Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

skin smoothing de pro way

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: skin smoothing de pro way

    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Ik ga er ook van uit dat een beetje een studiofanaat het verschil in licht kent tussen een octa, een softbox en een honeycomb.
    Dat zou je misschien denken. Er zijn zelfs mensen die niet eens het verschil kennen tussen de toepassing van een paraplu en een softbox.

    Comment


    • #17
      Re: skin smoothing de pro way

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Dat zou je misschien denken. Er zijn zelfs mensen die niet eens het verschil kennen tussen de toepassing van een paraplu en een softbox.
      hihi, ik behoor tot die groep
      als je wil, mag je dat wel eens uitleggen dan

      mvg,
      Kristof

      Comment


      • #18
        Re: skin smoothing de pro way

        ...en hoelang mag zo'n retouche dan wel duren?

        Comment


        • #19
          Re: skin smoothing de pro way

          hoi nog een techniek om het te doen is maak een andere laag aan schakel de kleuren uit verf wit enz... http://retouchpro.com/tutorials/?m=show&id=209

          Comment


          • #20
            Re: skin smoothing de pro way

            Oorspronkelijk geplaatst door nikonfreak Bekijk bericht
            hoi nog een techniek om het te doen is maak een andere laag aan schakel de kleuren uit verf wit enz... http://retouchpro.com/tutorials/?m=show&id=209
            Enig succes met deze techniek? De foto's overtuigen me toch niet.

            Comment


            • #21
              Re: skin smoothing de pro way

              Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
              ...en hoelang mag zo'n retouche dan wel duren?
              Voor de huid alleen liefst niet veel meer dan een 5-tal minuten.

              Ik ben laatst wat bezig geweest met de quick degrunge methode.
              Ik ben er nog op bezig. Maar eens ik een goede manier vind, zou de techniek vrij snel kunnen uitgevoerd. Da's het voordeel oa tov van manueel werk.

              Waar zit ik?
              Als licht in een bepaalde hoek over de huid straalt, krijg je kuiltjes en builtjes: schaduwen en highlights. Dit zorgt voor een duidelijk 3D effect en krijg je een prominente structuur. Wat je nu moet doen om dit 3D effect weg te krijgen en huid zachter te maken, is die schaduwen en highlights wegkrijgen door de schaduwen LOKAAL lichter te maken en de highlights LOKAAL donkerder. (Dus niet zomaar een algemene verlaging van het contrast).
              Hoe kan je dit doen ?
              Je kan deze details selecteren met behulp van een high pass filter.
              Vervolgens kan je de schaduwen lichter maken en de highlights donkerder
              door de highpass te inverteren en dan de originele foto te "bestralen" in layermodus "lineair light". Schaduwen worden dan lokaal bestraald met licht en highlights lokaal ahw "bestraalt met donker".

              Tot daar geen probleem. Door in te zoomen op de details en de opacity van mijn layer geleidelijk te verhogen zag ik duidelijk dat de schaduwen lichter werden en de highlights donkerder en dus alles zachter werd.
              Het effect was verschillend van een blur waarbij alles in één soep wordt gedraaid (bij een blur wordt de waarde van een pixel immers bepaald op basis van een gewogen matrix rond deze pixel).

              Maar toch ! : wanneer ik meer uitzoomde, zag ik toch duidelijk een glow effect wat toch wijst op een spreidend effect of blur!! Maar ik had geen blur gebruikt.
              Blijkt na wat zoekwerk dat een highpass technisch kan aanzien als het origineel waar een geblurde versie is van afgetrokken (subtract). Het spreidend effect van de blur zit daarmee dus ook in de highpass.

              Ik ben nu op zoek nr een manier om dus de textuur van de huid te selecteren zonder evenwel een spreidend effect.
              Een manier zou vb zijn om een curve aanpassing te doen op de highpassed layer waardoor enkel nog de extremen overblijven (die donkere schaduwen en lichte highlights) en de rest allemaal naar neutraal grijs wordt gebracht.

              Andere mogelijkheid is een andere selectiefilter te gebruiken dan highpass.
              Maar welke is dan de beste?

