Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe slechte instelling van camera corrigeren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe slechte instelling van camera corrigeren?

Ook bij deze laatsten eens dezelfde bewerking uitgevoerd (fotofilter cyaan 50% ) met bevredigend resultaat.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
      Ook bij deze laatsten eens dezelfde bewerking uitgevoerd (fotofilter cyaan 50% ) met bevredigend resultaat.
      Raf

kan je even uitleggen wat die fotofilter cyaan doet -ik heb geen CS-; ik krijg ongeveer hetzelfde effect door met de roodlevels te spelen. ik snap niet zo goed zat roodlevels en een cyaan filter met elkaar te maken hebben.

Walter
      Canon 350D, 50mm 1.8, Sigma 15-30, 50mm 1.4, 70-200F4 en nog wel wat...

Comment

Dit filter in Photoshop doet eigenlijk hetzelfde als een cyaan gekleurde filter op je lens schroeven. Met dat verschil dat je in PS de gradatie kan aanpassen. Dus eigenlijk leg je over je hele beeld een cyaan kleurlaag.

Wat dit te maken heeft met met de roodlevels, cyaan is de tegenovergestelde kleur van rood. Als je dus te veel rood in je foto hebt zitten neutraliseer je dit dus met cyaan. Je kan ook het rode kanaal verminderen maar dan verlies je informatie.

In de hoop dat ik dit een beetje duidelijk heb uitgelegd.
        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Perfect duidelijk
          bedankt

Walter

Comment

"For the record": krak mijn eerdere instellingen hebben ook een goed effect op deze foto

die nu ideaal is om verder op te dirken.

Op de andere foto had het geen wonderbaarlijk effect, maar dit was dan ook geen enkelvoudige cast, maar een mix van daglicht én kunstlicht. Daar hebben zelfs de pros even werk aan soms en dan is het nog altijd niet de max van smakelijkheid.

Dat een cyaanfilter daar een mooie foto van maakt moet ik ook eerst nog zien
            Last edited by maGuy; 30 juli 2007, 02:00.

Comment

Bedankt allemaal voor de input; de grootste schade is ondertussen hersteld. De uiteindelijke techniek is een beetje een combinatie van alle voorgestelde technieken geworden (al versta ik die curves totaal niet, ik moet er wel zeer voorzichtig mee zijn).
              Altijd interessant trouwens ook om al die verschillende meningen te zien.

Walter

Comment

@ maGuy: je hebt gelijk hoor. Zo kan je nooit alle foto's in batch corrigeren. Ik heb gewerkt met Adjustment layers; levels, photofilters, selective color,..
                Ik wou gewoon zien als de foto nog corrigeerbaar was. Als de witbalans téfel afwijkt bij een jpeg is het niet meer haalbaar.
                Zo beweren veel mensen dat je enkel met een raw file achteraf de witbalans goed krijgt, maar dat is niet zo. Indien je de eerste foto zou maken met een driestappen grijskaart kan je op wetenschappelijke manier via de LAB kleuren de witbalans nog perfect krijgen. Zolang je telkens als het licht veranderd opnieuw de kaart erbij neemt toch.
                Zoals ik al zei gaat dat wel niet als de witbalans teveel afwijkt, en ik denk dat dat hier het geval is.

Comment

Een poging in Paintshop Pro XI met handmatige kleurcorrectie

Comment

... en als er bij zijn die je helemaal niet meer goed krijgt, kan je ze altijd nog naar z/w proberen omzetten.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Wat altijd handig is bij deze situaties, het gratis programmaatje van Havezet: Average Color Seeker, met hier een topic met wat uitleg rond het gebruik ervan, en tevens de link naar het programma.

Hier gray correction partial gekozen en de corrected color gebruikt. Overlay en 100%
                      Last edited by FilMar; 1 augustus 2007, 20:08.
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Prachtig resultaat Filmar, ook bedankt voor de tip.
                        Groetjes
                        Valere

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
                          Prachtig resultaat Filmar, ook bedankt voor de tip.
                          ... maar er blijft toch een erg rose waas over de foto.
                          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

wat denk je hiervan?
                            even wat levels up/neergetrokken en een tonemapping toegepast.
                            Wel (té) snel gedaan maar het resultaat mag er wel al zijn denk ik... niet?

Comment

ook nog snel even de andere gedaan...

Comment

buiten het feit dat de bomen mee blauw zijn geworde, is het wel mooi gedaan mattie

Comment

Working...
                                X