Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Visitekaartje in CMYK

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Visitekaartje in CMYK

    Het volgende is het geval. Logiprint, een drukker die ook visitekaartjes afdrukt eist bij het uploaden van een zelfgemaakt visitekaartje dat het bestand in CMYK is opgeslagen. Nu werk ik normaal met RGB en wil dan ook de kleuren zoals die in onderstaand plaatje in het bovenste voorbeeld zichtbaar zijn gebruiken. Nu heb ik ook een CMYK versie van het kaartje maar die kleuren vind ik niet mooi. Hoe dit op te lossen?

    Is het zo dat als ik de CMYK versie opstuur ik dan wel de juiste kleuren krijg zoals die bij RGB te zien zijn? Losstaand van de monitor-instellingen etc...



    Bedankt!

  • #2
    Re: Visitekaartje in CMYK

    Beste,

    neen, de drukkleur zal niet dezelfde zijn als diegene die je op jouw scherm ziet. Het rgb-kleurengamma omvat een groter kleurenspectrum dan het cmyk-spectrum, derhalve kunnen bepaalde kleuren niet correct omgezet worden (de omgezette kleuren verliezen meestal hun frisheid en worden wat doffer/vuiler).
    Je kan dit alleen oplossen door reeds in jouw ontwerp een rgb een kleur te kiezen die erg nauw aanleunt bij de cmyk-kleur, of door jouw kaartjes te laten drukken in een pms (pantone matching system) kleur. In dit kleurensysteem is wel een heel deel frisse groene kleurenbeschikbaar. Jouw drukker zal je hierbij ongetwijfeld kunnen helpen met zijn pms-kleurstalenboek.

    Verder moet je er ook rekening mee houden dat diezelfde drukkleur, afhankelijk van het soort papier waarop zal gedrukt worden (mat of glanzend) er anders zal uitzien.

    Guy
    Last edited by guydw; 26 september 2007, 18:37. Reden: Toevoeging kleurverschil mat/glanzend papier
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Visitekaartje in CMYK

      Hallo,

      Het is heel nomaal dat je op het scherm de keuren niet zo mooi vindt.

      Je scherm toont je steeds RGB-kleuren (Red, green en Bleu).

      De drukker werkt steeds met YMCK-kleuren (Yellow, Magenta, Cyaan en Black).

      Dit om te zeggen dat je op een niet gecalibreerd scherm je nooit de exacte kleuren kan zien.

      Wat je wel kan doen is een proefdruk vragen voor men aan het drukken start.

      Groeten Kleinduimke

      Comment


      • #4
        Re: Visitekaartje in CMYK

        Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
        Beste,

        neen, de drukkleur zal niet dezelfde zijn als diegene die je op jouw scherm ziet. Het rgb-kleurengamma omvat een groter kleurenspectrum dan het cmyk-spectrum, derhalve kunnen bepaalde kleuren niet correct omgezet worden (de omgezette kleuren verliezen meestal hun frisheid en worden wat doffer/vuiler).
        Je kan dit alleen oplossen door reeds in jouw ontwerp een rgb een kleur te kiezen die erg nauw aanleunt bij de cmyk-kleur, of door jouw kaartjes te laten drukken in een pms (pantone matching system) kleur. In dit kleurensysteem is wel een heel deel frisse groene kleurenbeschikbaar. Jouw drukker zal je hierbij ongetwijfeld kunnen helpen met zijn pms-kleurstalenboek.

        Verder moet je er ook rekening mee houden dat diezelfde drukkleur, afhankelijk van het soort papier waarop zal gedrukt worden (mat of glanzend) er anders zal uitzien.

        Guy

        Dus als ik het goed begrijp is het goed zodra ik met een CMYK "werkblad" in Photoshop compleet tevreden ben met de kleuren?

