Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretten "aanzetten".

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portretten "aanzetten".

Sorry voor de stomme titel, maar ik zit dan ook met een vraagje waar ik niet direct een titel kan opplakken.

Een vraag waar ik al een ganse tijd mee zit.
    Als voorbeeld de foto's van jill Greenberg: http://www.paulkopeikingallery.com/a...imes/index.htm
    In deze foto's zit er een raar soort van contrastwerking, een soort van tekenfilm-aflijning. Ik weet niet hoe ik het kan omschrijven maar ik heb het dus ook al bij andere foto's gezien en ik vind het machtig mooi.

Deze foto's van "FrankD" hebben dit dus ook wel een beetje, maar niet zo uitgesproken: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=170891

Een tijdje terug heb ik ook ergens iets gelezen over het "Demonizing", "Dragonizing" of iets dergelijks van een foto en die techniek leek er wel wat op. Maar ik kan daar nu niets meer van terugvinden op het net.

Mijn onduidelijke vraag is dus of iemand weet wat ik bedoel? Of iemand mij hier kan mee verder helpen? Bestaat er een soort van programma of plug-in dat dit foto-effect kan geven? Welk soort van photoshop-techniek wordt hiervoor gebruikt?

Alle hulp is welkom.

Re: Portretten "aanzetten".

Beide technieken hebben wel een aantal zaken gemeenschappelijk maar zijn niet helemaal hetzelfde.

De eerste staat bekend als de lucis art technique.
    Zoek eens op google en oa op retouch pro ga je veel vinden.
    Het is een techniek die vooral het locale contrast verhoogt wat je oa kan doen met de unsharp mask maar met speciale settings nl met een high radius en een low amount. Je hebt ook een aantal plugins die dit kunnen.

Wat FrankD doet, gelijkt er wel op, maar volgens mij is dit eerder locaal dodgen en burnen. Het effect is minder extreem.

Tweede is dragonizing. Die is vrij moeilijk. Er bestaan actions op atncentral.com die u op weg kunnen helpen, maar manueel uitgevoerd krijg je de beste resultaten.
    De techniek komt oorspronkelijk van Andrzej Dragan. Het is ook belangrijk van niet te overdrijven. Ik vind de oorspronkelijke techniek mooier dan sommige van de spinoffs.

At your service.
    Last edited by PSG; 23 juli 2007, 15:10.

Comment

Wat een service . Op een paar minuten tijd heb ik hier het antwoord op een vraag die me al maanden bezig houd.

Ontzettend bedankt, dit is echt wat ik zocht.

En nu weet ik ook waarom ik niks terugvond op het grote Net over "Dragonizing". De uitvinder hiervan is Dragan zoals je zegt, het is dus "Draganizing".

Ik weet in elk geval weer wat gedaan. Straks eens een paar testjes doen met de gedownloade programma's.

Comment

Zie ook
        Hallo, Eergisteren ben ik toevallig op deze site (http://jossphoto.smugmug.com) terechtgekomen. Er staan foto's op met een voor mij wat vreemd effect: ze lijken enerzijds wat schilderachtig, maar zijn nog wel heel scherp. Bijvoorbeeld: http://jossphoto.smugmug.com/photos/143422518-M.jpg. Zou iemand van jullie mij kunnen

Want Lucis Art is nogal een dure.
        Hopelijk vervoeg je je niet bij de grote hoop die dit effect veel teveel (of vooral: te opvallend en typisch) gaat gebruiken. Ben het zelf al zo beu als iets...

Subtiel en met smaak, dat is wat anders

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
            Zie ook
            Hallo, Eergisteren ben ik toevallig op deze site (http://jossphoto.smugmug.com) terechtgekomen. Er staan foto's op met een voor mij wat vreemd effect: ze lijken enerzijds wat schilderachtig, maar zijn nog wel heel scherp. Bijvoorbeeld: http://jossphoto.smugmug.com/photos/143422518-M.jpg. Zou iemand van jullie mij kunnen

Want Lucis Art is nogal een dure.
            Hopelijk vervoeg je je niet bij de grote hoop die dit effect veel teveel (of vooral: te opvallend en typisch) gaat gebruiken. Ben het zelf al zo beu als iets...

