Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dag & Nacht panorama samenvoegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dag & Nacht panorama samenvoegen

Op vakantie heb ik een panorama foto van 'n stad genomen overdag en 's nachts. (de camera stond (voor zover het ging) op dezelfde positie).
    Met CS3 was het een fluitje van 'n cent om van beide reeksen een panorama te maken en van dat resultaat ben ik dan ook enorm tevreden.

Echter de bedoeling was om beide panorama's samen te voegen om zo 1 nieuwe te bekomen waarop de stad aan de linkerkant van de foto overdag wordt weergegeven terwijl hij langzaam naar de rechterkant overgaat in de nachtfoto.

Dit lukt veel minder goed... beide panorama's passen niet perfect op elkaar om het eenvoudig met 'n "gradient" mask te kunnen doen...

Hebben jullie tips ? (ik kan de foto's vanavond posten moest het helpen...)

Alvast bedankt !

Tom

Re: Dag & Nacht panorama samenvoegen

kan misschien in automate-photomerge proberen

Comment

Post ze eens.
      Maar enigste dat ik zie is manuele correctie. En bij een volgende experiment het statief perfect terugzetten. Of gewoon laten staan als het haalbaar is.

Comment

Wegens technische problemen duurde het (veel) langer dan voorzien om mijn foto's te kunnen posten... Maar bij deze zijn ze er...

Zoals je wel kan zien werkt een automatische photomerge niet meer in dit geval

Original size : http://vipermania.dyndns.org/bd/cusco_day_full.jpg

Original size : http://vipermania.dyndns.org/bd/cusco_night_full.jpg

Alvast bedankt voor de tips&hints !

Greets,

Tom

Comment

Heb even je foto's gebruikt om zelf te kijken,
          Het nadeel is dat de 2 panorama's van een andere plaats zijn zoals al eerder opgemerkt.

Hoe ik het gedaan heb:
          2 foto's openen in photoshop.
          nacht alles kopieren en plakken in dag.
          Canvas vergroten voor meer ruimte aan de zijkant aangezien hij breder moet worden dan de breedte van 1 foto vanwege het verschil in foto's.
          Nacht layer opacity naar beneden zodat je alle 2 de foto's door elkaar ziet, dan uitlijnen zodat alles een beetje op de zelfde plek staat.
          Daarna een masker maken op de nacht layer.
          Als laatste de gradient tool gebruiken op het masker van zwart naar transparant en hiermee kijken wat het best lijkt.

Aangezien er teveel geschoven moest worden was er maar een klein stuk van beide beelden die over elkaar lagen en hierdoor maar een klein verloop in het midden, anders ga je de randen zien van de lagen.

Hierbij mijn resultaat:

Greetz rich
          Last edited by DrJeckyll; 7 oktober 2007, 23:51. Reden: Stap vergeten
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Wow, jou resultaat is dus echt wat ik zoek. Uiteraard had het leuker geweest om een wat groter verloop te hebben tussen beide foto's maar dit blijkt dan volgens jou niet mogelijk te zijn.

Spijtig genoeg geraak ik zelfs niet aan jou resultaat. Ik probeer de kerken op het hoofdplein over elkaar te leggen maar kom nergens echt tot een goed resultaat.

Welke punten heb jij gebruikt als referentie ?

Alvast bedankt,

Tom

Comment

Ik heb ook de kerk op het hoofdplein genomen, en idd het klopt niet echt.
              Op de kleine versie zie je dit niet maar op volledige grootte zie je in het overloop gebied heel veel dubbel.
              Het is wel te doen om het redelijk op elkaar te krijgen maar dan moet je de lagen handmatig per gebouw gaan vervormen en daar gaat erg veel tijd in zitten.

Zoals je al kan zien in de originele dag / nacht pano staat de kerk op een heel andere plaats in de foto.
              Als je dan de foto's over elkaar plaatst en je plaatst de kerken op elkaar zul je zien dat het overlappende deel niet zo gek groot is en dit overlappende deel gebruik je voor het verloop ( althands ik ).

Als hier andere betere manieren voor zijn hoor ik dit ook graag.

Greetz rich
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Via via ben ik terecht gekomen bij iemand die ook 'ns een poging wou wagen om deze blend te maken (Thanks Peter Devos).

Hieronder het resultaat :

Hier komt nog 'n canvas rond en dan is het de bedoeling om op een meter breed af te laten drukken om tegen m'n muur te hangen.

Ikzelf ben meer dan tevreden met het huidige resultaat !

Greetz,

Tom

Comment

Het is dan ook een mooie "oefening".

Comment

Working...
                  X