Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De functie Curves.....hoe werkt deze precies?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De functie Curves.....hoe werkt deze precies?

Hoe weet je precies waar je de curves moet oppakken en moet verschuiven naar boven of naar onder? Ben een beetje aan het rommelen geweest, maar vind het best lastig om te zien wat ik nu precies doe en hoe ik echt ook snap wat ik aan het doen ben

Iemand tips....

Alvast bedankt

Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: De functie Curves.....hoe werkt deze precies?

@Vincent lees dit ook even http://jasmania.com/photoshop/curves.htm

Comment

* Klikken met muis (wordt een pipet) op de foto, op de tonaliteit die je wilt veranderen, om te weten waar het punt zit in de curve. Dit punt wordt dan weergegeven op de curve. Dan punt op de curve vastpakken en manipuleren.

* Naar boven = lichter ; nr onder = donkerder
      * klikken in middenpunt en omhoog = foto algemeen lichter
      * klikken in middenpunt en omlaag = foto algemeen donkerder

* hoe meer verticaal een lijn tss 2 punten hoe hoger het contrast in dit gebied (locaal contrast)
      * hoe meer horizontaal een lijn tss 2 punten hoe lager het contrast in dit gebied (locaal contrast)
      * algemeen contrast verhoog je door een S-curve ; punt typisch op 1e vierde nr beneden = donkere tinten donkerder ; punt typisch op 3e vierde nr omhoog = hooglichten lichter. Wat je daar eigenlijk doet is de curve van de middentonen meer verticaal maken en daar dus het contrast verhogen. Perceptie van het algemeen contrast wordt bepaald door de middentonen.

Hoe meer je de 2 punten hierboven nr omhoog en omlaag trekt, hoe harder het contrast. Oftwel hoe verticaler de lijn van de middentonen.

* algemeen contrast verlaag je door een s-curve in de omgekeerde richting

* speciale zaken zoals cross processing doe je door de curves in de verschillende kleurkanalen apart te manipuleren.
      * met curves kan je ook kleurcorrecties doen; zeker color by the numbers (advanced) is iets heel krachtig
      * met curves kan je ... bijna alles behalve soep kopen

Goede uitleg oa op : http://www.cambridgeincolour.com/tut...hop-curves.htm

Succes.
      Last edited by PSG; 9 oktober 2007, 06:13.

Comment

http://epaperpress.com/psphoto/ helpt je zeker ook vooruit (staat onder Basics, Curves en Color Correction)
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Bedankt allemaal voor de Tips !!

Comment

Een extreem voorbeeldje wat je met Curves kan
            (of het al dan niet mooi is laat ik in het midden, persoonlijk en afgedrukt op A4 bevalt het me wél - contrast is beter op papier)

Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
              Een extreem voorbeeldje wat je met Curves kan
              (of het al dan niet mooi is laat ik in het midden, persoonlijk en afgedrukt op A4 bevalt het me wél - contrast is beter op papier)

Bedankt voor de info, inderdaad weet ik dat als je er aan rommelt dat hele extreme dingen kan doen.
              Het ging mij meer om bv een specifieke donkere plek op te lichten of een lichte plek iets donker te maken zodat de rest van de foto, wat wel goed is, ook donkerder of lichter wordt.

Gr,

Vincent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
                Het ging mij meer om bv een specifieke donkere plek op te lichten of een lichte plek iets donker te maken zodat de rest van de foto, wat wel goed is, ook donkerder of lichter wordt.
                Dit gaat vb ook goed met levels bij kleine! zones.
                heb je vb een modelfoto met vb kleine schaduwen aan de knieën dan kan je daar een kleine selectie maken met feather en dan via levels (als dan niet op een aanpassingslaag) de belichting egaal maken.

Voor meer generieke zaken ga ik eerder nr curves.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                  Dit gaat vb ook goed met levels bij kleine! zones.
                  heb je vb een modelfoto met vb kleine schaduwen aan de knieën dan kan je daar een kleine selectie maken met feather en dan via levels (als dan niet op een aanpassingslaag) de belichting egaal maken.

Voor meer generieke zaken ga ik eerder nr curves.
                  Zou je daar eens wat dieper op in willen gaan en het stap voor stap willen uitleggen? dan kan ik het zelf ook proberen.

Alvast bedankt !!

Comment

Gewoon
                    selecteer het gebied met de lasso.
                    Dan toch een goede feather op de selectie zodat het mooi gaat blenden
                    dan levels toepassen ... spelen met het middenste pijltje (gamma) zal het meestal al doen

Als je het op een non-destructieve manier wilt doen, dan pas je levels niet rechtstreeks toe op de image maar doe je het via een aanpassingslaag.

Nu moet het wel lukken. Waar alles staat in de menu's enzo, staat in honderden boeken en sites.

Comment

Working...
                    X