Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's vergroten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto's vergroten

Hallo
    Mss een domme vraag.
    Ik heb een foto van de kleine genomen met mijne nikon D40 (staat op beeldformaat 3008x2000;6,0mp.)
    Ik zou die foto willen laten vergroten via de site van hema.
    Als ik die foto upload via de software van hema in formaat 50x75, dan krijg ik een fout melding "kwatiteit voor dit formaat niet optimaal"
    Om een afdruk te hebben van dit formaat zou ik een resolutie van 4048x3040 moeten hebben.
    Wil dit dan zeggen dit ik met mijn toestel geen foto's kan nemen en laten vergroten op die afmeting?
    Alvast bedankt voor de eventuele reactie.

Re: foto's vergroten

Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
    Hallo
    Mss een domme vraag.
    Ik heb een foto van de kleine genomen met mijne nikon D40 (staat op beeldformaat 3008x2000;6,0mp.)
    Ik zou die foto willen laten vergroten via de site van hema.
    Als ik die foto upload via de software van hema in formaat 50x75, dan krijg ik een fout melding "kwatiteit voor dit formaat niet optimaal"
    Om een afdruk te hebben van dit formaat zou ik een resolutie van 4048x3040 moeten hebben.
    Wil dit dan zeggen dit ik met mijn toestel geen foto's kan nemen en laten vergroten op die afmeting?
    Alvast bedankt voor de eventuele reactie.
    Hi,

Dit is een vraag die in verschillende vormen reeds vele malen gesteld is.

Samengevat, de centrale wil een zekere resolutie (wellicht 300 dpi), jouw foto heeft die niet op die afmetingen.

Gebruik de zoekfunctie: "resolutie". Daar zitten ook tips bij om je resolutie via tools te "verhogen".

Lees ook het BD artikel "het dpi mysterie".

DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wel al gelezen in de dunne Scott Kelby. Als je in Raw (12-bits) werkt ipv JPG (8 bits) kan je je resolutie verhogen met 1 stap in de RAW-plugin van PS CS2. 1 stap zou nog te doen zijn zonder risico op een geblokte of zachte foto.
      --
      F L I C K R

Comment

Maar heel kort heb je in feite gelijk, met een 6 mp camera kan je maar goed vergrotingen maken tot 20x30 cm. MAAR groter gaat wel hé, heb er ooit van 6mp laten afdruken op 40x50 cm met bevredigend resultaat. Hierbij komt ook het feit dat grote foto's meestal vanop afstand bekeken worden en het "kwalitieitsverlies" minder opvalt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
          Maar heel kort heb je in feite gelijk, met een 6 mp camera kan je maar goed vergrotingen maken tot 20x30 cm. MAAR groter gaat wel hé, heb er ooit van 6mp laten afdruken op 40x50 cm met bevredigend resultaat. Hierbij komt ook het feit dat grote foto's meestal vanop afstand bekeken worden en het "kwalitieitsverlies" minder opvalt.
          Yep, ik heb hier op mijn epson 3800 tests gedaan door eenzelfde foto op 300,250,200,150, en 100 dpi af te drukken.
          (Dus wordt ze groter met dezelfde pixels). Je kan dan zelf je eigen limiet van aanvaardbaarheid vaststellen.

Eigelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet moet upgraden van mijn 5D naar de 1Ds Mark III. Tenzij ik nog groter wil gaan natuurlijk. Maar dat wil mijn printer niet echt.

Afdrukcentrales houden hun clienten wel eens voor de aap.

Paul.
          DPaul - A.FIAP

Comment

Misschien een dom antwoord.
            maar bestaat de mogelijkheid niet om via het programma Adobe Illustrator (via vector dacht ik) foto's te vergroten zonder kwaliteitsverlies...
            of is dit wat vergezocht en niet mogelijk ?
            (zou wel gemakkelijk zijn )
            Vriendelijke groeten van Pyper
            (Ik maak elke dag de mooiste foto, ik krijg ze echter nooit uit mijn toestel)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doedelzakje Bekijk bericht
              Misschien een dom antwoord.
              maar bestaat de mogelijkheid niet om via het programma Adobe Illustrator (via vector dacht ik) foto's te vergroten zonder kwaliteitsverlies...
              of is dit wat vergezocht en niet mogelijk ?
              (zou wel gemakkelijk zijn )

Dan kopen we toch allemaal een 5mp-tje.
              Er wordt bedoeld "bijna onzichtbaar kwaliteitsverlies", en dan nog binnen bepaalde grenzen.

Als je 100 pixels hebt, en een clevere routine maakt er dan 200 van, dan zijn die wel "berekend" maar ook niet meer dan dat.

Het zal ook wel van de foto afhangen denk ik. Een foto van een witte muur zal wellicht beter lukken dat het plafond van de sixtijnse kapel.

Paul.
              DPaul - A.FIAP

Comment

Ik heb verscheidene foto's uit een D70 laten afdrukken op 60x90 met een zeer goed resultaat. Gewoon zo 2000x3000 ingeleverd bij de fotograaf, nu lever ik ze in met de juiste maat, vergroot in PS.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik vergroot mijn foto's van de Nikon D70, een A4 naar aan A3+, met "Genuine Fractals Print Pro" van onOne, met een uitstekend resultaat, afgedrukt een Epson 1290

mvg
                  Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Met mijn D70 al foto's op 30x40 laten printen enz, geen probleem hoor.
                    Dit was in de MediaMarkt.

Over de kwaliteit van de foto, ik ga het zeggen, je ziet da 'm digitaal wat vergroot is. maar bekijk de foto op een meter of 2 en je ziet er nix van...
                    SHARPimages.be

Comment

geen enkel probleem als je photoshop hebt, daar kun je via de optie "Afbeeldingsgrootte" je beeld vergroten. Je moet wel " het vakje "nieuwe beeldpixels bereken" aanvinken, en de vergroting in stappen van 10 doen om het beste resultaat te verkrijgen.
                      dus als volgt:
                      stap 1: 3008 -> 3100
                      stap 2: 3100 -> 3200
                      .....
                      ....
                      stap 10: 3900 -> 4048

als je in een keer van 3008 naar 4048 gaat krijg je minder goede resultaten.

Indien nodig daarna lichtjes verscherpen.

Dit geeft zeer goede resultaten als de printcentrale deugt tenminste.

Comment

Working...
                      X