Subtiel en met smaak, dat is wat anders
            Nogmaals bedankt voor al de info.
            Daarnet heb ik al wat geëxperimenteerd en het valt me lastig.
            Ik heb er moeite mee om de foto er "onnatuurlijk" te doen uitzien. En dat bedoel ik niet zozeer op tecnisch vlak, dat lukt nog wel min of meer. Maar ik kan mezelf er niet toe aanzetten om de instellingen extreem genoeg te doen om dat "dragan effect" er te laten uitkomen. Je zit ook altijd direct met een massa bijkomend ruis door zulke bewerkingen, hé.

Persoonlijk zou ik er toch niet om geven mocht ik het "overdreven" maar mooie resultaat van sommigen kunnen benaderen.

Comment

Een dragan vraagt oefening en geduld. Dus dat is niet abnormaal.

Beste resultaat bereik je -vind ik - met vooral manueel dodgen en burnen en dan nog een paar specifieke zaken zoals de ogen serieus oplichten en het geheel overdreven opscherpen.

Die Lucis Art is makkelijker eigenlijk.

Veel succes nog.

Comment

om dat "dragan effect" er te laten uitkomen
                Ah, persoonlijk had ik het niet specifiek op Dragan bedoeld met mijn info, want dat heb ik zelf ook nooit geprobeerd. Die zal die plugins heel waarschijnlijk ook niet gebruiken.

Lucis Art-stijl of Dragan...; ik ervaar dat ook als serieus verschillende dingen, al kan hulp van die plugin bepaalde aspecten ervan mss wel vergemakkelijken, ik weet niet...

Comment

Let wel voor overdaad. De meeste kijkers staren zich blind op die grote tegenstellingen (licht en schaduw).Gezien contrast enorm opgedreven wordt gaat dat dikwijls gepaard met een verlies aan detail in de hoge lichten. Dit wordt hier op het forum direct en gretig aangeduid met termen als "uitgebrand" en meestal als een gebrek aangevoerd, tenzij men erdoor een bekende naam heeft kunnen ontwikkelen.
                  Vergeet niet dat contrasten met een gamma groter dan 2.5 door de meeste digitale systemen nauwelijks (of zeer slecht) kunnen weergegeven worden. Reden waarom nog steeds klassieke, analoge, professionele ektachrome e.a. emulsies bestaan op basis van oude maar vertrouwde zilvernitraten. De aldus bekomen dia's zijn dan uitermate geschikt voor projecties in perfect uitgeruste zalen of ook om er hoogwaardige drukwerken van te maken mits professioneel uitgevoerde graphische selecties

Henri
                  lidnummer: BD0435BE

Comment

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=171136

Kan de eerste foto van die link jullie bekoren? Bewerkt door onder andere die plug-ins toe te passen.

Ik spreek hier dus wel over "Draganizen" en zo, maar in mijn geval is dit dus wat "foefelen en proberen door wat voorgefabriceerde plug-ins uit te testen".

Als ik jullie bezig hoor dan speel ik duidelijk nog een paar klassen te laag .
                    (In feite spelen jullie volgens mij zelfs een compleet ander spel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
                      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=171136

Kan de eerste foto van die link jullie bekoren? Bewerkt door onder andere die plug-ins toe te passen.
                      Kan me bekoren maar het valt voor mij niet onder dragan of lucis effect.
                      Daarvoor is het te weinig extreem.

Ik zou niet bang zijn van uitgebrande highlights. Het is geen capturing maar een vrij extreme bewerking.
                      Dat sommige zaken wit worden, hoort er gewoon bij.

Het 3e portret vind ik het mooist eigenlijk. Heel zacht portret en creamy bokeh.
                      Ik zie u wel in uw geliefde HOF arriveren.
                      Eel goe bezig.
                      Last edited by PSG; 24 juli 2007, 10:41.

Comment

Working...
                      X