              Iemand een ander idee?
              Last edited by PSG; 27 juli 2007, 13:38.

              Comment


              • #22
                Re: skin smoothing de pro way

                Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                Voor de huid alleen liefst niet veel meer dan een 5-tal minuten.


                Dat is dan zoeken naar de "Heilige Graal", vrees ik.

                Ik denk dat je op 5 minuten niet veel meer dan een seieuze blur kunt doen. Maar dat kan je dan moeilijk de 'pro' way noemen.

                'Simplicity' is, denk ik de 'keyword'. Dat ondervind ik toch zelve.
                Daar waar ik vroeger bij het retoucheren, steeds verschillende 'stadia' en 'tussenstadia' opsloeg, beperkt zich dat nu meestal tot 1 of 2 opgeslagen versies.
                Uitzonderingen bij complexe zaken niet te na gesproken natuurlijk.

                Huid wordt niet glad door de schaduwen te verzachten of verlichten. Zelfs in raaklicht gefotografeerde huid kan er toch smooth uitzien.
                Juist, door alle oneffenheden, putten en bulten eruit te halen, door de textuur van de huid overal gelijkmatig te maken (wat resulteert in die vogue-achtige toestanden), die soms onnatuurlijk lijken. Niet omdat ze slecht geretoucheerd zijn, maar omdat ze bijna té perfect geretoucheerd zijn.
                Als je elke porie van de huid (en ik overdrijf nu) gaat bewerken tot overal gelijke porien, gelijke vormen, enz...dan krijg je op de duur een grafisch patroon. En zo herkennen we huid natuurlijk niet, vandaar dat het onnatuuurlijk lijkt.

                Hoedanook, het magische woord is hier dan ook 'klonen' en 'dodge en burn' om de putten en bulten eruit te halen. Dodge en burn, maar dan wel op de reversibele manier. En het is bij dat D&B dat ikzelf wel eens een snellere manier gebruik, omdat het a) sneller gaat, en b) omdat ik in sommige gevallen preciezer werk zonder D&B. maar toch blijft het altijd in mijn layerspalet staan, om vlug kleine correcties door te voeren.
                Ik besteed heel veel aandacht aan mijn high-pass filter, want dit is hoofdzakelijk mijn huid. Ik ga het dan ook soms apart bewerken, zelfs meerdere highpass-filters, want dan kan ik als het ware met mijn borstel schilderen onder dit masker van huid (zoals ik in mijn thread reeds vermeldde, ....nog erger dan blurren).
                Toch vind ik dat de huid overeind blijft.

                Het duurt natuurlijk iets langer dan 5 minuten, maar ik ben dan ook niet op zoek naar the 'Holy Grail'.

                Ik zal (thread hierboven of hieronder) mijn origineel layers palet eens posten, dan zie je dat het egenlijk heel eenvoudig is. Afin, zoals ik het doe dan toch.

                Comment


                • #23
                  Re: skin smoothing de pro way

                  Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                  Huid wordt niet glad door de schaduwen te verzachten of verlichten. Zelfs in raaklicht gefotografeerde huid kan er toch smooth uitzien.
                  Hier volg ik je toch niet. Wat ik probeer te doen is het effect van diffuus licht simuleren. Bij diffuus licht krijgen schaduwen geen kans want het licht komt van alle kanten en ook harde highlights zie je er niet. Wat is een gladde huid volgens u anders? Kijk maar eens nr dat bol kaakske op uwen thread. Wat is het verschil tussen voor en na? Dat in na zowel de schaduwen verlicht zijn als de highlight verdonkerd en ze dus meer naar elkaar toegaan (minder lokaal contrast dus).
                  Natuurlijk als de huid perfect glad is of als alles met makeup is geegaliseerd ga je geen bulten zien, zelfs bij strijklicht. Wat er niet is, kan je niet tonen. Dit werkt alleen in PS .

