Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Correcte kleur van 'SMOG'

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Correcte kleur van 'SMOG'

Hello,

Er hangt dikwijls een laagje 'smog' tot 5.000ft in de lucht.
    Dit zorgt meestal voor een groene grauwe schijn.
    Waar de temperatuursinversie ophoudt is de lucht dan weer mooi klaar.

De instelling van 'white-balance' staat nochtans op een 'zonneke' maar bij het inlezen van de NEF merk ik 5150 en -5.
    De juiste instelling zou 4800 en +3 moeten zijn.

De lichtmeting wordt dus in het ootje genomen.

Kan je dit best oplossen in de camera zelf, of is het altijd via photoshop te doen ?

Thanks

Zie voorbeeld hieronder:

Uit de camera:

Photoshop corrected:
    The Sky is the limit. Digital Gigi

Re: Correcte kleur van 'SMOG'

Al eens geprobeerd om je camera automatisch de whitebalans te laten berekenen ipv zo'n preset te nemen? Ik heb de indruk dat ik hierdoor betere resultaten haal met m'n D50. Geen idee of dit voor een D200 ook zo is natuurlijk, maar je kan proberen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Devon Rex Bekijk bericht
      Al eens geprobeerd om je camera automatisch de whitebalans te laten berekenen ipv zo'n preset te nemen? Ik heb de indruk dat ik hierdoor betere resultaten haal met m'n D50. Geen idee of dit voor een D200 ook zo is natuurlijk, maar je kan proberen...
      Of nog beter: een custom witbalans instellen door middel van een grijskaart.

Mvg,

Comment

Ik heb even het privilege genomen om je foto een beetje te bewerken. We zitten hier immers toch in de rubriek fotobewerking

wat heb ik gedaan: auto levels, auto color, daarna even een unsharpen mask toegevoegd (niet teveel...eerder een heel klein beetje) dan bij color balance het blauw wat de lucht in gejaagd.
        Dus het kan misschien wel een beetje helpen met heel eenvoudige stapjes...

Nu ik zeg niet dat dit zo optimaal gedaan is, maar het kan je misschien wat verder helpen om je goesting te vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mattie Bekijk bericht
          dan bij color balance het blauw wat de lucht in gejaagd.
          Volgens mij moet er staan: dan bij color balance het 'paars" wat de lucht in gejaagd.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Sta mij toe ook even te proberen...

Ik heb je aangepaste versie genomen, maar de belichting nog wat verder aangepast (foto was iets te donker naar mijn smaak), en dan de kleur terug een beetje opgedreven (enkel het vliegtuig, de lucht niet), want het rood van de bollekes (waren het er nu 13 of 14? ) was niet rood genoeg meer... en een beke geUSMt.

Comment

Working...
            X