Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR vraagje

Ik vroeg me zonet af of het ook niet mogelijk is om uit één RAW bestand een HDR foto te maken ?

Het moet toch mogelijk zijn om uit één RAW bestand verschillende versies Jpeg bestanden te maken om dan deze om te zetten naar een hdr ???

Als dit zou mogelijk zijn is men met hdr toch niet beperkt tot architectuur en landschapsfoto's ??

Whishfull thinking ?

Erwin
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Re: HDR vraagje

Ja, dat zou mogelijk moeten zijn ware het niet dat in elk geval PS daar niet in trapt. Buiten dat, echte HDR krijg je daar niet mee.

Als je geen gebruik maakt van de HDR-functie en zelf met maskers vanaf 1 RAW aan de gang gaat, dan kan het natuurlijk wel in PS. Maar dan nog kom je daarmee niet tot een 32-bits bestand.

Comment

HDR is niet meer of minder dan een hoog dynamisch bereik.
      De bedoeling ervan is dat overal nog detail inzit, zowel in de lichte als de donkere partijen. Soms gaat dat in één foto ja...

Wanneer er veel verschil in een beeld is tussen licht en donker maak ik ook vaak twee beelden, als eerste één goed belicht en als tweede één waar alle overbelichte delen de eerste foto goed belicht zijn. Achteraf masker ik dan die overbelichte delen weg. In feite is dat ook HDR en toch ga je niet zien dat het HDR is.

Comment

Dit lukt perfect, ik heb dit al gedaan. Zo kun je makkelijk mensen ook hdrren
        Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
        http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

met photomatix kan je een hdr maken van één RAW . Eigelijk is dat een pseudo-hdr, maar de resultaten zijn toch verbluffend goed

Comment

Idd lukt zeer zeker...

Je kan zelfs verrassende resultaten krijgen door in Photomatix 3x bv. dezelfde jpg op te laden. Ik vermoed dat je dan wellicht vooral tone mapping doet, maar het komt er wel netjes uit.
            Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
            And if that doesn't work...there's always Photoshop!
            Canon EOS400

Comment

je kan ook denk ik (nog niet uitgeprobeerd) een raw file laden en deze in de preview van photoshop, de belichting zelf aanpassen. de eerste keer overbelichten 9file wegschrijven0 en tweede keer onderbelichten en daarna de 2 als HDR samenbrengen... ga ik morgen testen...

tim w.
              Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
                je kan ook denk ik (nog niet uitgeprobeerd) een raw file laden en deze in de preview van photoshop, de belichting zelf aanpassen. de eerste keer overbelichten 9file wegschrijven0 en tweede keer onderbelichten en daarna de 2 als HDR samenbrengen... ga ik morgen testen...

tim w.
                ik dach tdat dit het punt was van de topicstarter. Ik heb het toch al zo gedaan.
                Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alfredo Bekijk bericht
                  met photomatix kan je een hdr maken van één RAW . Eigelijk is dat een pseudo-hdr, maar de resultaten zijn toch verbluffend goed
                  Ook een HDR gemaakt van meerdere RAW bestanden is een pseudo-HDR. Enkel met een HDRI sensor kan je een echte HDR foto maken.

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht

tim w.
                  Misschien interessant: je kan een RAW file ook invoegen als "Smart Object", en dat meerdere keren. Van elk zo'n smart object kan je de ACR parameters non-destructief grenzeloos aanpassen, en daarop dan maskers toepassen of met blending modes werken.

Dave
                  pixelpusher

Comment

@erwin, heb je dit ondertussen al kunnen uitproberen?

Of kan er een voorbeeld van deze techniek getoond worden, voor en na?
                    Alvast bedankt
                    NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                      Dit lukt perfect, ik heb dit al gedaan. Zo kun je makkelijk mensen ook hdrren
                      Beste,

hiervan zou ik graag eens een voorbeeldje zien, van een mens die u met HDR aanpaste ... hier ben ik wel zeer benieuwd naar, u kan hem evt per pm naar me toe zenden, dank !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jako_yellow Bekijk bericht
                        Beste,

hiervan zou ik graag eens een voorbeeldje zien, van een mens die u met HDR aanpaste ... hier ben ik wel zeer benieuwd naar, u kan hem evt per pm naar me toe zenden, dank !!
                        Ik heb het niet gedaan van mensen, het is we leen mogelijkheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Misschien interessant: je kan een RAW file ook invoegen als "Smart Object", en dat meerdere keren. Van elk zo'n smart object kan je de ACR parameters non-destructief grenzeloos aanpassen, en daarop dan maskers toepassen of met blending modes werken.Dave
                          Dit is inderdaad juist. Voor diegenen die hun originele opnamen niet apart opslaan en CS gebruiken, wel een waarschuwing. Van de laatst aangemaakte smart object worden de instellingen opgenomen in de RAW-file. In Lightroom is het mogelijk om meerdere instellingen op te slaan.

Comment

Working...
                          X