                  Nu, ik heb een boek besteld "Light: Science And Magic" die haarfijn uitlegt hoe licht werkt, dus later kan ik uw stelling nog confirmeren of niet.
                  BTW : als iemand weet hoe je lokaal contrast kunt minderen. Ik weet hoe meer lokaal contrast te geven maar op detailniveau minder lokaal contrast ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                  Juist, door alle oneffenheden, putten en bulten eruit te halen, door de textuur van de huid overal gelijkmatig te maken (wat resulteert in die vogue-achtige toestanden), die soms onnatuurlijk lijken.
                  Als je elke porie van de huid (en ik overdrijf nu) gaat bewerken tot overal gelijke porien, gelijke vormen, enz...dan krijg je op de duur een grafisch patroon. En zo herkennen we huid natuurlijk niet, vandaar dat het onnatuuurlijk lijkt.
                  T' was misschien niet expliciet gezegd. Maar het is natuurlijk de bedoeling om dit effect te doseren via de opacity van de laag en een masker zodat je een natuurlijk effect krijgt. Ik kom ook niet aan de vorm van porieën of zo. Ik haal alleen het diepte-effect weg. Maar dan niet via een blur. Of toch niet helemaal .

                  Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                  Ik besteed heel veel aandacht aan mijn high-pass filter, want dit is hoofdzakelijk mijn huid. Ik ga het dan ook soms apart bewerken, zelfs meerdere highpass-filters, want dan kan ik als het ware met mijn borstel schilderen onder dit masker van huid (zoals ik in mijn thread reeds vermeldde, ....nog erger dan blurren).
                  Toch vind ik dat de huid overeind blijft.
                  Die huid ziet er inderdaad heel okidoki uit. Dus ik benieuwd te horen hoe je omgaat met uw highpass laag. Een voorbeeld PSD-ke zou me ook zeker interesseren .


                  Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                  ...maar ik ben dan ook niet op zoek naar the 'Holy Grail'
                  Wel, iemand moet het werk van Monty Python verder zetten he .
                  Last edited by PSG; 27 juli 2007, 19:03.

                  Comment


                  • #24
                    Re: skin smoothing de pro way

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Hier volg ik je toch niet. Wat ik probeer te doen is het effect van diffuus licht simuleren. Bij diffuus licht krijgen schaduwen geen kans want het licht komt van alle kanten en ook harde highlights zie je er niet. Wat is een gladde huid volgens u anders? Kijk maar eens nr dat bol kaakske op uwen thread. Wat is het verschil tussen voor en na? Dat in na zowel de schaduwen verlicht zijn als de highlight verdonkerd en ze dus meer naar elkaar toegaan (minder lokaal contrast dus).
                    Natuurlijk als de huid perfect glad is of als alles met makeup is geegaliseerd ga je geen bulten zien, zelfs bij strijklicht. Wat er niet is, kan je niet tonen. Dit werkt alleen in PS .

                    Nu, ik heb een boek besteld "Light: Science And Magic" die haarfijn uitlegt hoe licht werkt, dus later kan ik uw stelling nog confirmeren of niet.
                    BTW : als iemand weet hoe je lokaal contrast kunt minderen. Ik weet hoe meer lokaal contrast te geven maar op detailniveau minder lokaal contrast ?


                    T' was misschien niet expliciet gezegd. Maar het is natuurlijk de bedoeling om dit effect te doseren via de opacity van de laag en een masker zodat je een natuurlijk effect krijgt. Ik kom ook niet aan de vorm van porieën of zo. Ik haal alleen het diepte-effect weg. Maar dan niet via een blur. Of toch niet helemaal .


                    Die huid ziet er inderdaad heel okidoki uit. Dus ik benieuwd te horen hoe je omgaat met uw highpass laag. Een voorbeeld PSD-ke zou me ook zeker interesseren .



                    Wel, iemand moet het werk van Monty Python verder zetten he .
                    De highlights op de wang heb ik 'verdonkerd' omdat ik die glans uit de wang wou minderen. Het is trouwens niet echt verdonkeren, maar meer naar de naaste buur van highlights brengen.

                    Normaal gezien laat je de highlights ongemoeid. Als je aan de highlights begint te sleutelen krijg je gegarandeerd een doods(er) beeld.
                    Met de schaduwen (eigenlijk de middentonen) kan je spelen: hoe lichter t.o.v. uw highlights, hoe diffuser uw foto zal worden.

