Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kaders

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kaders

Op het forum zag ik dat veel gebruikers een kader om de foto hebben zitten.

nu ben ik een beginner wat fotograferen betreft, en ik vroeg me af wat de voor er nadelen hier van zijn, en hoe je een kader kunt maken.

Groet,

Dennis
    www.panoramio.com/user/414509

Re: Kaders

Als je eens kijkt in de HOF hoeveel foto's daar (g)een kader hebben dan weet je het wel, een kader maakt de foto gewoon af. Op voorwaarde dat het een passend kader is want overdaad kan de foto ook naar de vaantjes helpen. Over hoe je kaders maakt of waar je ze vind is al heel wat gepalaverd op BD. Gebruik dus eens de zoekfunctie van het forum. Succes.
    SITE: http://www.xraypictures.be
    FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

zou deze kader geschikt kunnen zijn, voor deze een soort gelijke foto's?
      Last edited by JLP; 28 augustus 2007, 20:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Wubs Bekijk bericht
        Edit mod JLP: Foto verwijderd, om de leesbaarheid van het topic te bevorderen.

zou deze kader geschikt kunnen zijn, voor deze een soort gelijke foto's?
        nee; want als de opname zelf al niet goed is, helpt wat voor kader dan ook niets.
        al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding(Nederlands gezegde).
        grt,bouk.
        Last edited by JLP; 28 augustus 2007, 17:41.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Een simpele witte kader is meestal de beste keuze
          Mvg,
          Marijn

My Flickr

Comment

Er bestaat geen standaardkader voor een foto. Als je al besluit om een kader om de foto te zetten, dan hangt het van de foto zelf af welk kader er het beste bij past.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
              Er bestaat geen standaardkader voor een foto. Als je al besluit om een kader om de foto te zetten, dan hangt het van de foto zelf af welk kader er het beste bij past.
              Dus dan is het beter geen kader te gebruiken dan wel?

P.S. De foto is wel zelf door mij gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Wubs Bekijk bericht
                Dus dan is het beter geen kader te gebruiken dan wel?

P.S. De foto is wel zelf door mij gemaakt.
                Ok, aangepast. Sorry voor het ongemak.

Het gebruik van kaders is persoonlijk en verschilt dus per persoon. De een gebruikt liever geen kader, terwijl de ander bij foto X wel een kader gebruikt en weer een ander bij diezelfde foto X liever een zwart kader gebruikt enz.

Een kader aanmaken is ook niet zo lastig gelukkig, maar het is maar net welk kader je graag ziet. Heb je zelf een idee wat je wilt, dan is het makkelijker praten over hoe je een kader maakt. Want ik kan wel een uitleg geven, maar er zijn zoveel soorten kaders, dat de kans dat ik een voor jou passend kader uitleg erg klein is.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

Comment

Het is een kwestie van presentatie.

Dat is al eeuwen zo in de klassieke schilderkunst, dus logisch dat we het overnemen.
                  Digitaal in dit geval.

Mijn raad zou zijn: keep it simple!
                  Een rand van 20 a 30 pixels vind ik knap, en je kan er niets mis mee doen.

Zo lang je zwart en wit gebruikt, kun je bijna niets verkeerd doen.
                  Maar ga liever geen kleuren gebruiken...

Experimenteren !
                  flickr

Comment

Heeft iemand misschien een uitleg gevonden over het maken van kaders?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                      Zo lang je zwart en wit gebruikt, kun je bijna niets verkeerd doen.
                      Maar ga liever geen kleuren gebruiken...

Experimenteren !
                      Inderdaad, een neutrale witte of zwarte kader vind ikzelf ook de beste oplossing.

Comment

Ik ben het volmondig met guRuh eens.

De referentie voor mij op gebied van zalige foto's en de kunst om ze te presenteren is fotocommunity.de

Of je een witte, dan wel een zwarte kader gebruikt; de breedte van die kader en of je die volledig rondom of alleen boven/onder aanbrengt, zijn voor mij al voldoende uitgebreid qua variatie. Eigenlijk is een kader in hoofdzaak bedoeld om je foto van de omgeving te isoleren. Je zou dan kunnen zeggen dat een foto/schilderij op een grote witte muur eigenlijk geen kader behoeft (en dat zie je dan ook vaak zo gepresenteerd in musea). Het kader mag in geen geval de foto overheersen. En dat doet het volgens mij wel bij sommige exemplaren die hier passeren ("een kader in een kader met een schaduwtje in een kader"...)
                        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Een mooie reden die ik eens gelezen heb is wanneer je hoofdonderwerp heel dicht tegen de rand van de foto valt. Je kan dan een dik kader aanbrengen om het meer op één van de 1/3 punten te brengen voor wat meer rust.

Ik houd het meestal ook bij niets, wit of zwart en af en toe is een edge effect best wel gepast.

Het net (en ook dit forum) puilt uit van de tuts hierover. Zoek op "photoshop" + borders / frames / edges.

Video: bv Edge effects

Comment

SIMPELE RAND OM FOTO
                            --------------------------------------
                            rand om foto :ga naar afbeelding - canvastgrootte

relatief aanvinken 1 cm - met toverstaf in witte rand en de selectie omkeren

C + V = nieuwe laag / laagstyl - slagschaduw / met de schuivertjes spelen

Comment

Ik heb zelf het programma Jasc Paint Shop Pro 8 voor het bewerken van foto's maar welke programma('s) gebruiken jullie? Ik weet niet hoe ik kaders moet maken en gebruik dan een klein zwart kadertje om de foto een duidelijke afbakening te geven. Maar de functie kader zit niet in dit programmatje.

Graag maak ik foto's van kerken, als een soort verzamel object zeg maar. Misschien is het erg saai, maar ik probeer de kerk altijd er volledig op te krijgen, maar vaak is dat heel moeilijk.

Ik las dat de foto die ik er als voorbeeld heb bijgeplaatst van slechte kwaliteit is, maar nu heb ik nog geen idee hoe het beter kan. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik kerken op een aantrekkelijke manier kan fotograferen. Met andere woorden, HOE KAN HET BETER.

Gr.

Dennis

Comment

Working...
                              X