Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

juiste volgorde?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • juiste volgorde?

    naar een (terrechte) opmerking dat in het blauw van de lucht bij mijn Landschapjes vaak ruis te zien is de vraag: wat is de juiste bewerking/volgorde om dat te voorkomen.
    schiet in RAW en heb PS.
    ISO staat altijd op 100, Diafragma tussen de F8 en F11, gebruik een 30D met de 17-40mmL erop.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: juiste volgorde?

    Ruisonderdrukking doe je zo snel mogelijk aangezien aanpassingen zoals levels & co uw image aanpassen waardoor de algoritmes in de war geraken.

    Het best is dit als het geintegreerd verloopt in uw rawconverter.
    Vb in DXO zit dit mee in het proces; bij bible dacht ik ook.
    Alleszins zo snel mogelijk.

    Comment


    • #3
      Re: juiste volgorde?

      Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      Ruisonderdrukking doe je zo snel mogelijk aangezien aanpassingen zoals levels & co uw image aanpassen waardoor de algoritmes in de war geraken.

      Het best is dit als het geintegreerd verloopt in uw rawconverter.
      Vb in DXO zit dit mee in het proces; bij bible dacht ik ook.
      Alleszins zo snel mogelijk.
      bedankt voor de snelle reactie en ga het zeker uitproberen.
      mijn volgorde is nl:
      van RAW naar JPG, BDsizer, dan eventueel wat bewerken in PS/compo/rechtzetten en als laatste(pas) Neat/image, geen juiste volgorde dus?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: juiste volgorde?

        Verscherp je niet? Verscherpen als er ruis aanwezig is verergert de boel. Het beste verscherpen terwijl je de lucht dan ongemoeid laat met behulp van een masker. Maar hoe kom je nu bij ISO 100 al aan ruis?

        Comment


        • #5
          Re: juiste volgorde?

          Neen, aan uw workflow is nog werk.

          Veel beter is :

          Raw conversie
          saven als tif met LZW compressie met bitdiepte 16 bit
          neat image ; saven als tif 16 bit LZW compressie
          openen in PS
          aanpassingen in PS zoals levels enz
          converteren nr 8 bit ; kleurruimte allicht sRGB
          (selectief) verscherpen volgens uitvoergrootte
          saven als tif of jpg

          3 programma's maar het kan het waard zijn

          Ruis weghalen dus zo snel mogelijk
          blijf zo lang mogelijk in 16 bit
          verscherpen zo laat mogelijk

          Comment


          • #6
            Re: juiste volgorde?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Verscherp je niet? Verscherpen als er ruis aanwezig is verergert de boel. Het beste verscherpen terwijl je de lucht dan ongemoeid laat met behulp van een masker. Maar hoe kom je nu bij ISO 100 al aan ruis?
            nee hoor verscherp nooit, nou ja ik gebruik wel BDsizer.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: juiste volgorde?

              even inpikken hier: wat is "neat image"?? (heb een nederlandstalige PS CS2)

              Comment


              • #8
                Re: juiste volgorde?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
                even inpikken hier: wat is "neat image"?? (heb een nederlandstalige PS CS2)
                tik het effe in op Google, kan je het meteen D-loaden.
                maar ik denk dat het al bij je PS zit hoor, je moet het alleen nog activeren denk ik.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: juiste volgorde?

                  Bouk, zelf doe ik het ruis wegwerken en verscherpen pas als een van de laatste stappen.....

                  Bij mij is de volgorde in PS:

                  contrast/helderhied
                  kleuren aanpassen
                  Foutjes in beeld corrigeren/voorwerpen aanpassen
                  verkleinen/vergroten
                  Verscherpen
                  Verzachten/ruisverwijderen

                  Eigenlijk moet je altijd even verscherpen na het verkleinen... Je nieuwe pixels zijn een gemiddelde van de oude pixels. Daardoor worden scherpe randen een beetje minder scherp. Om dat te corrigeren kan je het beste verscherpen.

