Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon View mooi, PS niet...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon View mooi, PS niet...

Heren/dames,
    Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld maar krijg het maar niet goed.
    Ik maak foto's met mijn Nikon D50 in AdobeRGB color space. Als ik ze in Nikon View bekijk zijn ze van een warme kleur.
    Open ik ze in Photoshop CS2 met de Adobe Camera Raw plugin (de laatste) dan zijn ze flets. Als ik ze dan omzet naar sRGB voor op een webpagina te zetten dan worden ze ietsjes beter maar niet veel. Weg is die warme gloed.
    Als ik de Nikon Raw plugin gebruik is het stukken beter maar deze plugin is erg beperkt.

What to do? Heeft misschien CS3 met nieuwere RAW plugin nut?
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Re: Nikon View mooi, PS niet...

Het hangt soms af van een aantal configuratieinstellingen.
    Je spreekt ook over twee verschillende zaken.
    Warme kleur gaat over kleurtemperatuur. Flets gaat over contrast en de gebruikte curve.
    Flets kan ook vanuit een foutieve kleurruimte komen, maar ik denk dat het ergens anders zit.

Ik denk dat dit de meest probabele piste is :

CURVE

In Nikon View wordt de curve die in uw RAW zit, overgenomen. De curve hangt af van welke curve/setting je in uw fototoestel gebruikt. Vb portret of landschap of een custom curve.

CS zou deze curve in de RAW evenwel negeren. Je dient zelf de curve te bepalen met de sliders. Blijkbaar is de standaard curve in CS heel wat fletser dan wat je gebruikt in de camera.

KLEURTEMPERATUUR

Ik zou verwachten dat deze dezelfde is in beide programma's, maar het kan zijn dat CS deze ook niet overpakt?? Welke setting heb je gekozen als je de foto schoot?
    Je kan eens "as shot" kiezen. Dan zou je de temperatuur moeten krijgen zoals je ze geschoten hebt.

Comment

Bedankt Stef, ik ga het vanavond met toestel bij de hand eens bekijken.
      Groetjes, Damiaan.

Comment

Hoi Stef,
        Ik heb gisteren wat uitgeprobeerd maar kan de vinger niet op de zere plek leggen. Binnen de D50 zie ik niet precies wat je bedoelt.
        Ik zal wat voorbeelden posten. De gras kleuren zijn bij Photoshop stukken beter maar ik heb toch het idee dat de kleuren van de personen wat flets zijn. Ben benieuwd wat jij ervan vind.

Voorbeeld1:
        RAW foto vanuit Nikon View opgeslagen als JPG: http://img248.imageshack.us/img248/2438/dsc4520jq9.jpg

RAW foto vanuit Photoshop met warm filter erover en omgezet van AdobeRGB naar sRGB: http://img245.imageshack.us/img245/8234/dsc4520auq6.jpg

Voorbeeld2:
        RAW foto vanuit Nikon View opgeslagen als JPG: http://img240.imageshack.us/img240/4008/dsc4555kb3.jpg

RAW foto vanuit Photoshop met warm filter erover en omgezet van AdobeRGB naar sRGB: http://img254.imageshack.us/img254/4941/dsc4555ate4.jpg
        Groetjes, Damiaan.

Comment

Hallo Damiaan,

De foto's van de Nikon software zijn veel beter; met name de contrasten en het dynamisch bereik is veel beter vergeleken met de PS versies.

Waarschijnlijk doe je nog steeds een paar stappen in PS die het beeld niet ten goede komen. De voorbeelden uit PS zijn enkel bewerkt in ACR en niets achteraf in PS zelf?

Hert

Comment

Hoi Hert,
            Voor dit voorbeeld doe ik weinig.
            Ik open ze in CS2, Camera Raw doe ik niets. Dan doe ik een foto filter Warm Filter (85), convert de foto naar sRGB en sla hem als JPG op.

En dat is nu net het probleem, sommige foto's wil ik natuurlijk in CS2 bewerken maar de kleuren zijn veel minder mooi dan in Nikon View.
            Als ik de RAW converter van Nikon installeer gaat het goed maar ik wil graag de RAW converter van CS2 gebruiken.
            Groetjes, Damiaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
              Hoi Hert,
              Voor dit voorbeeld doe ik weinig.
              Ik open ze in CS2, Camera Raw doe ik niets. Dan doe ik een foto filter Warm Filter (85), convert de foto naar sRGB en sla hem als JPG op.
              Als je de foto in CS2 opent, laat je dan ook alle sliders op "auto" staan? Photoshop "interpreteert" de foto altijd en begint dan de compenseren voor exposure, brightness, contrast, enzovoort. Niet zelden zit photoshop een beetje fout naar mijn gevoel. Ik pas vrijwel altijd de sliders tijdens het importeren aan naar mijn eigen smaak.

edit: hoe 't zich allemaal vergelijkt met de Nikon view weet ik als canongebruiker natuurlijk niet echt...
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                Als je de foto in CS2 opent, laat je dan ook alle sliders op "auto" staan? ...KNIP...
                Hoi Victor,
                Ik laat ze op "As Shot" staan, althans nu even voor deze "test" om het zo standaard mogelijk te laten zien aan mijn BD collega's.
                Ik verwacht dat als ik een RAW foto open in CS2 dit hetzelfde eruit ziet, als ik die foto in Nikon View open. Dit is dus niet het geval.

