

Hier de foto's :

De originele foto's zijn groot dus indien bewerkt ofzo mag u ze ook altijd mailen naar firekid@telenet.be

Alvast vriendelijk bedankt !

Groeten
    Jens Vandermeersch
    Webmaster - fotograaf brandweerwevelgem

Ik ken er nog niets van...
    **Canon EOS 5D Mark I**Canon EF 24-70F2.8L**Canon Grip BG-E4**Canon Speedlite 430EX**

Re: Groepsfoto's, graag jullie ervaren hulp gevraagd !

De foto's bewerken laat ik over aan de pro's hier.
    Maar waarom zijn deze foto vanuit de hoogte genomen? Ik zou ze iets lager genomen hebben. Dan had je lucht gehad als achtergrond en nu heb je gras, een vangrail, een fietser, een vrachtwagen, ... Dat zijn allemaal factoren die de nabewerking moeilijker maken.

Daarnaast is er wel heel veel mist, begrijp dat je niet altijd het moment kan kiezen maar dat bemoeilijkt ook alles. Van een goeie foto kan je een superfoto maken maar van dit wordt dat al moeilijker.

Zijn deze foto's met flits genomen? Hun pakken lichtten nogal fel op de fluo delen.
    Last edited by dragonfly; 8 oktober 2007, 23:16.
    Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
    Meer op: www.xindi.be

Comment

zoiets?
      enkel de curven (automatisch) bijgewerkt

Comment

ik heb ook een poging gedaan en doorgemaild

moet alleen nog de blauwe vlek zien weg te krijgen

Comment

Nu zondag had ik de kans om samen met een professioneel fotograaf om groepsfoto's te nemen van het Wevelgemse brandweerkorps. Bewust werd gekozen om tegen het zonlicht in te fotograferen (en het was tevens enorm mistig die morgen!)

Nu heb ik hier de foto's op orgineel formaat!

Deze foto's zijn voor het korps enorm belangrijk dus daarom roep ik jullie hulp in voor de bewerking om tot een mooi resultaat te kunnen komen en we met deze foto's wat reclame kunnen maken !

graag jullie hulp !

Hier de foto's :

Uit uw posting concludeer ik dat je dus willens en wetens deze lokatie standpunt en richting (tegenlicht) gekozen hebt. In samenspraak met een professioneel fotograaf. Ik heb de beelden grondig bekeken en iets echt goed kan ik er niet van maken, ik merk dat er ook een gevoeligheid van 400 ISO is gebruikt met alle licht in de lens, er is dan ook wat flare in het beeld en overstaling, het zwartpunt is ongeveer halverwege de histogram. Sorry maar ik vrees om het in brandweer termen te zeggen dat ge uw gat verbrand hebt en ge bijgevolg op de blaren zult moeten zitten .

Na al bij al is dit niet zo erg, doe het is over en kies beter omstandigheden en eventueel ook een andere lokatie. ik ben geen pro maar zou dit niet in tegenlicht hebben gedaan. Ik kan begrijpen dat je het zou doen voor de dichtgeknepen oogjes te vermijden, maar dit is ook niks hé. Ook de achtergrond is zeer rommelig en onrustig met storende elementen .
          ik zou de opname maken met een bewolkte dag met het licht in de rug .

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Volgens mij moet je hier met lagen en maskers gaan werken. Door het maken van een masker kan je de groep isoleren van de achtergrond en uitsluitend op die groep je gebruikelijke PS instrumenten toepassen. Het omgekeerde kan natuurlijk ook (dus bewerkingen uitvoeren uitsluitend op de achtergrond).

Om dit te bereiken, ga je als volgt te werk:
            - Ga naar lagen (F7)
            - Maak een nieuw laag aan via kopieren (Ctrl+J)
            - Selecteer die laag
            - Ga naar de tab kanalen
            - Selecteer een kanaal (meestal blauw)
            - Ga met de muis op die (blauwe) laag staan en trek die laag naar het pictogram 'nieuw kanaal' (rechtsonder naast de bak om het huidige kanaal te verwijderen)

Nu heb je een kanaal gekregen dat je kunt bewerken. Dat kanaal wordt uiteindelijk het masker dat je legt op de laag die je wilt bewerken.

- Ga naar niveaus (Ctrl+L)
            - Trek het zwarte driehoekje onder het histogram naar binnen (tot een punt dat de achtergrond net niet zwart wordt) en trek het grijze driehoekje een eind in de richting van het zwarte driehoekje. Er ontstaat nu als het goed is een erg contrastrijk plaatje

Het plaatje dat nu ontstaan is, kan bewerkt worden met het tekenpallet

- Onderdelen van de groep zijn wit geworden (delen van gezichten, boorden, handschoenen, etc.). Gebruik het zwarte penseel om ook die onderdelen zwart te maken
            - Eventueel kunnen delen van de achtergrond (met uitzondering van de grijze schaduw van de groep op de voorgrond) met het penseel wit gemaakt worden

Het kanaal dat we bewerkt hebben, ga we nu omzetten naar een masker. Dat gaat als volgt

- Klik op het icoontje 'kanaal als selectie laden' dat linksonder staat (als het goed is, is de groep nu geselecteerd)
            - Ga terug naar de tab Lagen
            - Klik op het icoontje 'Laagmasker toevoegen'
            - In de laag waarin we staan, is nu het masker zichtbaar geworden. Dit masker is geselecteerd. Deselecteer nu het masker door buiten het masker te klikken (bijvoorbeeld door te klikken op de naam van de laag waar dit masker is toegevoegd)

We hebben nu een laag gemaakt waarmee we de achtergrond kunnen bewerken met niveaus, curven, etc. (de bewerkingen vinden plaats op de niet zwarte onderdelen van het masker).

Nu moeten we nog een laag maken waarmee we de voorgrond (de groep) kunnen bewerken. Dit gaat als volgt

- Klik met de muis op de laag met het masker. Die laag is nu geselecteerd (als die al niet geselecteerd was)
            - Maak een nieuwe laag aan door middel van kopieren van de geselecteerde laag (Ctrl+J)
            - Klik op de naam van die nieuwe laag en noem die bijvoorbeeld 'groep'
            - Selecteer het masker van de nieuwe laag 'groep' door er op te klikken
            - Keer nu het masker om (zwart wordt wit en wit wordt zwart) door met een ingedrukte Ctrl de I in te typen (Ctrl+I)
            - Deselecteer het masker door buiten het masker te klikken

Nu hebben we een laag gemaakt waarmee we uitsluitend de groep kunnen bewerken via Afbeeldingen en Aanpassingen (zoals met niveaus, curven, etc.).

Comment

Working...
            X