                    Ik heb het hier uiteraard over de klassieke fotografie, waar echt wit en diep zwart nog een waarde hebben.

                    Comment


                    • #25
                      Re: skin smoothing de pro way

                      Schaduwen en highlights bedoelde ik hierboven echt als schaduwvorming en lichtpunten, niet zozeer naar tonaliteit.

                      Comment


                      • #26
                        Re: skin smoothing de pro way

                        Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                        Schaduwen en highlights bedoelde ik hierboven echt als schaduwvorming en lichtpunten, niet zozeer naar tonaliteit.
                        Daar moet ge eens een tekeningske bij maken!

                        Comment


                        • #27
                          Re: skin smoothing de pro way

                          Heel simpel toch.

                          Schaduw zoals in licht creëert een schaduwvorming en niet schaduw zoals in :
                          schaduwen - three quarter tones - middentonen - quarter tones - highlights.

                          Comment


                          • #28
                            Re: skin smoothing de pro way

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Heel simpel toch.

                            Schaduw zoals in licht creëert een schaduwvorming en niet schaduw zoals in :
                            schaduwen - three quarter tones - middentonen - quarter tones - highlights.
                            "Ik denk dat ik nog 'ne klinker' ga kopen..."., want dat lijkt sterk op chinees.


                            Voor mij is het leven veel simpeler.

                            Ik ken, ik beperk mij tot de fotografie, maar 2 schaduwen. Dat is enerzijds de schaduw die gecreeerd wordt door het opvallend licht, en die het modelé van het onderwerp bepaalt.
                            En anderzijds de slagschaduw of de schaduw die het object afgeeft op een onder- en/of achtergrond doordat er een lichtbron of spot op valt.

                            En bij meerdere lichtbronnen heb je complexere modelé's en meer (slag)schaduwen. Maar dat hangt af van je soort lichtbron: gericht of difuus.


                            En of dit nu een kast, een stoel, een model of een huidporie is, maakt niet uit.

                            Comment


                            • #29
                              Re: skin smoothing de pro way

                              Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                              Voor mij is het leven veel simpeler.
                              'ts nochtans heel simpel.
                              Nu volledig in Engels :
                              shadows, three quarter tones, midtones, quarter tones, highlights zijn gewoon de 5 klassiek gebruikte klassen om tonaliteit aan te geven (van heel donker naar heel licht).
                              Ga eens naar de paramatric curve in de raw converter. Daar staan ze ook.
                              Alleen spreken ze daar over shadows, darks, midtones staat er niet tussen,lights en highlights.

                              Dit gaat dus niet over schaduwvorming (uw modelé en slagschaduw) maar gewoon over de tonen die in de foto aanwezig zijn. Want zoals je aangaf kan schaduwvorming ook naar tonaliteit midtones creëeren.

                              En modelé, van welke wereld komt dat? Nog nooit van gehoord.

                              Comment


                              • #30
                                Re: skin smoothing de pro way

                                Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                                'ts nochtans heel simpel.
                                Nu volledig in Engels :
                                shadows, three quarter tones, midtones, quarter tones, highlights zijn gewoon de 5 klassiek gebruikte klassen om tonaliteit aan te geven (van heel donker naar heel licht).
                                Ga eens naar de paramatric curve in de raw converter. Daar staan ze ook.
                                Alleen spreken ze daar over shadows, darks, midtones staat er niet tussen,lights en highlights.

                                Dit gaat dus niet over schaduwvorming (uw modelé en slagschaduw) maar gewoon over de tonen die in de foto aanwezig zijn. Want zoals je aangaf kan schaduwvorming ook naar tonaliteit midtones creëeren.

                                En modelé, van welke wereld komt dat? Nog nooit van gehoord.
                                Wel, ik wist niet dat het zooo simpel kon zijn.

                                Het is duidelijk dat we beiden uit verschillende werelden komen, als je nooit van het woord 'modelé' gehoord hebt.
                                Jij zoekt de antwoorden in theorieen, ik in de praktijk.
                                Jij gaat licht en schaduw analyseren, ik zie het gewoon gebeuren rondom mij.

                                Idd, twee verschillende werelden.

                                Comment

                                Working...
                                X