        Comment


        • #5
          Re: Visitekaartje in CMYK

          Oorspronkelijk geplaatst door G. Niezink Bekijk bericht
          Dus als ik het goed begrijp is het goed zodra ik met een CMYK "werkblad" in Photoshop compleet tevreden ben met de kleuren?
          Inderdaad. Afgezien van de eerder minimale variaties die je kan hebben bij een niet gecalibreerd systeem, zoals kleinduimke al aanhaalde.
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: Visitekaartje in CMYK

            Beste,

            Visitekaartjes kan je best niet in Photoshop opmaken. Photoshop dient om beelden te bwerken en hier en daar tekst te zetten, waarop je dan een filter op toe past om bespaalde effecten te bekomen. Je tekst zal gerasterd worden omdat het als beeld (dus in photoshop is opgemaakt) Je kan dit wel opmaken in pantonekleur en je psd-bestand bewaren als PDF, waardoor de tekst lijnwerk wordt. Zulke dingen maak je normaal in Illustrator of Indesign.
            Als je dit in CMYK laat drukken, wordt het duurder dan je 2 pantonekleuren gebruikt (of 1 pantonekleur groen en zwart, dat lichtgrijze is een x-aantal percentage van 't zwart...)

            mvg,

            Tim W.
            Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

            Comment


            • #7
              Re: Visitekaartje in CMYK

              Oorspronkelijk geplaatst door Mendel
              Je kan dit wel opmaken in pantonekleur en je psd-bestand bewaren als PDF, waardoor de tekst lijnwerk wordt
              Een PDF vanuit Photoshop wordt daarom geen lijnwerk.
              Visitekaartjes worden idd beter opgemaakt met Indesign of Illustrator.
              Teksten blijven haarscherp.

              Vr groeten,
              Jurgen

              Comment


              • #8
                Re: Visitekaartje in CMYK

                Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
                Als je dit in CMYK laat drukken, wordt het duurder dan je 2 pantonekleuren gebruikt
                Niet noodzakelijk. CMYK is een standaardprocedure en daarom juist behoorlijk goedkoop. Het wisselen van inkten en reinigen is een meerkost die er vaak voor zorgt dat 2PMS even duur tot zelfs duurder wordt dan CMYK.
                Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                Comment


                • #9
                  Re: Visitekaartje in CMYK

                  Jurgen,

                  lees laatste topic....
                  Ik ben opzoek naar een goed betrouwbaar bedrijf voor het drukken van propaganda materiaal voor een fuif. Dit bevat dus: affiches, flyers, tickets eventueel bandjes,... Kwaliteit moet goed zijn, maar gewoon goed is voldoende, hoeft niet buiten gewoon te zijn. Dit vooral omdat de prijs zo laag mogelijk moet gehouden worden.


                  het is wel zo dat je een pdf maakt vanuit phoyoshop dat de tekst scherp blijft... als gewone tekst gebruikt he.... try it out, zou ik zeggen
                  Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Visitekaartje in CMYK

                    Het geheim zit hem in de "proofing".

                    Of je nu je visitekaartje opmaakt in Photoshop, Illustrator of Indesign, je moet steeds je proefdruk aanzetten, al de rest is van ondergeschikt belang.

                    View > Proof Setup Custom

                    Dan kies je het profiel dat overeenkomt met de drukwijze en het papier:

                    Coated Fogra 27 voor gecoat papier satijnglanzend
                    Coated Fogra 39 voor gecoat papier glanzend (of mat? ben ik even kwijt)
                    Uncoated Fogra 29 voor ongecoat papier
                    Webcoated Fogra 28 voor rotatiedrukwerk op gecoat papier

                    Heb je geen van die profielen kan je ook Euroscale Coated of Euroscale Uncoated gebruiken, maar die kunnen meer afwijkingen opleveren.

                    Telkens als je nu een kleur gaat kiezen (uit het rgb-spectrum) ga je in de Illustrator en Indesign een gamutwaarschuwing krijgen -> een geel driehoekje met een uitroepteken in het kleurenpalet.