Ik heb een reeks honkbal foto's gemaakt waarvan ik er een paar moet aanpassen (crop, etc) en die foto's worden bij opslaan een hele andere kleurstelling als de rest van de foto's die ik met Nikon View omzet.
                Wat ik kan doen is ze allemaal in PS te openen en op te slaan maar ik heb nog niet de juiste omzetting gevonden in PS zodat ze net zo mooi zijn als in Nikon View.
                Groetjes, Damiaan.

Comment

Hoi Victor,
                  Ik laat ze op "As Shot" staan, althans nu even voor deze "test" om het zo standaard mogelijk te laten zien aan mijn BD collega's.
                  Ik verwacht dat als ik een RAW foto open in CS2 dit hetzelfde eruit ziet, als ik die foto in Nikon View open. Dit is dus niet het geval.
                  Die "as shot" verwijst alleen naar de witbalans, niet? Bovendien wordt er tijdens het importeren standaard een "medium contrast" curve toegepast. (Ik lees net dat PSG daar ook naar verwijst)

Maar nu ik even naar je foto's gekeken heb, merk ik dat inderdaad de kleuren wat anders liggen (en niet alleen saturatie/helderheid). Misschien moet je een ander cameraprofiel laden of zelf eentje aanmaken via de Calibrate tab.

Voor iemand me zegt dat ik niet weet waarover ik praat: ik doe inderdaad maar wat gokken in het ijle. Trial & error.
                  Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Ja, as shot slaat enkel op de kleurtemperatuur.
                    Voor de rest gaat ps normaal een interpretatie doen, zoals Victor al zei.
                    Dus toch eens die sliders nakijken.

Wat de kleuren betreft : ik heb al eerder gehoord dat men de kleuren beter vindt in de raw converter van het merk zelf, dan in de generieke converter van PS.
                    Last edited by PSG; 3 juli 2007, 19:58.

Comment

Heb voor de 'grap' eens gekeken naar het verschil in lightroom vs Nikon Capture NX.
                      En jawel, wat een verschil!
                      Een kleine zoektocht op het internet bracht dit aan het licht:

Wat ik hiermee moet, is me nog niet duidelijk, maar dat er verschil is, dat is zeker

gr,
                      Kristof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
                        Heb voor de 'grap' eens gekeken naar het verschil in lightroom vs Nikon Capture NX.
                        En jawel, wat een verschil!
                        Een kleine zoektocht op het internet bracht dit aan het licht:

Wat ik hiermee moet, is me nog niet duidelijk, maar dat er verschil is, dat is zeker

gr,
                        Kristof
                        Ik denk dat je hiermee de gegevens in PS zo moet instellen zodat je bij bijv. Nikon de juiste kleuren krijgt. Ik ga ermee experimenteren, linkje ziet er goed uit! Door jou link kwam ik via zoeken bij de volgende link die ook interessant is: http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=12599693
                        Groetjes, Damiaan.

Comment

Ik denk dat je hiermee de gegevens in PS zo moet instellen zodat je bij bijv. Nikon de juiste kleuren krijgt. Ik ga ermee experimenteren, linkje ziet er goed uit! Door jou link kwam ik via zoeken bij de volgende link die ook interessant is: http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=12599693
                          Deze laatste link is wel interessant om te bepalen hoe de kleuren veranderen aan de hand van de sliders.

Ik heb er al eens mee gespeeld maar ik vind het allemaal nogal subjectief.

Ook opvallend hoe al die verschillende gecalibreerde experimenten tot serieuse verschillen leiden in de uiteindelijk voorgestelde cijfers.

We zijn er nog niet met kleurmanagement.

Aan de positieve kant, heb ik de *indruk* dat de inconsistentie vooral op niveau van de saturatie/saturation sliders ligt, maar dat er op niveau van de kleurtoon/hue meer overeenstemming is.

Maar voor bepaalde belangrijke foto's, denk ik dat je best naar de Nikon software gaat aangezien ACR heel wat data gewoon negeert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            ..KNIP..
                            Maar voor bepaalde belangrijke foto's, denk ik dat je best naar de Nikon software gaat aangezien ACR heel wat data gewoon negeert.
                            Stef, weet je of bij CS3 de ACR (die is nieuwer/anders) beter daarmee werkt?
                            Groetjes, Damiaan.

Comment

Neen sorry, rond de interne werking van ACR bij CS3 weet ik momenteel niet veel.
                              Ik hoor dat vele mensen tevreden zijn rond het 'algemeen resultaat/ beeldkwaliteit' ervan maar hoe dit zich specifiek vertaalt naar de kleuren weet ik niet.

Persoonlijk lig ik minder wakker van kleuren (los van huidtinten) en lig ik meer wakker van resolutie en dynamisch bereik.
                              Daar is de nieuwe ACR een duidelijke verbetering. Resolutie is beter en de tools van rawshooter zijn geintegreerd.

Dit vond ik wel interessant als je zelf wil calibreren :
                              Last edited by PSG; 4 juli 2007, 12:33.

Comment

Working...
                              X