                  Als je tijdens het berscherpen ruis ziet in vlakken van een gelijke kleur, of kleurverloop, kun je die delen een beetje verzachten. Als je dat in gedeelten doet, heb je Noise Ninja of Neat image niet echt nodig. maar het werkt wel sneller....
                  Photoshop en The Gimp voor beginners

                  Comment


                  • #10
                    Re: juiste volgorde?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
                    Eigenlijk moet je altijd even verscherpen na het verkleinen...
                    Verklein gewoon met bicubic sharpen algoritme. Dit is ook specifiek gemaakt voor verkleinen alhoewel het ook goed werkt voor vergroten.
                    Bij mij staat die als standaard algoritme ingesteld.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
                    Als je tijdens het berscherpen ruis ziet in vlakken van een gelijke kleur, of kleurverloop, kun je die delen een beetje verzachten.
                    Dit is zinloos. Uw threshold van USM gebruik je om ervoor te zorgen dat de juiste delen worden verscherpt. Zet gewoon uw threshold hoger.

                    Comment


                    • #11
                      Re: juiste volgorde?

                      Ook bij Bicubic sharpen zijn je nieuwe pixels een gemiddelde. Maar er wordt al een verscherping toegepast. Hoeveel bepaald Adobe, niet jij... Bucibic sharper gebruik ik alleen als het me neit veel uitmaakt... Maar als het erop aankomt, doe ik dit liever zelf.

                      Wat betreft USM:
                      En hoe ga je dan het vescherpen van haren van ongeveer dezelfde kleur aanpakken ? Met Threshold alleen kom je er dan niet. Dat werkt prima voor grote verschillen in kleur/contrast, maar niet voor de kleinere verschillen.
                      Photoshop en The Gimp voor beginners

                      Comment


                      • #12
                        Re: juiste volgorde?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
                        Wat betreft USM:
                        En hoe ga je dan het vescherpen van haren van ongeveer dezelfde kleur aanpakken ? Met Threshold alleen kom je er dan niet. Dat werkt prima voor grote verschillen in kleur/contrast, maar niet voor de kleinere verschillen.
                        Dan zou ik eerder werken met een manuele selectie of masker via het hele resem aan technieken dat daarvoor bestaat.
                        Want begrijp ik het correct dat je er dan achteraf fouten uithaalt door het door neat image te halen. Da's toch compleet verkeerd gebruik en haalt uw kwaliteit achteruit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: juiste volgorde?

                          Inderdaad....1 laag die verscherpt is, en een laag die niet verscherpt is die je mbv een masker lokaal laat zien.
                          Neat Image of Nise Ninje gebruik ik niet. mbv de standaard PS filters en maskers kun je hetzelfde voor elkaar krijgen, maar heb ik zelf alles onder controle....
                          Photoshop en The Gimp voor beginners

                          Comment


                          • #14
                            Re: juiste volgorde?

                            He Bouk,

                            Ik zat met hetzelfde probleem en werd gewezen op het CS2 boek van Scott Kelby. Naar zeggen het beste boek voor PS (CS2). Overigens ik ken geen andere boeken dus heb ik geen oordeel of het inderdaad het beste boek is.

                            Wat ik wel vind is dat het een goed boek is wat lekker werkt.
                            De volgorde in het boek is de volgorde van het bewerken van de foto's.
                            Het komt ook met alternatieven van allerlei bewerkingen b.v. kleur aanpassingen, verscherpen (heb ik persoonlijk erg veel aan gehad) etc. Scott schrijf soms iets te populair, maar zijn uitleg is werkelijk fantastisch. Ook geeft hij achtergrond informatie over het waarom van bepaalde handelingen.

                            De prijs was volgens mij EUR 29 of zoiets.
                            Google maar eens op Internet of BD.

                            Grt.
                            Roevca

                            Comment

                            Working...
                            X