                    Als je kleur niet drukbaar is volstaat het om op het vierkantje te klikken dat naast het het driehoekje staat. Je krijgt dan de dichtstbijzijnde kleur die wel drukbaar is.

                    In Photoshop zal je ook nog de gamutwarning moeten aanzetten, als je dan een kleur kiest die niet drukbaar is wordt ze grijs weergegeven in je opmaak.

                    Het is mogelijk om een drukbare opmaak te doen aan de hand van rgb-kleuren en foto's, je moet alleen goed weten hoe je moet werken, daarom is het soms beter van toch maar alles meteen in cmyk te doen.

                    En niet vergeten: PROEF JE KLEUREN! (proofing aanzetten).

                    Je kan bij het afdrukken op je printer dezelfde proofing instellen, zodat je afdruk zeer dicht het uiteindelijke gedrukte resultaat zal benaderen.

                    Met deze werkwijze kan je ook je foto's bewerken die in een gedrukt fotoboek moeten komen.

                    Als je je visitekaartje gaat aanleveren als pdf, dan MOET je PDF X-1A kiezen, hierin worden alle rgb-kleuren op de juiste manier omgezet naar cmyk.
                    Je kan dan al in Adobe Reader of Acrobat zien hoe je drukwerk gaat worden.

                    Uiteraard is het belangrijk dat de drukker niet op eigen inititatief aan de kleuren gaat prutsen bij het drukken, best vraag je om "op denstiteit" te drukken.

                    Zelfs als je scherm niet gecalibreerd is zul je met deze werkwijze betere resultaten halen, maar natuurlijk, echt betrouwbaar wordt het pas met een goed en juist gecalibreerd scherm.

                    Als je echt heldere kleuren nodig hebt ben je wel verplicht om naar Pantonekleuren over te stappen.
                    Je kiest deze kleuren NIET op het scherm, maar wel in een Pantonewaaier en dan nog best onder goed licht.

                    Beperk in dat geval het aantal kleuren, anders zou je drukwerk nogal duur kunnen uitvallen. De stelregel is: minder dan 4 kleuren: Pantone, 4 kleuren of meer: cmyk + eventueel een extra Pantone steunkleur.

                    Elke drukker kan en moet de Pantonekleur nauwkeurig mengen, maar een tolerantie is altijd toegestaan.

                    Succes!
                    aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                    grtz
                    marc-en-ciel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Visitekaartje in CMYK

                      Thx ! Heel interessante uitleg.


                      Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
                      Als je je visitekaartje gaat aanleveren als pdf, dan MOET je PDF X-1A kiezen, hierin worden alle rgb-kleuren op de juiste manier omgezet naar cmyk.
                      Je kan dan al in Adobe Reader of Acrobat zien hoe je drukwerk gaat worden.
                      Welke settings in de PDF X-1A zijn dan verantwoordelijk voor het feit dat je al kan zien hoe het gaat worden? Ik vraag dit omdat ik dan die feature kan gebruiken maar andere zaken custom kan instellen.

                      Is PDF X-1A dan typisch the way to go voor drukwerk?
                      Onder color - Working spaces staat CMYK dan wel op US Web Coated (SWOP) v2. Hoe verhoudt dit zich dan tot het feit dat je geproofd hebt op vb Coated Fogra 27 omdat je op gecoat satijnglanzend papier gaat drukken ???

                      Comment


                      • #12
                        Re: Visitekaartje in CMYK

                        Dan kies je het profiel dat overeenkomt met de drukwijze en het papier:

                        Coated Fogra 27 voor gecoat papier satijnglanzend
                        Coated Fogra 39 voor gecoat papier glanzend (of mat? ben ik even kwijt)
                        Uncoated Fogra 29 voor ongecoat papier
                        Webcoated Fogra 28 voor rotatiedrukwerk op gecoat papier
                        De febelgra standaarden kan je gratis downloaden en toevoegen als profiel in acrobat, illustrator of indesign.
                        http://www.febelgra.be/public/nl/information/index.asp

