Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto warmer maken - 81 filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto warmer maken - 81 filter

    Hallo,

    Ik heb een foto die ik wat warmer zou willen maken (minder koel en blauw).

    Op verschillende plaatsen las ik dat een warming filter (vb. 81A) dit kan, en dat hij ervoor zorgt dat de temperatuur Kelvin met een paar honderd graden wordt verminderd.

    Echter, in de RAW converter van Photoshop wordt m'n foto alleen maar blauwer als ik de Kelvin-temperatuur van de witbalans verlaag.

    Zie ik hier iets over het hoofd?

    Bedankt, Jeroen.
    http://www.jvermeulen.be

  • #2
    Re: Foto warmer maken - 81 filter

    Om een foto warmer te maken moet je de temperatuur in Kelvin verhogen.
    3000 is vrij koud, 10000 is zeer warm, zoals gebruikt bv in schaduwrijke opnames. Daglicht zon : 5000°, daglicht schaduw 7000°
    Belangrijk is ook de tintbepaling : mss is een verschuiving van magenta naar geel nodig.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Foto warmer maken - 81 filter

      Hoe hoger de waardegetal hoe warmer de foto's worden.
      Een warm filter is met de huidige software totaal overbodig geworden.Hoe meer filters je voor de lens gebruikt hoe meer kwaliteistverlies en kans op ongewenste reflecties.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Foto warmer maken - 81 filter

        In Photoshop.
        Klik bij Image, Adjustments daarna Photofilter en kies tussen 81 en 85.

        de 80/82 (koude filters) staan daar ook.

        Maar waarschijnlijk zullen jullie dat allemaal wel weten.

        Comment


        • #5
          Re: Foto warmer maken - 81 filter

          Bedankt voor de reacties. De foto wordt inderdaad warmer bij het verhogen van de graden Kelvin in de RAW converter. Maar waarom wordt er dan op verschillende plaatsen het tegenovergestelde gezegd?

          zoals
          hier
          "...an 81A filter shifts by +18 mireds. This would convert a 4000K color temperature to about 3730K..."
          of
          hier
          "81 decreases color temperature 100 degrees Kelvin"

          Ik zou graag een idee hebben wat ik juist moet doen om via de witbalans het effect van een 81-filter na te bootsen (ik gebruik geen echte filter en zou het zonder adjustment layer willen doen).

          Jeroen
          http://www.jvermeulen.be

          Comment


          • #6
            Re: Foto warmer maken - 81 filter

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Om een foto warmer te maken moet je de temperatuur in Kelvin verhogen.
            3000 is vrij koud, 10000 is zeer warm, zoals gebruikt bv in schaduwrijke opnames. Daglicht zon : 5000°, daglicht schaduw 7000°
            Belangrijk is ook de tintbepaling : mss is een verschuiving van magenta naar geel nodig.
            Dacht wel dat de schaal juist het tegendeel is bij de lichtbronnen.
            Vb 2800°K = warm , 5000°K is neutraal (daglicht rond de middag), 6000°K is koel en 10000°K is blauwachtig . Zie hiervoor de schalen bij TL-verlichting.
            Opgelet bij gebruik van filters/ Als je kijkt door een Wratten 85 filter wordt het warmer. Deze filter benadert de Tungsten-lichtbron (= 2800°)

            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Re: Foto warmer maken - 81 filter

              Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
              Dacht wel dat de schaal juist het tegendeel is bij de lichtbronnen.
              Vb 2800°K = warm , 5000°K is neutraal (daglicht rond de middag), 6000°K is koel en 10000°K is blauwachtig . Zie hiervoor de schalen bij TL-verlichting.
              Opgelet bij gebruik van filters/ Als je kijkt door een Wratten 85 filter wordt het warmer. Deze filter benadert de Tungsten-lichtbron (= 2800°)

              Henri
              Het blijkt wel te kloppen wat je zegt Kodachrome....... de rawconverters van Canon en photoshop blijken net andersom te werken.Daar is een hoger getal een warmere tint. Is eigelijk heel verwarrend omdat de grafieken die je op het internet kunt vinden net andersom werken .....een hoger getal is kouder. De makers van de software blijken zich allemaal erg vergist te hebben.
              Op mijn Canon body's net hetzelfde. Ze zijn in stapjes van 100 graden instelbaar......hoe hoger het getal hoe warmer de foto's.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 26 juli 2007, 19:52.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Foto warmer maken - 81 filter

                Rawshooter en Photostudio Darkroom werken ook volgens het principe hoge kelvinwaarde is warme foto.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Foto warmer maken - 81 filter

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Rawshooter en Photostudio Darkroom werken ook volgens het principe hoge kelvinwaarde is warme foto.
                  Ja, Hier zijn de makers van software flink de mist in gegaan. Traditioneel wordt er in de fotografie, en meer algemeen in de optica, gesteld dat een hoge kleurtemperatuur betekent dat er veel blauw licht aanwezig is. Een lage kleurtemperatuur betekent veel rood licht. Dat kun je in elk traditioneel boek over fotografie lezen.
                  De softwaremakers wisten dat blijkbaar niet en gingen waarschijnlijk uit van deze redenering: rood = vuur = warm = hoge temperatuur. En dus hebben ze de kleurtemperatuurschaal omgedraaid.
                  Ik ben benieuwd of men in de optica deze redenering zal volgen...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto warmer maken - 81 filter

                    Bedankt allemaal - goed om te weten dat er in feite twee verschillende schalen worden gehanteerd.

                    Groeten,
                    Jeroen
                    http://www.jvermeulen.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto warmer maken - 81 filter

                      Oorspronkelijk geplaatst door myrdinn Bekijk bericht
                      Ja, Hier zijn de makers van software flink de mist in gegaan. Traditioneel wordt er in de fotografie, en meer algemeen in de optica, gesteld dat een hoge kleurtemperatuur betekent dat er veel blauw licht aanwezig is. Een lage kleurtemperatuur betekent veel rood licht. Dat kun je in elk traditioneel boek over fotografie lezen.
                      De softwaremakers wisten dat blijkbaar niet en gingen waarschijnlijk uit van deze redenering: rood = vuur = warm = hoge temperatuur. En dus hebben ze de kleurtemperatuurschaal omgedraaid.
                      Ik ben benieuwd of men in de optica deze redenering zal volgen...
                      Dat klopt toch precies met de optica regels de kleurtemperatuurschaal. Je stelt daar de kleurtemp van de foto in. Is die van de foto 5000K en je stelt 6000K dan wordt de foto 'roder' want de data wordt verkeerd geïnteperteerd, kortom de foto is niet zo blauw als jij aangeeft dus hij wordt roder. Dit is precies het zelfde effect als met het filter, waarmee dit begon.
                      Bij het filter wordt met warming en cooling niet bedoeld de kleurtemp maar de gevoelstemp: blauwe foto is koel met hoge kleurtemp en rode foto is warm met een lage kleurtemp..
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment

                      Working...
                      X