                        In jouw geval kan je inderdaad best één steunkleur gebruiken, aangevuld met zwart.
                        Ondanks het feit dat pantonekleur duurder zijn, zal het hier waarschijnlijk goedkoper worden omdat bij deze in totaal slechts 2 ipv 4 kleurendruk is.
                        Bij de drukker kan je vragen naar een pantone kleurenwaaier, de kleur kiezen op die basis en de kleur in je stalenbibliotheek toevoegen.
                        De weergave op scherm speelt hierbij geen rol, bij het drukken ben je wel zeker dat het de kleur zal zijn die je gekozen hebt.
                        Om zeker te zijn best effe preflighten om het geheel na te kijken.

                        In het geval dat deze en voorgaande uitleg eerder surrealistisch overkomen, raad ik een opleiding dtp aan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Visitekaartje in CMYK

                          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                          Thx ! Heel interessante uitleg.




                          Welke settings in de PDF X-1A zijn dan verantwoordelijk voor het feit dat je al kan zien hoe het gaat worden? Ik vraag dit omdat ik dan die feature kan gebruiken maar andere zaken custom kan instellen.

                          Is PDF X-1A dan typisch the way to go voor drukwerk?
                          Onder color - Working spaces staat CMYK dan wel op US Web Coated (SWOP) v2. Hoe verhoudt dit zich dan tot het feit dat je geproofd hebt op vb Coated Fogra 27 omdat je op gecoat satijnglanzend papier gaat drukken ???
                          PDF X-1A is de de facto standaard voor drukwerkaanlevering, een heleboel andere standaarden zijn daarvan afgeleid of verfijningen daarvan.

                          De belangrijkste setting is de output intent profile name, standaard staat dat inderdaad op US Web Coated, verander dat gewoon naar je eigen Fogra-profiel. De andere settings blijf je beter af.
                          aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                          grtz
                          marc-en-ciel

                          Comment


                          • #14
                            Re: Visitekaartje in CMYK

                            Dan maar eens de drukker een antwoord laten geven

                            Je voorbeeld in twee kleuren of vierkleuren laten drukken is sowieso uit den boze aangezien je in quadri druk alles zal rasteren en in twee kleuren de grijze tekst ook gerasterd zal worden.
                            Rasters verwerken in een naamkaartje zijn afschuwelijk.
                            Ga je dit in drie kleuren laten drukken zal het grijs een probleem gaan vormen voor de drukker waardoor ze je 4-kleurendruk zullen aanbevelen.
                            Het probleem met grijs volvlakken te drukken is dat je veel transparant wit nodig hebt om een mooi grijs volvlak te drukken en dus de machine volledig zal moeten schoongemaakt worden. Wat dan weer meer tijd in beslag zal nemen dan de eigenlijke druk.

                            Dus mijn advies wat denk ik het mooiste effect zal geven is:
                            Drie pantone kleuren kiezen in de pantone kleurenboek van de drukker die je werk zal drukken (dit omdat de kleuren in deze boeken verschillen van boek tot boek) en laat ze daarop hun densitometer op kalibreren.
                            Achteraf kan je best je kaartjes laten vernissen met een dispersievernis of mat laten aflakken. Dit om groene vingers tegen te gaan.

                            ook nog een tip:
                            als je de achtergrond wit gaat laten zorg ervoor dat de drukker telkens een wit vel tussen de bedrukte vellen legt voor die aan het snijwerk gaat beginnen. Dit voorkomt dat de achterkant groene ronden zal hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Visitekaartje in CMYK

                              Hartelijk dank voor alle (technische) reacties maar heb toch maar de raad van de drukker opgevolgd en de kleuren gecheckt in een pdf-file. Het eindresultaat is werkelijk fantastisch en precies zoals ik in gedachten had.

                              Zie http://www.photo-experience.nl voor het resultaat.

                              Bedankt!

                              Comment

                              Working...
                              X